Inlägg från: Anonym (Preppan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Preppan)

Prepping

Jag är en s.k prepper. Men jag har inte alla svar och jag undrar mycket. Finns det några här som också preppar?

Min prepping har pågått sedan 2019 strax innan pandemin. Det känns löjligt att erkänna inför andra även om jag vet att det finns de som också preppar.

Har Mylar påsar, vattendunkar (120 liter), mat till mig och mina djur (torrvaror), ljus, sprit, gas, lampor, tändstickor, böcker om överlevnad (hur det nu kan hjälpa), burkmat etc...etc. 

Hur gör ni andra, har ni någon plan? 

• Svar på tråden Prepping
  • Anonym (Preppan)

Vad jag hört blir vatten aldrig gammal MEN däremot ta smak av dunkarna. Vattnet kan vara bra att byta ut var sjätte månad. Men för att få bort plastsmaken kan man se till att "tvätta" ur dem med en skvätt klorin.

Jag började strax innan pandemin men har fortsatt under de här åren av och till. 
    Maten jag har räcker bra mycket längre än en vecka men de byter jag ut genom att äta det jag har och köper nytt.

T.ex. Mylar påsarna kan förlänga innehållets (torrvaror) hållbarhet med 25-30 år. Socker blir aldrig gammalt om man förvarar det rätt. Slutdatumet på t.ex. aluminiumburkar är irrelevant eftersom innehållet håller flera år längre. Men smaken kanske inte håller samma standard några år efter datumet gått ut och det är det som datumet står för. 

Men om inte shf så är jag bara glad och det jag köpt kan man ju använda ändå Glad

• Anonym (Preppan)

Konserver! Tack jag kom inte på ordet när jag skrev  Cool 
    Aluminiumburkar...Skäms pinsamt

Det är bra att börja någonstans. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis. Men vi kanske är lite blåögda och tror att inget kan hända här. Men det kanske är dags att vakna upp. Att vara lite förberedd är inte dumt utan smart.

Har man djur så bör man förbereda för dem också. 

Det finns en hel del böcker att köpa ang. att förbereda sig dvs. prepping. De finns som både ljud och pappersböcker.
    OM nu shf och elen slås ut så är det bättre med pappersböcker. 

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Yenia) skrev 2022-05-29 20:35:24 följande:
    Väldigt sant . Ska mörda ner mig lite i det 
    men tänker mer på att kanske flytta så snart som möjligt utomlands .. men svårt att bestämma vart 

har du tänkt nånting på det? 

Ursäkta att jag dröjt med svar.

Men jag kommer nog stanna i Sverige eller liknande natur i typ Norge eller Finland. Jag är mer van vid skogarna här och vet en del vad som finns att äta. Men det finns en bok som handlar om vad som är ätbart i våra skogar under alla årstider. Så jag stannar nog i Sverige men troligtvis inte i Stockholm Flört

Vad gäller vatten i dunkar... Allt beror ju på hur man förvarar dunkarna OCH om de är tvättade innan. Helst ska man ju förvara dunkarna mörkt och gärna på något svalt ställe om det finns. Men låter man en genomskinlig dunk med vatten stå i solen så skulle inte jag heller dricka det vattnet efter någon vecka. 
    Det kan vara bra att ha vattenreningstabletter och möjligheter att koka vattnet.

• Anonym (Preppan)

Hej på er,

Försöker komma underfund med vad som faktiskt är viktigt ifall det blir ett långt strömavbrott tex. 
    Jag har mycket torrvaror som förvaras i Mylarpåsar  och även burkar med mat etc. jag har dunkar för 170 liter vatten eftersom jag har djur. 
    Mycket mat till djuren och mig själv. 
    Jag har Trangia kök för både fotogen och gas. Sovsäck etc. Flera fotogenlampor. Böcker om prepping och vad jag kan använda och överleva i skogen. Böcker i läsformat pga att jag inte vill slösa batteritid i tfn.
    Ljus i olika former har jag i massor, tändare och tändstål och tändstickor.

Men det känns som att jag glömt något. 

• Anonym (Preppan)

Jag läser att det är nog fler saker jag behöver tänka på. Ni är fantastiska!!

Önskar jag bodde mer avlägset men å andra sidan har jag ett landställe som  kanske kan bli något. 

Det finns så mycket kunskap att hämta på nätet att ta till. Men det är svårt om man inte har ekonomin att ha ett BOL. Vad gör man då? Dvs vad kan jag göra för att göra om landstället till BOL eller måste jag skaffa ett annan fastighet?

När ni preppar... Vad preppar ni? Testar ni produkterna innan? 
    Jag behöver veta mer om tryck kokning. Behövs det någon special burk? 

