Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?

Anonym skrev 2025-06-10 14:58:06 följande:

Jag tycker att alla som har förmåga att städa själv är pinsamma som köper tjänsten.
    Fast samtidigt måste jag erkänna att det  ju faktiskt är bra att de som städar har ett arbete och kan tjäna pengar. RUT-avdraget är bra i det hänseendet. Men inte omvänt.

Men men, man kan ju inte få allt.

Tror att det här delvis är en klassfråga. När jag växte upp och vi var fattiga tyckte jag det var helt obegripligt hur vissa spenderade pengar på, i mina ögon, onödiga saker. Man kunde ju få det mycket billigare eller göra det själv.

Idag är det många gånger tvärtom. Det skulle kosta lika mycket eller mer om jag gjorde det själv i form av förlorade inkomster. Så varför ska jag prompt göra det själv om jag inte ens tycker det är intressant när någon annan kan tjäna sin inkomst på att göra det åt mig.

Jag tänker att som höginkomsttagare så har man ett moraliskt ansvar att bidra till ekonomin genom att spendera pengar. 
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-06-14 11:29:56 följande:
    Så du jobbar alltså dygnet runt, ja men då hinner du såklart inte ta reda på din egen skit.
    Givetvis inte men jag som alla andra vill ha någon form av fritid. Om jag ska börja kompromissa om tid jag skulle kunnat jobba eller vara ledig istället, varför inte göra både mig själv och andra en tjänst genom att leja för det istället?

Du har en intressekonflikt då du vill gagna lokalvårdare där de får arbete men inte gynna oss som anlitar dem eller andra tjänster med RUT/ROT. Tycker du ska reda ut dina egna moraliska ställningstaganden.
  • Anonym (M)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-14 13:18:28 följande:
    Man får väl välja själv vad man vill lägga sina egna pengar på? 
    Man skulle kunna tro det ja.
Svar på tråden Ni som har regelbunden städning hemma - fråga om förberedelser?