• Anonym (Student???)

Hjälp!! Studentmottagning??

Min son tar studenten på fredag och vi (sonen och jag) ska ha en mindre mottagning för honom med närmaste släkt och vänner. Nu sa en vän till mig att ja du har väl fullt upp med alla förberedelser nu! vilket gjorde mig ganska stressad. Jag har aldrig varit på nån studentmottagning (nej, jag hade ingen själv heller) så jag har inget att jämföra med, men jag tänkte att det väl bara är att man samlas och gratulerar studenten och äter lite mat? Eller förväntas man göra nåt annat?? 

Ni som varit på studentmottagningar eller själva haft, vad har ni gjort? Har det varit nåt mer än bara mat och småprat med gästerna??

Och när jag nu ändå frågar om student: ungefär vad skulle ni säga är rimligt att ge i studentpresent om man bara tänker på värdet? Alltså om man ger pengar, hur mycket är rimligt att man ger som förälder, och om man ger en sak, hur mycket "får" den kosta tycker ni? Alltså som förälder till studenten.

• Svar på tråden Hjälp!! Studentmottagning??
  • Anonym (Student???)
    Anonym (???) skrev 2022-05-29 19:02:16 följande:

"Studenten"?

Va?
  • Anonym (H)

Mat och dryck. Ballonger i gult och blått, servetter osv i studentens tecken. Hur mycket pengar man ger/presentens kostnad, är upp till var och en - vad man vill ge eller har råd med. Sedan är det väl fotomontage när de springer ut och kanske någon blomma i band runt halsen

• Anonym (Inez)

Jag har ett par år kvar innan vår äldsta tar studenten men jag kan utgå från mig själv och de bekanta som firat sina studenter de senaste åren.
    De närmaste deltar vid utspring (om något sådant hålls, vissa avstår fortfarande efter covid). Sen tar sig släkten hem eller till festlokalen medan studenten åker flak eller liknande. Sen blir man väl avsläppt hemma nån timme senare och då är det smörgåstårta, paket och fika. 
    Eftersom det här är på dagtid så minns jag att vissa andra bekanta och släktingar tittar in varteftersom de slutar jobba så det brukar pågå rätt länge. Jag tror inte att jag drog förrän framåt 21 för då skulle vi samlas hela årskursen i en park. 
    Men förra året när vi var på firande så drog hon redan vid 18-19 för en gemensam middag och jag var inte jättenära släkt med henne utan bara god vän med mamman så vi tackade för oss och gick hem så fick släkten och de närmaste fortsätta. Det du har planerat verkar väl bra? Så jag skulle inte stressa mer över det.

Jag lyckades tjata mig till pengar för varje MVG vilket blev dyrt för min far. Och sen fick jag väldigt fina smycken av mor-och farföräldrar minns jag. Jag har ingen aning om ifall vår son kommer att önska sig något särskilt men jag kan tänka mig kanske 1500kr från oss föräldrar?

• Anonym (Mia)

Ofta fixar man först något att skåla i. Till det lite snittar eller annat gott (chips salta pinnar etc) Vilket gästerna äter medan de minglar. Sedan brukar det vara något att äta, buffé bord med sommarmat funkar bra. Sen efterrrätt. Kan finnas ett Barbord med vin, läsk och öl som det kan vara självservering på. Det brukar vara lite pimpat med ballonger o dyl. Mer än så upplever jag inte att det brukar vara. Men själv stressar jag ihjäl mig för vill duka, baka, beställa grejer. stressa över hur mycket jag ska köpa, att allt ska flyta. Men vissa stressar ju inte alls o det är ju trevligare för alla :)

• Anonym (???)
    Anonym (Student???) skrev 2022-05-29 19:05:26 följande:
    Va?
    Den avskaffades på 60-talet.
  • Anonym (Mia)

Present ger man efter plånbok. Startbidrag till nya vuxenlivet, en resa eller ett presentkort på 500kr ser ju så olika ut för alla. Finns det något sonen behöver, vill ha? något som säger bra jobbat eller förbereder på vuxen livet? Vad ska han göra sen? Plugga, jobba? Du känner honom och din plånbok bäst :)

• Anonym (gg)

Jag gör det enkelt för mig och har bokat bord på restaurang istället. Blir inte så mycket dyrare heller.

• Anonym (större)

Alla studenter jag varit på har hyrt/köpt stora partytält, laddat med ballonger/servetter/serpentiner, haft massa dricka, kört buffébord och dyra presenter. Svårt att förklara i text men de har alla varit "större" än vanliga bjudningar med lite mat och tårta. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (???) skrev 2022-05-29 19:12:33 följande:
    Den avskaffades på 60-talet.
    Studentexamen avskaffades på 60-talet. Att ta studenten är vad det kallas när man går ur gymnasiet. Antingen träffar du aldrig människor eller så måste du ha en hektisk tid nu när du går runt och berättar för folk att man inte har studentexamen längre. Ska man vara lite dryg och besserwisser är det bra om man först har koll på begreppen. 
Svar på tråden Hjälp!! Studentmottagning??