• Anonym (?)

Hur får man administrativa jobb?

Kandidat inom språk, sökt massor av administrativa jobb men inget napp. 

Nån som jobbar administrativt/som handläggare etc som kan tipsa om hur man kan få jobb?

Funderat på att t ex söka som arbetsförmedlare, nån som har erfarenhet? 

Har administrativ erfarenhet men tyvärr alldeles för nischat för att nån ska finna det intressant verkar det som. 

• Svar på tråden Hur får man administrativa jobb?
  • Aliona

Jag har en kandidatexamen inom språk (och snart ytterligare en), men också en magister i samhällsvetenskap. Min erfarenhet är att språk är värdefullt för jobb som tex handläggare, men mest som komplement till annan utbildning inom tex juridik, statsvetenskap, sociologi etc. Du skulle kanske kunna läsa till några kurser? Administration har jag aldrig jobbat med, så det vet jag inte. Ett tips är att kolla annonser för vad du tycker är drömjobb och se vad du behöver lägga till för att kvaluficera. 

• Tow2Mater

Framhäv personliga kompetenser som strukturerat arbetssätt, servicemedvetenhet, självständighet, noggrannhet, etc. Aven erfarenhet av olika datorsystem.

• Anonym (Nisse)

Kan sälj-jobb vara något? En flerspråkig kompis fick jobb på sälj-avdelningen på ett företag för att sköta kontakterna med deras internationella kunder (andra företag). Har nu också uppdrag på inköpsavdelningen med leverantörer i utlandet. Kompisen har dock utbildning i kommunikation också, utöver språkkunskaperna. 

• Anonym (Fjella)

Det beror väl på vilket sorts administrativt jobb man menar.
    Ekonomer jobbar administrativt, där har du alla möjliga från dem som gick sam ekonomisk på gymnasiet till controllers eller CFO's som har magister.
    IT-människor, finns alla möjliga sorter som har gått YH/KY upp till ingenjörer eller som skapat sina egna karriärer.

Lön/HR brukar vara administrativt.
    Handläggare och administratörer återfinns i kundtjänster och på skolor.
    Inom socialtjänst är ju typ allt administrativt och där utreds allt från ekonomiskt bistånd till äldreinsatser och familjehem/adoptioner.  Även budget-och skuldrådgivare kan finnas där liksom sådan personal som hanterar och handleder gode män. 
    Jag tycker det var en bra ide att läsa annonser så ser du vad som efterfrågas. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Fjella) skrev 2022-06-03 23:21:12 följande:

Det beror väl på vilket sorts administrativt jobb man menar.
    Ekonomer jobbar administrativt, där har du alla möjliga från dem som gick sam ekonomisk på gymnasiet till controllers eller CFO's som har magister.
    IT-människor, finns alla möjliga sorter som har gått YH/KY upp till ingenjörer eller som skapat sina egna karriärer.

Lön/HR brukar vara administrativt.
    Handläggare och administratörer återfinns i kundtjänster och på skolor.
    Inom socialtjänst är ju typ allt administrativt och där utreds allt från ekonomiskt bistånd till äldreinsatser och familjehem/adoptioner.  Även budget-och skuldrådgivare kan finnas där liksom sådan personal som hanterar och handleder gode män. 
    Jag tycker det var en bra ide att läsa annonser så ser du vad som efterfrågas. 
    Tänkte mer den typen av administrativa jobb där ingen utbildning krävs, eller där det spelar mindre roll vilket ämne kandidaten är i. 

Har som sagt sökt mängder av administörsjobb, skoladministratör etc, men saknar ju tyvärr relevant erfarenhet.
  • Anonym (Fjella)
    Anonym (?) skrev 2022-06-03 23:25:32 följande:
    Tänkte mer den typen av administrativa jobb där ingen utbildning krävs, eller där det spelar mindre roll vilket ämne kandidaten är i. 

Har som sagt sökt mängder av administörsjobb, skoladministratör etc, men saknar ju tyvärr relevant erfarenhet.
    Det tror jag är väldigt svårt att hitta. Hur kan det inte spela roll vilken sorts kandidat man har? Har jag en kandidat i litteratur så är det ju det jag kan, samt att jag påvisar viss kompetens inom att kunna lära och ta till mig ny information. Men det hjälper mig inte om jag ska handlägga omsorgsfrågor på SKR. 
    Och jag vill inte vara negativ men det hårda trycket och den konjunktur vi verkar vara på väg in i gör att examen behövs även för juniora tjänster. Alternativt att man kan ta någon lättlärd person direkt från gymnasiet varvid folk med kandidatexamen inte blir aktuella pga överkvalificerade.
    Testat bemanning? 
    Starta eget?
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (?) skrev 2022-06-03 23:25:32 följande:

Att  ha en kandidatexamen är bara meriterande om det du studerat är relevant för tjänsten. Vad siktade du på för yrke när du valde kurser? Du måste väl ha haft någon plan med dina studier? Översättare, tolk, lärare? 
  • Anonym (Hmm)

Ts, din examen passar inte så bra för sådana jobb. Om du hade en socionomexamen hade det varit mer passande, även om det inte finns någon utbildning som passar jättebra mot sådana jobb som du söker.