Kollad för någon vecka sen  "Alaska the Last Frontier" där ser jag att de tryckkokar lax etc. men vet inte vad som behövs. Vatten? Kryddor? Olja?

• Anonym (Preppan)

Har införskaffat ryggsäck, sovsäck, sovsäcksskydd, sovsäcklakan (antagligen inte så nödvändigt).

Tält har jag inte skaffat men känner att det kanske blir tungt att bära... Men å andra sidan så har jag inte undersökt om det finns ultralätta tält. 

Har nu 2 stycken 30.000 mAh powerbanks och en 10.000 mAh powerbank men eftersom jag är okunnig så vet jag inte om det är en bra resurs. Eller om jag ska satsa på något annat.

Försöker läsa på mer om tryck kokning. 

En annan fråga. Jag vill gärna ha en jordkällare på landet. Men undrar om jag kan använda torpargrunden under stugan som en jordkällare. Går det?

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Ann) skrev 2022-08-07 16:40:40 följande:

Nä, ingen prepper alls. Jag tänker som så att om the shit hits the fan så kommer vi alla att dö ändå eftersom det är kärnvapen involverade nu, på stor skala. Jag vill inte leva då ändå så. 

Men OM det nu inte blir kärnvapen, hur tänker du då?

Om SHF så antar jag att det inte alls innebär kärnvapen men däremot så kan ju vårt energi nät slås ut. Då blir det "lite" mörkt både här och där. Värmen slås ju ut.

Det är det jag har i mina tankar. 

Att preppa skadar ingen och dessutom är jag mer säkrad IFALL något händer.

Läget har ju förändrats lite efter att vi har haft Covid (som inte är över) och Putins fram marsch i Ukraina. 

Jag känner att jag vill förbereda mig mer på om någon händer. Alla gör ju så klart som de vill.

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Ann) skrev 2022-08-07 17:15:29 följande:
    Jag har alltid mat och nödvändigheter för 2 veckor hemma ändå och mer än så har jag inte plats med. Kan inte ha en massa vattendunkar överallt. Däremot skulle jag bli bra på att överleva i skog och mark en längre tid om jag så måste. Även utan förnödenheter. Bara att plocka fram sin inre neandertalare och överlevnadsinstinkt. Vet hur man snabbt sätter upp skydd, även på vintern, hur man fångar mindre djur i fällor osv. 

Låter underbart, önskar jag hade all din kunskap Glad Men jag har köpt en bok som heter "Vildplockat"
    Den handlar om vad som finns ätbart i vår svenska natur under alla årstider. Kan vara bra att ha för min del.

Jag har plats för vattendunkarna där jag bor, jag har mycket mat i både burkar och torrformat.

Men undrar fortfarande om jag kan använda sommarstugans torpargrund som en jordkällare.

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Fm) skrev 2022-08-07 20:54:05 följande:
    Kolla en vinter, blir det minusgrader där så nej. Sen lär det finnas möss där

Tack för bra tips!!

Är lite orolig över vattenbrist. Men det är väl antagligen en överdriven nyhet via media om vattenbristen i Frankrike.

Hur tänker ni kring medias information om vattenbrist. 
    Jag har just fyllt upp 80 liter vatten på dunkar. Men det är ju pga media. 

Jag har mat för några månader, kontanter i olika valörer (ca. 8.000 hemma ifall att det blir strömavbrott och man inte kan få ut kontanter.
    Mina katter har över 90 kilo torrfoder här hemma. Så deras vatten räknar jag in i mitt hushåll, plus en hel del blötfoder.

Jag rekommenderar verkligen boken "Vildplockat" eftersom den täcker hela årets månader. Vildplockat : ätliga örter, blad, blommor, bär och svampar från den svenska naturen - Niki Sjölund - Häftad (9789127150300) | Bokus

Sen så har jag en hel del hemma som hjälper till vid strömavbrott. 

• Anonym (Preppan)

Jag undrar om någon använder strömförsörjning som går på bensin eller något annat.

Tänker om ström stängs av i vinter och de som jag bor i lägenhet. Vad kan man använda för att värma upp ett rum?

Jag kan absolut stänga av rum och har kläder, filtar, täcken om så behövs.
    I min lägenhet har jag en inglasad balkong, är det ok att köpa infravärme dit? Jag bor i en hyresrätt. Förutom mitt Trangia kök så har jag en massa ljus för att få ljus o värme.
    Men de räcker ju inte i all evighet... Dessutom har jag en del fotogenlyktor. 

Just nu skrämmer vintern mig lite eftersom det finns indikationer om att ström kommer stängas av under perioder under vintern.

Hur tänker ni andra?

