• Anonym (C)

Råd om mat

Jag har en hektisk tillvaro med ett eget företag där jag dagligen måste fatta stora beslut, och jag fixar det om jag äter mig mätt så att jag har tillräckligt med energi. Problemet är att jag måste äta ganska stora portioner för att ens bli lite mätt och det gör att jag inte kan hålla mig normalsmal. Inte ens om jag tränar regelbundet

Mina väninnor klarar sig fram till middag om de äter en Ceasarsallad till lunch men det räcker inte för mig. Jag äter lika stora portioner som min partner ibland. Just när det gäller mat och sömn så kan jag inte dra ner på dessa då hela min tillvaro skulle fallera. 

Fasta går inte för jag blir hyperaktiv om jag inte äter och hjärnan fungerar inte. Jag kan inte riskera att begå några fel inom mitt arbete på bekostnad av att vara smal. Just nu ligger jag över vad jag borde ligga på i BMI och trivs inte med min kropp, men framförallt vill jag ha en hälsosam kropp. 

Jag har försökt lära mig äta mindre portioner och istället äta oftare, jag äter BRA mat med långsamma kolhydrater och högt proteinintag, men det räcker inte för mig utan jag behöver äta som en långtradarchaffis för att må helt bra. 

Är det något slags matberoende? Eller behöver vissa ett större energiintag än andra? Såhär har det varit för mig under större delen av mitt liv men nu när jag är 42 är det inte lika enkelt att träna bort kilona. Jag håller tummarna för att någon som jobbar inom hälsa och mat ville ge mig några bra svar och råd. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-08 16:23
    Jag äter mellanmål mellan måltiderna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-08 18:26
    Vill bara tillägga att det inte enbart handlar om mättnadskänsla utan även om att min hjärna inte fungerar om jag inte är mätt, och att jag blir hyperaktiv.

• Svar på tråden Råd om mat
  • Anonym (Smalare nu)

Det är ju ofrånkomligen så att överviktiga och ännu mer feta personer har tänjt ut magsäcken och då känner de sig hungriga- de har vant sig med mycket mat. Jag kunde äta obegränsat under många år av mitt liv och var ändå smal. Men med ökad ålder, långsammare förbränning och klimakteriet och 2 barn gick det bara inte längre. Jag fick vänja om mig med mindre mängd mat. Lite här och lite där under lång tid. Jag äter mig dock rejält mätt, det gör jag. Dock aldrig paltkoma-mätt längre och det är kanske det du vant dig med? Vissa gillar ju känslan av att vara just mätt och ja,det är väl ett slags matberoende.
    Långsamma kolhydrater och mat på regelbundna tider är a och o fortfarande för mig. Och i stort sett inget socker. Få saker gör att jag mår så illa och funkar så uselt! Frukosten är absolut viktigast. Då äter jag mest.
    Stress, depression, dålig sömn och dåliga sköldkörtelvärden kan också påverka så en allmän hälsokoll på V.C kanske vore nåt? Här blir man erbjuden vid 40,50 och 60 och både jag och maken brukar gå.
    Men en sak är säker- kan jag gå ner så kan alla gå ner! Jag motionerar ingenting pga värk så det är enbart kosten som inverkat.

• Anonym (C)
    Anonym (Smalare nu) skrev 2022-06-08 16:34:32 följande:

Det är ju ofrånkomligen så att överviktiga och ännu mer feta personer har tänjt ut magsäcken och då känner de sig hungriga- de har vant sig med mycket mat. Jag kunde äta obegränsat under många år av mitt liv och var ändå smal. Men med ökad ålder, långsammare förbränning och klimakteriet och 2 barn gick det bara inte längre. Jag fick vänja om mig med mindre mängd mat. Lite här och lite där under lång tid. Jag äter mig dock rejält mätt, det gör jag. Dock aldrig paltkoma-mätt längre och det är kanske det du vant dig med? Vissa gillar ju känslan av att vara just mätt och ja,det är väl ett slags matberoende.
    Långsamma kolhydrater och mat på regelbundna tider är a och o fortfarande för mig. Och i stort sett inget socker. Få saker gör att jag mår så illa och funkar så uselt! Frukosten är absolut viktigast. Då äter jag mest.
    Stress, depression, dålig sömn och dåliga sköldkörtelvärden kan också påverka så en allmän hälsokoll på V.C kanske vore nåt? Här blir man erbjuden vid 40,50 och 60 och både jag och maken brukar gå.
    Men en sak är säker- kan jag gå ner så kan alla gå ner! Jag motionerar ingenting pga värk så det är enbart kosten som inverkat.