Problemet är mest att du bara har utbildning men ingen erfarenhet. Börja jobba inom det yrkesområde som passar din utbildning så kommer du att få lättare senare att få ett administrativt jobb.

Ett jobb som borde passa dig bra är hotellreceptionist, där har man inte så höga krav och om du kan flera språk kommer det att vara en tillgång. Där har du en administrativ tjänst där din utbildning faktiskt kan komma till nytta med andra ord, och sedan kan du definitivt söka dig vidare till andra jobb.

• Anonym (?)
    Anonym (Nisse) skrev 2022-06-04 07:01:40 följande:
    Att  ha en kandidatexamen är bara meriterande om det du studerat är relevant för tjänsten. Vad siktade du på för yrke när du valde kurser? Du måste väl ha haft någon plan med dina studier? Översättare, tolk, lärare? 
    Ja, jag har drivit eget inom språk. Men försöker nu ta mig vidare. Kan plugga eller börja som hotellreceptionist t.ex som nån föreslog. 
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (?) skrev 2022-06-04 08:15:46 följande:
    Ja, jag har drivit eget inom språk. Men försöker nu ta mig vidare. Kan plugga eller börja som hotellreceptionist t.ex som nån föreslog. 

Ok, då förstår jag din situation bättre. Och det är i det företaget du har erfarenhet av administration? 

Receptionistjobb låter väl bra? Kanske kan du plugga parallellt. 

• Wench85

Jag skulle inte säga att din kandidat i språk är irrelevant inom andra branscher som flera här menar. Jag har en examen inom ett helt annat område än det jag arbetar med, men utan examen hade det varit svårt att få den tjänst jag har idag på myndighet där högskoleexamen är ett krav. 

Det låter som din utmaning är att få din första position. Jag skulle rekommendera att sänka krav. Finns det bemanningsföretag där du bor? En av mina bästa vänner hade ingen direkt erfarenhet och gick på föräldraledighet direkt efter examen inom en ganska bred och otydlig samhälls-filosof-utbildning. När hon började söka jobb ville hon dessutom inte arbeta heltid första månaderna och hon trodde det skulle ta lång tid att få jobb, registrerade sig på olika bemanningssidor och hade jobb inom en vecka. Jag tror att det var som orderhanläggare inom inköp. Arbetsgivaren hade ett direkt akut behov då personen som hade tjänsten (50% tjänst) sjukskrivits för utmattning, och arbetsgivaren kunde inte lova mer än två månader och det gav min vännina första erfarenheten. Hon blev kvar där några månader, fick sen ett heltidsjobb hos ett systerbolag eller kund och vidare inom det spåret. Nu 15 år senare är hon välavlönad hög tjänsteman inom kommunal upphandling. När jag tänker efter är det säkert ett krav att ha en examen för att få det jobbet, men hon har inte ett högskolepoäng inom ekonomi vad jag vet.

Så mitt råd till dig är att söka alla typer av "kontorsjobb" och vara väldigt flexibel.  Låt inget vara fel bransch, fel omfattning, fel längd, tillåt en del pendling osv. När du har bevisat att du kan sköta ett jobb kommer du att kunna få referenser och skriva det på ditt CV och det kommer kunna göra hela skillnaden när du nästa gång söker jobb som skoladministratör eller vad du nu vill göra. 

Utöver jobbsökning, fundera på om du kan hitta andra sätt att skaffa och bevisa din anställningsbarhet. Kanske kan du vara sekreterare i lokala scoutkåren eller organisera fotbollsklubbens kiosk eller något, som också kan ge erfarenhet, referenser och kontakter?

Slutligen: Se över ditt CV! Om du inte ens får komma på intervju är det nog där det brister. Är du med i facket kan du få rådgivning därifrån, eller dela med dig här för tips och råd!

Stort lycka till!

• Anonym (Tiffany)

Jag har ingen examen alls, men jag har läst juridik på universitetet. Jag har jobbat som handläggare på myndighet i 10+ år nu och mina kolleger har varierande bakgrund. Många har läst statsvetenskap eller liknande, en del är ekonomer eller kanske HR-utbildade. 

Vet nog ingen som bara har läst språk, men jag tycker inte du ska börja i en hotellreception med en kandidatexamen. Om jag var ung idag skulle jag läsa exempelvis systemvetenskap eller något inom IT för att få ett jobb som kombinerar handläggandet med IT som t ex systemförvaltare. Det är bättre löner! 

Svar på tråden Hur får man administrativa jobb?