Inlägg från: Anonym (Fabian) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fabian)

GPS till barn

Anonym (1984) skrev 2022-06-14 13:04:59 följande:

Det bästa i så fall är att sätta in ett GPS-chip under huden i nacken, som man gör på hundar och katter. Lokalbedövning och en spruta så är det klart på några sekunder.

GPS-chip under huden har jag aldrig hört talas om. Menar du inte GPS-halsband?
  • Anonym (Fabian)
    Anonym (1984) skrev 2022-06-14 13:29:47 följande:
    Nej, under huden. Frågan är om det finns tillgängligt i Sverige än eller om man måste utomlands för att få det.

www.nyteknik.se/digitalisering/oroliga-foraldrar-chippar-sina-barn-6444104
    Men det där är bara vanliga RFID-chips, sånt som sitter i våra katter. Man kan använda en scanner för att avläsa djuret identitetet plus eventuell annan information. Det finns ingen GPS-spårning i dessa. 
  • Anonym (Fabian)
    Anonym (1984) skrev 2022-06-14 13:55:36 följande:
    Läs artikeln.
    Har läst. Det är en 18 år gammal artikel.

Det handlar om standard RFID-chips, inget annat. Det finns inget GPS i själva chipet. Det som man kan spåra är om personen passerar uppsatta RFID-taggläsare i dörröppningar och liknande och som då registrera ett passage och eventuellt larmar. Man kan även koppla RFID-chipen till en extern GPS-sändare som bäraren har runt armen eller liknande.

Men själva GPS-sändarna som finns idag är alldeles för stora (typ som en tändsticksask) för att enkelt läggas in under huden. De har också ett batteri som behöver laddas med jämna mellanrum.

Jag jobbar själv en hel del med detta, så jag vet vad jag talar om.
Svar på tråden GPS till barn