• Anonym (Barnen)

Pappans ansvarar för barnen

Jag och barnens pappa är separerade nyligen.  Jag vet att vi båda har ansvar för barnen, båda har vårdnaden. Jag har en önskan på ett upplägg men ändå flexibel på vilka dagar. Han är ganska omöjlig och komma överens med , han säger att han inte ska ha dom så jag kan ha " kul" medan han ska hjälpa mig med baren!??!  Wtf.  Har han en skyldighet eller kan han slippa ha sina barn ? De handlar om 50/50 uppdelning Mellan oss . 

• Svar på tråden Pappans ansvarar för barnen
  • Anonym (Visst)

Är han inte med på att ha dom 50% av tiden då? Är det så att han vill ha ett fast schema men du vill kunna byta dagar lite när som? 

• Anonym (Lop)

Vet inte riktigt hur det fungerar. Tror inte att man kan tvinga någon att ta sitt ansvar. hade en kollega som hade två barn och hade ett av barnen varannan helg så att inte exet skulle få en helg ledig. Antar att soc går in om båda föräldrarna visar sig vara oansvariga.

• Anonym (Öhh)

Låter lite bittert av honom eller att han är "gammeldags" och anser att barnen är ditt ansvar.

Se till och får fast schema på hans dagar och dina dagar. Det flexibla kan komma senare när man vet att kommunikation osv fungerar och ingen utnyttjar den andras välvilja. Han behöver förstå sin roll nu som ensamstående med eget ansvar över barnen de dagar som är hans och att du har ditt eget liv som behöver planeras.

• Anonym (Teddy)

För det första så "hjälper" han inte till när han tar hand om sina barn. Dom är hans ansvar till 50%. För det andra så ska han ta och skita i om du har kul eller inte. Han har inte med det att göra. Sätt ner foten eller ta hjälp av familjerätten.

• Anonym (A)

Ditt inlägg är lite rörigt, men du kan inte tvinga honom att ha 50/50. Det finns inget lagstöd för något sådant utan föräldrar kan strunta i sina barn och om det är så så kommer allt ansvar att falla på dig. 

Om det är så att han vill ha 50/50 men att ni inte är överens om schemat så boka tid hos Familjerätten. Där kan ni få hjälp med att få ett fastlagt schema som ni sen bara följer. Då slipper ni bråka om dagar.

• Anonym (M)

Tar han inte sina barn 50% ska han betala underhåll för att du har barnen mer. Du bör be familjerätten om hjälp, i första han för att få honom att ta sitt ansvar och ta 50%, i andra han för att få till ett avtal om vad han ska betala i underhåll.

Börja med ett fast schema som alltid gäller, flexibilitet kan komma sen när man fått in rutiner, både för föräldrar och barn. Dessutom kräver flexibilitet att kommunikationen funkar, annars är ett fast schema det bästa. 

• Anonym (Barnen)
    Anonym (Visst) skrev 2022-06-06 12:25:18 följande:

Är han inte med på att ha dom 50% av tiden då? Är det så att han vill ha ett fast schema men du vill kunna byta dagar lite när som? 

Tänkt ett fast schema.  Men de var likadant när vi var ihop  så om jag skulle väg med några vänner var de orättvist att han "måste"  ha barnen. 
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Barnen) skrev 2022-06-06 13:00:51 följande:
     Tänkt ett fast schema.  Men de var likadant när vi var ihop  så om jag skulle väg med några vänner var de orättvist att han "måste"  ha barnen. 
    Men då kanske han inte ska ha 50%? Låter inte som en så värst bra förälder. 
    Bättre du tar hand om dem så får han betala underhåll för motsvarande tid. Läs på inne på FK om du inte redan gjort det. 

Sen om han grymtar om att det är för att "du inte ska ha kul" så är det givetvis inget att bry sig om. 

Men som andra redan skrivit kan man få hjälp av familjerätten om man inte kan komma överens. Vet du med dig att du kommer ta hand om barnen merparten av tiden så kontaktar du bara FL så hjälper de dig med hur man gör med underhållet. 
  • Anonym (Linnea)

Lättas är att du skriver dig som boendeförälder, du kan rikta att barnbidrag går helt på dig samt ta underhåll, detta brukar hjälpa dom flesta att den andra tar sitt ansvar, på liknade sätt gör många som vill ha sina barn mesta delen av tiden, man tar både barnbidrag o underhåll.

Börja kriga om att den andra ska ta sitt ansvar kan ses som helt meningslöst då man aldrig kan tvinga någon förälder till detta.
    Men så fort det handlar om pengar, då går man ut i krig på många sätt.

• Anonym (A)
    Anonym (Barnen) skrev 2022-06-06 13:00:51 följande:
    Fast nu är ni ju separerade så nu är det nya spelregler som gäller. Det bästa för att hålla sams är att ha ett fastlagt schema som ni bara följer. Om det nublir 50/50 eller något annat. Vad du gör utan barn är din ensak, och vad han gör utan barn är hans ensak.

Boka tid hos familjerätten.
Svar på tråden Pappans ansvarar för barnen