• Anonym (Ts)

Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?

Vi brukar anlita städning typ 1-2 ggr per år, oftast en storstädning. Då röjer vi i flera dagar för att det ska gå att städa så bra som möjligt. Dvs det blir ju superfint hemma men är ju ganska ansträngande att verkligen se till att plocka bort allting osv. 

Vi tänker ju att vi inte vill betala för att städarna ska behöva flytta på våra grejor osv. 

Drömmen vore ju att kunna ha städning lite regelbundet om vi tyckte vi hade råd men samtidigt skulle vi inte orka ha den här ambitionsnivån då med förberedelser. 

Så hur röjer ni innan städning och hur städas det i förhållande till ni hur ni har röjt? Dvs hur städas det i barnrum osv?

• Svar på tråden Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?
  • Gameofthrones
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-03 08:16:21 följande:

Vi brukar anlita städning typ 1-2 ggr per år, oftast en storstädning. Då röjer vi i flera dagar för att det ska gå att städa så bra som möjligt. Dvs det blir ju superfint hemma men är ju ganska ansträngande att verkligen se till att plocka bort allting osv. 

Vi tänker ju att vi inte vill betala för att städarna ska behöva flytta på våra grejor osv. 

Drömmen vore ju att kunna ha städning lite regelbundet om vi tyckte vi hade råd men samtidigt skulle vi inte orka ha den här ambitionsnivån då med förberedelser. 

Så hur röjer ni innan städning och hur städas det i förhållande till ni hur ni har röjt? Dvs hur städas det i barnrum osv?

Jag brukar plocka undan kläder och lägga det i tvätten medan de körs eventuella skräp, plocka bort prylar som inte ska vara framme damma och dammsuga. Våttorka golv om det behövs. 

Har ni aldrig städat nångång?
    Damma en gång i veckan/ varannan vecka. Beroende på hur jobbet ser ut. 
    Vädras i stortsett varje dag 
    Bädda sängarna varje dag. 
    Diskar i maskin, tvättar kläder regelbundet. 
    Skurar golv när det behövs. Dammsuger i stort sett varje dag. Sen tar vi riktig dammsugning en gång iveckan. 

Vad är det som tar tid? Har man rutiner och har redan en grundläggande städning. 

Badrummen städas varjedag vardagssysslor, göra rent i toan var och varannan dag. Handfat samma, spegelskåp etc. 
    Balkong / altan. När det behövs. Alltid en grundläggande städning efter vintern. Sen är ett vardagssysslor på det. 

Mina barn har ett ansvar för sina rum. Jag / vi ser alltid efter att det är gjort. Det har regler för att kunna ha sina vänner här ofta så är det mina barn framförallt som ska städa. Vänner hjälper till de tar fram plocka undan, inte städa. 

Tex. Äter deras kompisar här så är det diska för hand eller ställa i maskin. Torka bordet med trasa efter när det har ätit.
    De är stora och har ett ansvar. 

Jag tycker om och städa och pyssla. Det går snabbt när man har rutiner. 

Vi har råd med städhjälp men behöver inte det. Klarar mig själv. Det är viktigt och vara självständig. Det är endel utav livet. Jag kommer ha städhjälp den dagen jag inte kan längre. Och uppskatta de. 

Men jag har nog glömt bort detaljer. Kommer nog sen. 
  • Gameofthrones

Eller om ni tar in en bra städfirma och de gör en grundläggande städning och ni tar efterhand? Ett tips? 

• Anonym (Kakmonstret)

Vi förbereder inte något egentligen. Disken är alltid undanplockad, tvättkorgen innehåller bara det nödvändiga. Vi har ingen direkt plottrig inredning, utan det är enkelt att damma hemma hos oss. Det jag egentligen förbereder är att jag slänger sängkläderna i tvätten och lägger fram nya för henne att bädda med. I övrigt plockar vi ju kontinuerligt hela tiden, det kommer man aldrig undan, och roboten går på golven. 

Det städerskan gör som inte vi gör är att damma, grovrengöra kök och badrum, putsa fönster vid behov samt ta golven mycket mer noga än roboten. Hon fyller även på färska blommor och stryker (Extra tjänster, jag avskyr att stryka). 

• Anonym (V)

Vi plockar undan så att det blir lätt att komma åt och ställer ut vagn och cykel som annars står i hallen. Vi bor så att vi behöver ha ena barnets leksaker i vardagsrummet till exempel och de plockas bort när städerskan kommer. 

