Tack så jätte-jättemycket alla ni som kommit med input! Nu känner jag mig mycket lugnare! Det verkar som att det jag planerat är ok ändå då :) Jag har fixat studentskylt med foto från när han var liten och ett litet gosedjur som jag tänkte hänga runt halsen på honom tillsammans med en blombukett vid utspringet (buketten har jag däremot inte fixat än eftersom jag inte vill riskera att den hinner vissna, men det är ju ingen jätteapparat att fixa det). Blåa och gula ballonger och blå och gula serpentiner för att pynta med har jag också skaffat. Sen tänkte jag ha kassler och potatissallad och jordgubbstårta efter det. Vin, öl och läsk och sen kaffe.
Jag var mest rädd att man förväntas ha en massa underhållning och aktiviteter och grejer, men det verkar ju inte som att det är så vanligt trots allt, även om några av er nämnt det.
Anonym (Mia) skrev 2022-05-29 19:12:32 följande:
Ofta fixar man först något att skåla i. Till det lite snittar eller annat gott (chips salta pinnar etc) Vilket gästerna äter medan de minglar.
Det här hade jag inte tänkt på, men det är ju en bra idé att ha lite "förplock" som gästerna kan tugga på medan vi väntar på att sonen kommer! Och att man tar fram själva maten när han väl dyker upp. Tack för tips!
Anonym (Inez) skrev 2022-05-29 19:08:30 följande:
Jag lyckades tjata mig till pengar för varje MVG vilket blev dyrt för min far. Och sen fick jag väldigt fina smycken av mor-och farföräldrar minns jag. Jag har ingen aning om ifall vår son kommer att önska sig något särskilt men jag kan tänka mig kanske 1500kr från oss föräldrar?
Haha, smart! :)) Men vad bra, 1500 är exakt den summa jag tänkt! Jag har tyvärr ganska kass inkomst, så jag har inte riktigt råd med jättemycket, men samtidigt vill jag ju att han ska känna att det verkligen är nåt att få, inte bara en struntsumma. Han är så himla fin och har alltid varit så hjälpsam och tagit så mycket ansvar och aldrig begärt nåt för det (hans pappa har aldrig funnits med i bilden). Många gånger har jag känt att han borde vara förbannad och hata mig för att vi aldrig riktigt haft råd med sånt hans kompisar haft råd med, men han har aldrig beklagat sig.
Anonym (Mia) skrev 2022-05-29 19:15:54 följande:
Present ger man efter plånbok. Startbidrag till nya vuxenlivet, en resa eller ett presentkort på 500kr ser ju så olika ut för alla. Finns det något sonen behöver, vill ha? något som säger bra jobbat eller förbereder på vuxen livet? Vad ska han göra sen? Plugga, jobba? Du känner honom och din plånbok bäst :)
Han sparar till lite olika grejer, så jag tänker att han får pengar till det :)
Anonym (Stina) skrev 2022-05-29 20:00:44 följande:
Studentexamen avskaffades på 60-talet. Att ta studenten är vad det kallas när man går ur gymnasiet. Antingen träffar du aldrig människor eller så måste du ha en hektisk tid nu när du går runt och berättar för folk att man inte har studentexamen längre. Ska man vara lite dryg och besserwisser är det bra om man först har koll på begreppen.
:) Tack för support eller vad man ska säga! Sen är det väl inte en tråd på FL om det inte är minst en som ska hålla på o tramsa i tråden :)