Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Blir hemlös?

Anonym (Sälj) skrev 2022-05-30 17:22:02 följande:
    Att sälja huset är inte en helt enkel process så länge du bor där. Motsätter du dig kommer det ta tid. Så du har lite marginal innan du behöver flytta
    Men om det är hans hus? 
  • mari123

Det är svårt att "få" lägenhet för det är enorma köer även på småorter idag. Man måste dessutom ha en inkomst. Det man kan göra som helt utblottad är ju att gå till "soc" och se vad de kan hjälpa till med. Säkerligen pengar och ngn typ av boende........eller i alla fall tak över huvudet. 

• mari123
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-31 05:16:36 följande:
    Det är inte säkert, där jag bor vet jag 4 hyresbolag som inte har kö och där det kan gå snabbt, dock måste man ha en inkomst.
    Snart går två av dem i konkurs
  • mari123
    chrissepisse skrev 2022-05-31 07:21:18 följande:
    Vad har det med ts frågeställning att göra? Alla fastighetsbolag tillämpar inte kösystem, bland annat ett av de största privata bolagen i landet. Om man saknar inkomst finns ibland möjlighet att betala deposition så att det finns en säkerhet för bolaget.

Som en avstickare - att ett fastighetsbolag går i konkurs är troligtvis en följd av att någon bank inte har fått betalt. Konsekvensen blir att fastigheterna säljs. Har man ett giltigt förstahandskontrakt påverkas man inte av detta som hyresgäst. 
    Ursäkta om jag blev OT. Jag tänkte att på en ort där det finns fyra bostadsbolag och inga köer så är man överetablerad? VILKEN ort talar du om? Du behöver inte outa mer än landskapet.
  • mari123
    Anonym (Nja) skrev 2022-05-31 06:51:48 följande:
    Det vet väl inte du. Ge råd till ts istället för att prata goja om saker som inte hör till!
    Ursäkta.
  • mari123
    Anonym (N) skrev 2022-05-31 07:59:20 följande:
    Men vad var din plan när du gjorde slut då? Hur tänkte du att du skulle göra med din egen försörjning och ditt eget boende?
    TS är kvinna. HUR ska hon kunna förväntas ta ansvar i vårt patriarkala samhälle?
  • mari123
    Anonym (Binna) skrev 2022-05-31 08:37:11 följande:
    Inget kösystem betyder inte heller att det inte finns sökande, bara att de väljer kriterier utifrån annat än köpoäng.
    kolla tex bostadsregistret.
    Okej ja ingen privat hyresvärd hyr ut till "problem"! Finns många privata hyresvärdar GUDSKELOV! Min yngsta dotter ringde allmännyttan och fick höra att det var FEM år i kö.......men så hade hon kontakter med den privata sfären och kunde VÄLJA boende. En fin etta centralt......
  • mari123
    Anonym (N) skrev 2022-05-31 08:44:35 följande:
    Jag hoppas du är sarkastisk.
    Inte alls! 
  • mari123
    Mrs Moneybags skrev 2022-05-31 10:42:50 följande:

Även om en man har försörjt en och stått för alla kostnader under en längre tid så kan man inte förvänta sig att han kommer att fortsätta med det när ni har gjort slut. Du har gjort slut med honom och då förväntas man ha en plan för hur man går vidare i livet. Du har inte råd med huset och han vill inte bo kvar som det verkar. 

Du måste släppa hans beteende och fokusera på din framtid - boende och jobb så fort som möjligt. Du kan inte styra hur han väljer att agera eller vad han känner. Du kan bara styra dig själv och ditt eget liv.

NÄ man kan inte förvänta sig att bli försörjd av en partner man dumpat ÄVEN när man är kvinna. Hjälplös och utsatt...absolut men liksom en random man har inte försörjningsplikt. Inte heller kvinnans föräldrar även om de kanske ställer upp!?
  • mari123
    Anonym (N) skrev 2022-05-31 15:43:42 följande:
    Du menar alltså på fullt allvar att kvinnor inte kan ta ansvar för egen försörjning och boende i dagens svenska samhälle, pga patriarkatet? Jösses.
    Ja vad ska TS skylla på?
  • mari123
    Anonym (Nja) skrev 2022-05-31 17:23:34 följande:
    TS skyller väl inte på någonting såvitt jag ser! Lägg av eller skriv något som ger ts råd på ett eller annat sätt, eller lämna tråden.
    Jag vet att jag nämnt att det en kvinna utan inkomst och jobb kan göra när hon lämnar sin man, och försörjning, är att vända sig till "soc"! Där får hon ALL hjälp som finns. Kanske inte en egen lägenhet MEN tak över huvudet och mat i magen. DÄR kan man börja. Ingen kvinna (eller man) ska stanna kvar i ett förhållande som man mår dåligt i.
  • mari123
    Anonym (K) skrev 2022-05-31 18:51:32 följande:

Se till att få en riktig värdering från en mäklare som han inte är kompis med. 
    Vinsten delas 50/50 om inget annat är skrivet. Du får inte lättare förstahandskontrakt för att du har en summa på banken men däremot kan du lättare ha råd med en svindyr andrahandslägenhet. 

