Inlägg från: Anonym (Binna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Binna)

Blir hemlös?

Du har gjort slut. Och förväntar dig att den du gjort slut med både ska bo med dig OCH försörja dig tills du hittar jobb och lägenhet? Om han inte vill det så ser du det som att han straffar dig?

Jag fattar att det är en svår situation men det enda du egentligen har är 3 månader för så lång är uppsägningstiden. Och han behöver heller inte försörja dig under den tiden eftersom ni inte är gifta.

Gör han det ändå så är han ju väldigt schysst. Hur kommer det sig att du gjorde slut innan allt var ordnat?

• Anonym (Binna)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:24:45 följande:
    Ert hus? Men då får du ju hälften ju hälften, räcker inte det tills du hittat ett jobb?
    De är inte gifta, varför skulle hon få hälften? Det är ju bara om huset köptes av honom till dem eller av dem tillsammans, och det är bara hälften av vinsten hon får. Dvs först räknas lån och mäklararvode bort. De kanske inte ens säljer med vinst nu när alla boräntor går upp.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:33:31 följande:
    Fast om även TS äger huset så finns väl ingen uppsägningstid? 
    Uppfattade att huset var hans men det var kanske fel?

Men har hon 0 kr i inkomst och han vill sälja har hon ju inte särskilt mycket att komma med, vad ska hon göra, hon kan varken betala på lånen, elen eller någonting. Att då motsätta sig en försäljning är ju väldigt fult om hon inte kan betala åtminstone hälften.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:41:12 följande:
    Hon skriver vårt hus. Så jag utgick från det. Nä, hon kan inte hindra en försäljning, hon kan ju inte ta över huset själv, som du skriver. Men hon kan kanske förhala det ett tag.
    Jag tänkte hon skrev vårt hus som i vårt där vi bor, man brukar ju säga tex mitt hus/min lägenhet även om man själv inte äger.
    Det jag tolkade var att hon skrev att HAN ska sälja, inte att han sagt att VI ska sälja.
    Men jag tolkar säkert fel. Oavsett är det ju inte jätteschysst att förhala en försäljning av något hon intr betalar för.
    Jag hade tyckt tvärtom om det var han som gjorde slut och försökte kasta ut, men nu var det hon själv som gjorde slut med planen att exet ska fortsätta försörja henne. Och då förstår man ju att han slår bakut.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 18:01:31 följande:
    Vi äger båda huset. Jag hade det gott ställt tidigare. Det jag blur helt sänkt av är en människas förmåga att helt plötsligt med ett hånflin i stort sett säga "nu blir du hemlös". 
    jag förstår att du blir ledsen av det. 
    Sedan får du ju förstå honom lite också. Om du har 0 kr i inkomst (och inga sparpengar?) och han försörjt dig och du gör slut och förväntar dig att försörjningen ska fortsätta, är det kanske hans sätt att sätta ner foten.
    Vad var din plan exakt när du sa att du vill separera? För även som goda vänner får man ju förstå att en person inte vill fortsätta försörja sitt ex, särskilt om exet har räknat med att det ska ske.
  • Anonym (Binna)
    mari123 skrev 2022-05-31 04:40:53 följande:

Det är svårt att "få" lägenhet för det är enorma köer även på småorter idag. Man måste dessutom ha en inkomst. Det man kan göra som helt utblottad är ju att gå till "soc" och se vad de kan hjälpa till med. Säkerligen pengar och ngn typ av boende........eller i alla fall tak över huvudet. 

Det är inte säkert, där jag bor vet jag 4 hyresbolag som inte har kö och där det kan gå snabbt, dock måste man ha en inkomst.
  • Anonym (Binna)
    mari123 skrev 2022-05-31 05:19:50 följande:
    Snart går två av dem i konkurs
    Haha nej, ingen risk. Stora bolag.
  • Anonym (Binna)
    mari123 skrev 2022-05-31 07:42:09 följande:
    Ursäkta om jag blev OT. Jag tänkte att på en ort där det finns fyra bostadsbolag och inga köer så är man överetablerad? VILKEN ort talar du om? Du behöver inte outa mer än landskapet.
    Jag sa 4 utan kö som jag vet om. Det finns givetvis även ett flertal med kö. Jag pratar inte om en ort utan om flera inom ca 1-5 mil.
    västergötland. 
  • Anonym (Binna)
    mari123 skrev 2022-05-31 07:42:09 följande:
    Ursäkta om jag blev OT. Jag tänkte att på en ort där det finns fyra bostadsbolag och inga köer så är man överetablerad? VILKEN ort talar du om? Du behöver inte outa mer än landskapet.
    Inget kösystem betyder inte heller att det inte finns sökande, bara att de väljer kriterier utifrån annat än köpoäng.
    kolla tex bostadsregistret.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (L) skrev 2022-05-31 09:33:37 följande:
    Bra. Det är du som har dumpat honom. Sälj huset så fort som möjligt (han kan få chansen att lösa ut dig så kan han bo kvar) sedan tar du pengarna och köper dig ett nytt boende. Det är inget att vänta på.
    Hon kan få 50% av vinsten max, kanske inte räcker till ett nytt boende för hon får nog inte lån med 0 kr inkomst.
  • Anonym (Binna)
    Anonym (Det löser sig!) skrev 2022-05-31 22:04:21 följande:

Hörru ts fundera på vad du kan göra och inte vad du inte gjort. 

Jag tror stödlinjer för kvinnor finns även för de som utsatts för psykisk misshandel.

Först och främst: Har du koll på alla kreditkort? Har du spärrat något kreditkort som din sambo kan ha? Inloggningsuppgifter - har han tillgång till dem? Se till att spärra allt som du riskerar att inte ha koll på. Visst, jobbigt att vänta in nya kort osv. men det är det värt!

För det andra - se till att få det du har rätt till! Mycket möjligt att kirra ut en del för vinsten av huset. Mycket möjligt det är en insats och kanske något att leva på. Självklart är det bra att kontakta en jurist men denna typ av juridiska frågor dyker ofta upp på olika hemsidor där du kan få juridiska råd exempelvis lawline.se/answers/om-sambors-huskop-och-att-inte-bli-utkastad-fran-det-gemensamma-hemmet (kolla bara så det är seriösa)

Du ska inte gå med på att skriva på eller gå med på något utan att ha kollat upp dina juridiska rättigheter och skyldigheter först!

Vad är det för psykisk misshandel ts råkat ut för?
    Att HON gör slut och HAN då vill flytta isär och inte längre försörja är knappast psykisk misshandel utan snarare ett normalt scenario.
  • Anonym (Binna)
    Kvittning skrev 2022-06-01 09:27:59 följande:
    Använd pengarna för att köpa en lägenhet. Mycket lägre avgift än att hyra så du tjänar på det i längden. 
    Har de lån på huset lär det inte bli så mycket pengar att hon kan köpa en lägenhet.

Har de tex lån på 2 miljoner och säljer för 3 miljoner så får de ca 500 000 kr/var, sedan blir det skatt och mäklararvode på det.
Svar på tråden Blir hemlös?