• Anonym (Ninni)

Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

• Svar på tråden Blir hemlös?
  • Anonym (Sälj)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:18:32 följande:
    Blir hemlös?

Jag berättade för min sambo att jag vill separera och att jag ska börja söka jobb och lgh. Eftersom jag är utbränd och har 0 kr vet han att det tar ett tag. Få lgh tar ett tag också. Han har själv det gott ställt. Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös. Han vet att jag mår väldigt dåligt. Senast igår bedyrade han hur mycket han älskar mig. Känner mig så ensam och sviken. Trodde vi var vänner eftersom uppbrottet inte skedde med hårda ord eller så.

Att sälja huset är inte en helt enkel process så länge du bor där. Motsätter du dig kommer det ta tid. Så du har lite marginal innan du behöver flytta
  • mari123
    Anonym (Sälj) skrev 2022-05-30 17:22:02 följande:
    Att sälja huset är inte en helt enkel process så länge du bor där. Motsätter du dig kommer det ta tid. Så du har lite marginal innan du behöver flytta
    Men om det är hans hus? 
  • Anonym (S)
    Blir hemlös?

Ert hus? Men då får du ju hälften ju hälften, räcker inte det tills du hittat ett jobb?
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (S) skrev 2022-05-30 17:24:45 följande:
    Ert hus? Men då får du ju hälften ju hälften, räcker inte det tills du hittat ett jobb?
    Ja, kanske. Men får man hyresavtal för lite pengar på banken? Utan inkomst?
  • Anonym (S)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:26:14 följande:

Du får ju testa. Eller vandrarhem eller köpa en lägenhet. Men du har ju lite tid på dig, huset lär inte byta ägare på en vecka. 

• Anonym (Binna)

Du har gjort slut. Och förväntar dig att den du gjort slut med både ska bo med dig OCH försörja dig tills du hittar jobb och lägenhet? Om han inte vill det så ser du det som att han straffar dig?

Jag fattar att det är en svår situation men det enda du egentligen har är 3 månader för så lång är uppsägningstiden. Och han behöver heller inte försörja dig under den tiden eftersom ni inte är gifta.

Gör han det ändå så är han ju väldigt schysst. Hur kommer det sig att du gjorde slut innan allt var ordnat?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-05-30 17:26:14 följande:
    Nej du ska ha fast inkomst. Eller kommer du att få ut så mycket efter vinstskatt mm att du kommer att ha minst en årsinkomst på banken?

Är det hans eller ert hus? Vem står som ägare? När köptes det och av vem?
  • Anonym (Ordning)
    Nu idag straffar han mig genom att säga att han ska sälja värt hus. Jag har inte råd att bo kvar. Jag vet att han vill bo kvar men han straffar mig för att ha gjort slut genom att göra mig hemlös.
    Så du dumpar honom men förväntar dig att han även efteråt ska stå för ditt boende?

• Dexter dot com
    Blir hemlös?

Men man kan ju förstå att han inte vill fortsätta försörja dig till 100% nu när det är slut. Det är ju sällan vänner försörjer varandra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-30 17:31:39 följande:

Du har gjort slut. Och förväntar dig att den du gjort slut med både ska bo med dig OCH försörja dig tills du hittar jobb och lägenhet? Om han inte vill det så ser du det som att han straffar dig?

Jag fattar att det är en svår situation men det enda du egentligen har är 3 månader för så lång är uppsägningstiden. Och han behöver heller inte försörja dig under den tiden eftersom ni inte är gifta.

Gör han det ändå så är han ju väldigt schysst. Hur kommer det sig att du gjorde slut innan allt var ordnat?

Fast om även TS äger huset så finns väl ingen uppsägningstid? 
Svar på tråden Blir hemlös?