Du tänker att det finns oseriösa mäklare som "spelar under täcket" för att gynna en kompis? KAN så vara men då är det strax en arbetslös mäklare. SERIOSITET är A och O för bostadsmäklare då de har en MYCKET svår uppgift! Imponerad att de klarar det OCH de är värda varje krona de tjänar. (känner ingen mäklare)
  • mari123
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2022-05-31 20:13:35 följande:

Mari123 har helt fel. Jag lämnade min partner som misshandlade mig. Jag flydde till en annan ort och fick bo tillfälligt hos en kompis på golvet. Jobbade fram tills jag flydde men mitt ex hade stulit min plånbok och använt mitt kreditkort så att jag fått skulder. Vilket jag polisanmälde.
    Gick till soc medans jag sökte jobb på nya orten. Kraschade dock psykiskt totalt av hela grejen. 

Fick inte ett skit av soc. En tjej som såg ut att vara 20 år sa kallt att jag valt själv att bli misshandlad då vi varit ihop i flera år, så det var inte för mig att delta i en grupp för kvinnor som blivit eller var misshandlade, då det var för dom som inte valt det själva (!), att jag fick söka jobb och att dom inte var en bostadsförmedling, jag fick bo hos min kompis tills jag hade jobb, så länge skulle jag skulle be min mamma försörja mig.

Med detta sagt; ts, kolla ändå om du kan få akut hjälp av soc, du kanske har bättre tur. Ring alla du känner om hjälp att få någon tillfällIf plats att sova på. 

Så Du var hos en person på "soc" som sa att du "valt att bli misshandlad"!? RIKTIGT illa och jag tror vederbörande har annat jobb idag. Rätt säker på det faktiskt. Du hade MAXIMAL otur och hamnade hos den som avskedades veckan efter! Ibland är livet så eländigt.
  • mari123
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2022-05-31 20:45:17 följande:

Japp. Tror inte alls hon har ett annat jobb idag. Jag kontaktade chefen och vet inte vad som hände men jag fick en annan handläggare (också jätteung) som dock det första hon gjorde var att argt förebrå mig för att jag kontaktat deras chef, att det varit djupt orättvist mot hennes kollega som faktiskt var nyexaminerad osv. Hon höll värsta försvarstalet för henne och sa att hon faktiskt inte hade haft koll på alla regler eftersom hon var ny. Hon tyckte synd om henne och det var hårt att kontakta chefen direkt, man förvara överseende med nyanställda som faktiskt gör så gott dom kan. Jag blev ännu mer ledsen och det kändes så jobbigt att kollegan var arg och förebrående, och jag var redan i en akut stressreaktion så istället för att söka mer hjälp hos soc blev jag sjukskriven av en läkare och fick lite sjukpenning, och lyckades hålla masken utan att gråta på en jobbintervju för ett jobb som jag kunde börja på 2 månader senare. 

Ja det är ju nya tider! Min ENDA kontakt med "soc" var för tjugo + år sedan och jag fick ett så fint bemötande så jag lever på det än idag. Finns ett gammalt ordspråk som lyder...."som man ropar i skogen får man svar"! DET är värt att fundera rejält på.....
  • mari123
    Anonym (Ja!) skrev 2022-05-31 21:09:22 följande:
    Blir hemlös?
    Ja, det tycker jag verkligen att du ska fundera rejält på, som uttrycker dig på det sätt som du gör till en människa som uppenbarligen gått igenom något traumatiskt. 
    ??? okeej. Ibland stannar tiden....  
  • mari123
    Anonym (Stämmer inte) skrev 2022-05-31 23:31:46 följande:
    Det är det som hände mig, och andra i tråden också tydligen. Dessutom har granskande reportrar gjort en hel del reportage om hemlösa som inte får hjälp av socialtjänsten. Att skydda kvinnor överlag som varit/är utsatta för våld är ingenting som myndigheter sköter speciellt bra, vilket är allmänt känt.
    Allt detta är dock off-topic då ts inte är utsatt för våld. 
    OT OT OT Vi har ju socialtjänstlagen och ingen behöver sova utomhus i vårt land. Den som sover ute är sannolikt missbrukare och det är ju känsligt MEN man kan ju inte ha boenden där man får supa och knarka! DÅ blir det ju märkliga frizoner som kan dra till sig unga.
  • mari123
    Anonym (Plan B) skrev 2022-06-01 10:59:20 följande:
    Nja, det är inte psykisk misshandel att inte riktigt tänka igenom sitt liv.

Däremot håller jag med dig om att det låter som att TS vill behålla kakan och äta den. När man separerar från någon man bor med behöver man ha en plan, precis som man som vuxen behöver i största allmänhet.

Alltså, socialtjänstlagen bygger på att man gjort det man kan och erbjuder viss stöttning. Inte varaktig försörjning och varaktigt tak över huvudet, utan hjälp när andra alternativ är uttömda. Äger TS ett halvt hus förväntas hon kunna bo i detta och hennes sambo förväntas faktiskt också bidra. Vid separation väntas ju parterna klara upp och fixa till saker så att hus och boende delas upp.

De flesta inser ju att den som blir lämnad inte är så himla samarbetsvillig och snäll som när man är tillsammans. De flesta inser väl att det är viktigt att försöka lösa situationen om man har 0 kronor i inkomst och inte trivs med den man bor med....
    Äger TS halva huset? Kan huset säljas med vinst? Kanske ska partnern lösa ut TS ur huset? Ibland är man skyldig så mkt så man sitter med skulder även efter en försäljning. Vill TS vara med att betala på dessa?
Svar på tråden Blir hemlös?