• Anonym (Karin)

    Vasektomi

    Ni som har gjort/ vars man gjort en vasektomi. Hur gammal var du/mannen? Hur många barn hade ni? Har ni ångrat er? Vi är 29 och 31 år gamla, vi väntar vårat tredje barn. Jag har testat de flesta preventivmedel som finns, men mår inte bra. Så funderar redan nu på hur vi ska göra när bebisen kommit. 

  • Svar på tråden Vasektomi
  • Anonym (Min man)

    Min man va 34 när han gjorde de. Vi har inga barn
    har inte ångrat en sekund vi är bägge över 45 nu. Han sa det gjorde lite ont och det var öm/obekvämt en vecka efter
    Tog sammanlagt 3.5 månad från op till sista spermaprovet

  • Anonym (Karin)
    Anonym (Min man) skrev 2022-05-30 20:45:06 följande:

    Min man va 34 när han gjorde de. Vi har inga barn
    har inte ångrat en sekund vi är bägge över 45 nu. Han sa det gjorde lite ont och det var öm/obekvämt en vecka efter
    Tog sammanlagt 3.5 månad från op till sista spermaprovet


    Tusen tack för svar!! Vi ska inte ha fler barn sen. Känns bara lite läskigt när det blir så definitivt. 
  • Anonvm

    Jag var 40, med 2 friska barn och skilsmässa i full storm var det inget att fundera på.

    Ingreppet görs med lokalbedövning, känns lite obehagligt, men bara att bita ihop. Tog typ 20min.
    Lite öm i påsen några dagar efter, jag gjorde ingreppet en fredag och jobbade som vanligt på måndagen. Stygn som man plockar bort själv hemma.

  • Anonym (går ändå)

    Min man var i 30-årsåldern. Han ville inte ha fler barn med sin fru. De skilde sig. Vi träffades. Vi har nu 2 barn genom ivf.

  • Anonym (35)

    Tre barn. Var klar med barn då för 35 år sedan. Frun mådde dåligt av p-piller så det blev sterilisering. Aldrig ångrat är 70 nu och fortfarande sexuellt aktiv med samma fru

  • Anonym (Mi)

    Var 45 och hyfsat nyskild.
    Tre barn med exfrun, ingen önskan om fler barn.
    Lite öm efter en enkel operation.
    Aldrig ångrat, ingen nersatt förmåga.

  • Anonym (Gjort det)

    Jag har gjort vasektomi. Anledningen till det är att jag inte vill ha fler barn.

    Men ångrar det delvis för att istället för att göra det lättare med sex/relationer/dejting så verkar kvinnor ogilla det. Så det har blivit betydligt mindre sex och mindre framgångsrikt med brudar efter det. Så en vasektomi förhindrar inte bara att du inte längre kan göra en kvinna gravid, utan gör även så att de inte vill ha dig.

    Så att göra det gör sexlivets skull och tro att det kommer förbättras, ökas på? Nej. Det är ett feltänk.

  • Hotelliggaren
    Anonym (Gjort det) skrev 2022-05-31 16:24:27 följande:

    Jag har gjort vasektomi. Anledningen till det är att jag inte vill ha fler barn.

    Men ångrar det delvis för att istället för att göra det lättare med sex/relationer/dejting så verkar kvinnor ogilla det. Så det har blivit betydligt mindre sex och mindre framgångsrikt med brudar efter det. Så en vasektomi förhindrar inte bara att du inte längre kan göra en kvinna gravid, utan gör även så att de inte vill ha dig.

    Så att göra det gör sexlivets skull och tro att det kommer förbättras, ökas på? Nej. Det är ett feltänk.


    Hur resonerar du där? Du har gjort vasektomi för att du inte vill ha fler barn. Men du vill kunna ha sex med kvinnor som vill att du ska göra dem på smällen? Nu får du välja (eller det kan du ju inte iofs): vill du göra barn eller inte? 
    Och för den delen, när du kommit så långt i dejtandet att de vill ha sex med dig och det är dags att diskutera preventivmetod, vilket oftast sker i samma stund, lär de inte välja bort dig för att du är steril.
    Du säger väl inte att du är steril i första meningen?
  • Anonym (H)

    Min man gjorde det efter fjärde barnet, 38 år gammal. Vi tyckte jag hade gjort mitt vad det gäller preventivmedel, så nej ingenting vi ångrat

  • Anonym (chere)
    Anonym (Gjort det) skrev 2022-05-31 16:24:27 följande:
    Jag har gjort vasektomi. Anledningen till det är att jag inte vill ha fler barn.

    Men ångrar det delvis för att istället för att göra det lättare med sex/relationer/dejting så verkar kvinnor ogilla det. Så det har blivit betydligt mindre sex och mindre framgångsrikt med brudar efter det. Så en vasektomi förhindrar inte bara att du inte längre kan göra en kvinna gravid, utan gör även så att de inte vill ha dig.

    Så att göra det gör sexlivets skull och tro att det kommer förbättras, ökas på? Nej. Det är ett feltänk.
    Det är klart att kvinnor som vill ha barn ser det som en nackdel och går vidare. Jag är en kvinna, 42 år och helt färdig med barn sen många år och jag ser det som något positivt om mannen är steriliserad. Jag är själv steriliserad och gjorde det när jag var 29 år, har inte ångrat det en dag. Jag tror inte jag är enda kvinnan som ser det som något positivt att mannen tagit ansvar, tvärtom är det något attraktivt med det. 
Svar på tråden Vasektomi