Det är nog mer att jag blir lugn och tillfreds när jag är mätt än att jag gillar själva mättnadskänslan, men framförallt är det att jag får tillräckligt med energi och ork att arbeta om jag äter mig mätt. Då fungerar min hjärna optimalt och jag kan prestera bra i jobbet. 

Det är väl det som har skett att jag tänjt ut magsäcken. Får jag fråga hur du mådde och fungerade under tiden som du minskade på måltiderna successivt? Arbetade du under tiden?
  • Anonym (Gina)

Tar du någon medicin? Jag var hungrig jämt under en lång tid allt jag kunde tänka på var mat så fort jag ätit funderade jag redan på nästa måltid och jag blev kraftig överviktig. Jag förstod inte att det var medicinen jag tog som hade det som biverkan. Jag hade tagit den under en lång tid och tänkte inte alls på att biverkningar kan komma efter flera år. Så fort jag bytte medicin blev jag mätt av normala portioner och jag gick ner i vikt utan ansträngning. 

Alla behöver olika mat för att må bra också, vissa mår bra av mycket fibrer, andra av LCHF. Du behöver hitta vad som passar dig. Det bästa är att prova sig fram. 

• Anonym (Linn)

Hur lång är du och hur mycket väger du?

• Anonym (C)
    Anonym (Gina) skrev 2022-06-08 17:52:46 följande:

Tar du någon medicin? Jag var hungrig jämt under en lång tid allt jag kunde tänka på var mat så fort jag ätit funderade jag redan på nästa måltid och jag blev kraftig överviktig. Jag förstod inte att det var medicinen jag tog som hade det som biverkan. Jag hade tagit den under en lång tid och tänkte inte alls på att biverkningar kan komma efter flera år. Så fort jag bytte medicin blev jag mätt av normala portioner och jag gick ner i vikt utan ansträngning. 

Alla behöver olika mat för att må bra också, vissa mår bra av mycket fibrer, andra av LCHF. Du behöver hitta vad som passar dig. Det bästa är att prova sig fram. 

Nej, ingen medicin
  • Anonym (C)
    Anonym (Linn) skrev 2022-06-08 17:57:28 följande:

På vilket sätt är det viktigt tänker du?
  • Anonym (C)
    Anonym (Linn) skrev 2022-06-08 17:57:28 följande:

Jag menar vad har det för relevans? Jag har koll på mitt bmi och vet att jag är överviktig. Jag vet hur jag ska äta och träna rätt. Det är min hunger och att jag inte funkar om jag inte äter så jag blir mätt som är problemet
  • Anonym (C)
    Anonym (Gina) skrev 2022-06-08 17:52:46 följande:

Jag har förresten testat det mesta men jag vill inte utesluta något livsmedel helt, men jag har märkt att jag håller mig mättare längre på kött och potatis. Jag älskar fisk och grönsaker men blir inte mätt på det. 
  • Anonym (....)

Hur många mål äter du per dag?

• Aniiee
    Anonym (C) skrev 2022-06-08 18:25:14 följande:
    Jag har förresten testat det mesta men jag vill inte utesluta något livsmedel helt, men jag har märkt att jag håller mig mättare längre på kött och potatis. Jag älskar fisk och grönsaker men blir inte mätt på det. 
    Kött och potatis, vad är det för kött? har du sås till? Vad för slags såser isf?

Fisk och grönsaker, igen, vad för fisk`? sås til?

För spontant, vad jag läser är:
    "Mer fett håller mig mätt längre, medan magra saker inte gör det."
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Råd om mat