• Anonym (Preppan)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-30 19:02:35 följande:
    Jag är ganska oförberedd, eftersom jag nyss flyttat (separerat) och inte fått med mig så mycket, så inga campingsaker eller någon gammal batteriradio. När det gäller värme tänker jag att jag får ta på mig ordentligt, skärma av de rum jag är i, osv. Stearinljus hjälper lite, men man får tänka på syret/ventilationen.

En nyfiken fråga - varför undrar du om tryckkokning? Spara gas på trangiat? Vill du köpa en tryckkokare finns det säkert billigt på någon loppis. 

Till mitt Trangia kök har jag både gas och fotogen hemma. Men vet egentligen inte hur mycket som går åt per dag. 

Jag har en tryckkokare hemma. Men har sett att mat som tryckkokas håller länge. Tänkte att jag kanske kan använda den kunskapen och förvara.

Min lägenhet är ganska öppen så för syre/ventilation så öppnar jag balkongdörren (inglasad balkong) en liten stund.

Normalt på vintern sover jag med fönstret öppet. Jag vill ha det kallt när jag ska sova. Elementen är avstängda i alla rum utom köket.

• Anonym (Preppan)
    Friger skrev 2022-08-30 17:20:50 följande:
    Jag har ett 3-fas elverk och ett par hundra liter bränsle. Värmer med ved. Vid strömavbrott så kör jag nog el-verket några timmar om dagen uppdelat på 2-3 pass.

Du ska vara lite försiktig med att elda inne lite beroende på hur ventilationen fungerar.

Har du mekanisk ventilation så slutar ju fläkten snurra om strömmen bryts.

Om strömmen bryts. Fyll genast upp badkaret och vattenflaskor och annat med vatten.

Kommer att bli jättedyrt med dagens el-pris att köra infravärme på balkongen.
    Finns det inte såna där infravärmare som går på fotogen? Eller heter de inte infravärmare då?

Jag har inte mekanisk ventilation här hemma.
  • Anonym (Preppan)
    EpicF skrev 2022-08-30 20:02:09 följande:

Enda jag har på lager är viktiga mediciner; insulin, levaxin, allergimedicin och alvedon. Byts ut med hamna mellanrum oga hållbarhet. 

Jag håller med! Så jag har lager hemma av astmamedicin, migränmedicin, allergimedicin, Citodon, Alvedon etc. Ny medicin hamnar längst bak i skåpet så att säga.
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-30 21:58:57 följande:

Hmm, har du använt dina saker, så du vet hur de funkar? Tex. Trangiat? Eftersom du undrar hur mycket som går åt "per dag"? Man använder det för att laga mat, så ett antal minuter åt gången, beroende på vad du ska laga/värma. Det finns olika brännare till Trangia, för gasol eller t-röd. Du skriver fotogen, det ska man inte ha.
    Jag vet inte vad du menar med att mat som tryckkokas håller länge? Tänker du att tex. en köttgryta, kokt potatis eller soppa som du gör på den skulle hålla längre än om du kokar den i en vanlig gryta? I rumstemperatur? Så funkar det inte... 

Du har rätt, jag har T-röd och gasol hemma. Jag som inte uttrycker mig rätt. Nej det var många år sedan jag använde mitt Trangia kök. Så jag ska ut i skogen och testa lite, se om jag kommer ihåg. Jag har inte tänkt att använda det till något annat än att laga mat och koka vatten för kaffe och te.

Tryckkokning tänkte jag fisk som kokas i speciella glasburkar för det ändamålet.
  • Anonym (Preppan)
    Anonym (man) skrev 2022-09-02 12:24:40 följande:
    Prepping
    Hur tänkte du här? Har du tillgång till vatten kan du ju bara ta en hink och spola i toaletten med den?

Låter som de i "Nedsläckt land" De missade också att toaletter inte går på el och kan spolas genom att hälla vatten i dem.

Hur länge går det att spola om vattenreningsverket ligger nere pga. att det blivit strömlöst?
    Att använda kattsand är ju iofs en lösning. Men kan ju snabbt bli till olägenhet antar jag. 
    Var slänger man den skiten liksom? Sophämtningen kommer antagligen lysa med sin frånvaro.

• Anonym (Preppan)
    Friger skrev 2022-09-02 10:34:00 följande:
    Jo, jag har en sådan hemma som går på fotogen. Batteristart och fungerar utmärkt. Köpte förut när jag bodde i lägenhet. Fotogen går att köpa på ett ställe som heter "Fogas". Kan du köpa dunkar.

Ha bara koll på att utrymmet du kör den i är väl ventilerat.
    Tänkte isåfall ha den på min balkong. Den är ca18kvm och inglasad. Så då kan jag öppna upp lite så det blir ventilation.
Svar på tråden Prepping