• BuoBä

Vi hade städning varannan vecka ett tag, men jag tyckte inte det var värt det. Det var ett STORT stressmoment att plocka undan kvällen innan. Jag tyckte inte att det blev så städat som jag förväntade mig heller. Det är ju underhållsstädning de gör.
    Vi har istället bokat storstädning och fönstertvätt några gånger om året.

• Anonym (minnie moe)

Fördelen med regelbunden städning är just att man alltid har det fint hemma, mer eller mindre. Mitt mål är att ha rena ytor på bord, bänkar, skåp mm så att det inte finns så mycket att plocka undan. 

Om var sak har sin plats så blir det lättare för städaren och lättare för dig själv att plocka undan dagligen. 

• Anonym (Xylofon)

Man slutar ju inte städa själv bara för att nån kommer och städar på en viss tid. Daglig städning och plockning måste man ju ändå göra. 

Det låter som att ni kanske inte riktigt har nån daglig rutin på plock och städ så ni istället får ägna timmar åt det ni borde gjort lite av varje dag. Då är det ju inte konstigt att ni tycker det är så mycket jobb.

Om ni inte vill betala för full tjänst (plockning, bäddning, ta ut sopor etc) så får ni kanske hitta en rutin för det dagliga pysslet så blir det ju automatiskt mindre att städa upp tills städhjälp kommer. 

• Anonym (lär sig)
    Anonym (Ts) skrev 2022-06-03 08:16:21 följande:

.....

Vi har regelbunden städning, varannan vecka.
    Lägger fram rena lakan till de sängar som jag vill ha bytt och har kontakt med den firman vi använder ang. tidsåtgång och vad vi önskar.

Utifrån att vi har mer prylar än många andra, har vi beställt tid för det. Städfirmorna har ju tid som de tror en städning tar och i.o.m regelbundenheten så märker man ju tydligt vad man får och inte.

Vi förbereder med att röja undan vissa saker redan några dar innan, exempelvis så plockar vi undan saker som blivit liggande på söndag kväll, ca 30-60 minuter och dagen innan så plockas lite. 

Nån enstaka gång har jag stängt av ett barnrum som jag inte vill plocka i och avsagt mig denna yta.

Min uppfattning är att vi har det väldigt mycket renare och finare p.g.a. städningen. Istället för att plocka undan för gäster som stökar ner plockar vi upp för städare som gör rent. Det blir väldigt mycket rutiner som kopplas till städningen och jag låter inte saker ligga, eftersom det blir så stressigt att plocka 2 veckors grejer kvällen innan.

Jag tänker att städfirmor är väldigt olika och att just regelbunden städning är något annat än köpa ett storstäd. Du köper att få avlastning i ständningen regelbundet, vilket gör att du får en annan styrsel på det hela. I.o.m. att du inte behöver städa har du tid att plocka och rensa och göra hemmet mer lättskött. Och även att ta hand om tvätt...
  • Aliona

Vi hade städning ett tag med mitt ex. Dels var det billigt där vi bodde, dels ville vi komma ifrån de ständiga bråken om städning. Städerskan kom varannan vecka. Vi hade kommit överens om att innan hon kom skulle vi ha plockat undan disk i köket, plockat i ordning i rummen och strykt/lagt in tvätt. Av någon anledning blev dåvarande sambon alltid sen hem just kvällen innan städning, så jag fick ända fixa allt. Vi behöll varken städningen eller vårt samboskap så värst länge. 

• AndreaBD

Det låter som om ni har en himla massa prylar överallt? Jag har alltid försökt undvika det. Eftersom vi har haft robotdammsugare i många år (och numera får den faktiskt göra allt, den föra var inte riktigt tillräckligt bra för det) så har vi knappt några "lösa" möbler. Dvs. soffor, sängar skåp står vid nån vägg, knappt något mitt i rummet och roboten kan åka under allt. Bara stolar, i matrummet t.ex. ställer vi upp på borden.

Sedan är det bra att ha saker och ting i lådor med lock eller i skåp. Allt som ligger löst i hyllor och annanstans är bara besvärlig. Självklart vill man ha några prydnadsgrejer, t.ex. i vardagsrummet. Jag har också några på hyllorna. Men jag undviker det i andra rum. Och det finns ju också en del som man kan sätta på väggen eller hänga upp.

Barnens rum kan förstås vara en utmaning. Det är bra om det finns plastlådor till det mesta. När mina barn var yngre fick de städa sina rum en gång i veckan så att golvet är fritt, lösa lådor på sängen (såna som annars står under sängen kanske) och sedan städade jag där. 

Jag vet du ville egentligen bara ha synpunkter på att plocka bort innan nån annan städar, men jag tänkte att det kan ge dig idéer hur du kan minska på det. 

Svar på tråden Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?