• Anonym (Medea)

Är det rimligt att förväntas ha platt mage?

Jag är 40 och har fött två barn. Är inte överviktig, 165 cm, 52 kg om vi ska ta måtten. Magen har lite hull. Min man pressar mig lite, inte på något elakt sätt men han påpekar ofta att det syns att jag fött barn. Jag blir ledsen och känner att jag inte duger. Varför ska man förväntas se ut som en 18-åring i kroppen? Tycker ni att man bör försöka "få tillbaka" sin kropp? Dvs i mitt fall gå ner ännu mer i vikt för att få bort magen. 

• Svar på tråden Är det rimligt att förväntas ha platt mage?
  • Anonym (Nej)

Vilken vidrig man. 

• enmamma

Tror din kropp är alldeles perfekt, dessutom har den gett er barnen.

• Anonym (Morr)

Du är ju redan ganska smal så nån övervikt att gå ner finns ju absolut inte. Även om du hade haft det hade beslutet varit enbart ditt och inget som angår din man. Och till sist- vem sjutton som fött barn och passerat 40 har platt mage?! Sen när tycker vissa män att det inte ska få synas att man ens fått barn? Inbillar de sig verkligen att en gravidmage som burit en 4-kilosklump ska återgå till en tonårskropp?

• Anonym (Stina)

Lite situps kan du ju prova med.

• Anonym (lll)

Hur ser han ut själv?

nej det är inte ok att ens partner pressar en på det sättet. Vill du träna och vara smal så fine, men han ska väl inte pressa dig. 

• StudierKemi

Jag har också fött barn och jag känner igen vad du beskriver. Du verkar har slappa magmuskler, så mer magträning vore lösningen om du ens vill/orkar förändra utseendet på magen. En waist-trainer gör underverk också, och att springa i skogen. Men bara om du vill som sagt!

Den pressen från honom är inte ok, fy vad jobbigt. De flesta kvinnor hade säkert gjort sig av med mannen istället, under såna omständigheter. Kanske hota honom med att du annars vill bli särbo? 

• Anonym (Varför)

Hur känner du, är du nöjd med din kropp. Tänkte är du 165 och väger 52 så känns det som smal. Sen kan det ju ditta på olika ställen. 
    Kroppen förändras efter man får barn. Sen beror det ju mycket på hur ens liv ser ut, 
    Jag tex har det mesta ansvaret för barn och hem så känner att jag har inte prioriterat mig själv och träning. Har en mage som jag kanske inte är jättestolt över men....maken säger iallafall inget och han har själv en liten mage (åh han kan inte skylla på barnafödande) 
    Gravid nu med tredje så får väl se hur det blir Sen, ligger 6kg mer vid denna inskrivning än vid första barnet....

• Anonym (Pelle)

Absolut, fettet runt midjan är det sämsta fettet.  

Att skylla på att man är 40-år och fött två barn är bara en dålig ursäkt.  

Träning är dessutom bra för dig.

• annabellelee

Jag är hyfsat smal, men har ändå lite magfett. Efter barnen sätter sig fettet liksom annorlunda, och på mindre smickrande sätt. Jag kör styrketräning och har muskler UNDER fettet. Men som sagt, det sätter sig annorlunda efter graviditeterna. Så även om du börjar hårstråna måste du nog ner på ohälsosamma låga fettprocentnivåer för att få tillbaka din gamla kropp.

Frågan är också - vilka signaler vill du skicka till dina barn? Att du ska äta 1000 kcal per dag för att en kvinna ska hålla sig smal för sin man, eller att både kvinnor och män ska äta god, näringsriktig mat?

• EnAnonumius
    Anonym (Pelle) skrev 2022-06-05 19:23:57 följande:

Absolut, fettet runt midjan är det sämsta fettet.  

Att skylla på att man är 40-år och fött två barn är bara en dålig ursäkt.  

Träning är dessutom bra för dig.

Du vet när man har fött två barn så behöver man inte alls ha "fett runt midjan" (som du inbillar dig själv att det handlar om) det kan handla om att skinnet är lite slappt eller att magmusklerna är lite slappa för att de har burit ett barn.

Du är direkt vidrig som väljer att bara hitta på att det handlar om "fet runt midjan" per se, bara för att du ser att ts skriver att hon har en "liten mage"..
    Folk som har vett i skallen vet att man kan ha en "putmage" efter grav, utan att de för den saken skull handlar om att det är "fett runt midjan"..
    Utan det kan beror på att magmusklerna tagit stryk av graviditeten och är lite slappa, och eller att skinnet inte hart återhämtat sig ordentligt efter grav.,

Men att bara sitta och utgå från att TS har "fett runt midjan" UTAN att du har någon som helst fakta att gå på, säger ju en hel del om dig egentligen och din vidriga kvinnosyn...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Är det rimligt att förväntas ha platt mage?