• Anonym (F)

GPS till barn

Efter den tragiska olyckan med 3-åringen som drunknade har jag börjat fundera över om jag kan göra något för att minska risken att råka ut för samma sak. Jag har själv en 3-åring som är rymningsbenägen och rätt snabb på att dra iväg. Att något likt 3-åringen skulle kunna hända är visserligen rätt liten eftersom vi håller stenkoll men samtidigt så är det farligt att tänka "det händer inte oss" eftersom ungar kan vara ruskigt snabba och det går inte alltid att punktmarkera när man har fler ungar. Vi bor rätt tryggt, men har sjöar och större vägar en bit bort.

Tanken föll på någon slags gps med geofence. Det behöver vara något som sitter på jämt eftersom man ju inte vet när ungen väl drar iväg. Det finns mängder med gps-klockor men efter en snabb googling känns många onödigt avancerade med telefon surf.

Finns det någon här som testat någon likande enkel, liknande lösning? Eller är det en klocka med "allt" som gäller bara att man inte använder de mest avancerade funktionerna?

• Svar på tråden GPS till barn
  • Lönnsirap

Personligen tror jag på en kombination av olika åtgärder. Såsom exempelvis att ha en dörr som går att låsa med nyckel.... Att ha en "pling-plong" grej vid dörren. Att ha en klocka på armen ute, eller GPS i skon....

• Kotten23

gps klockor eller en puck i skon, blir ungen kidnappad så är det alltid lätt å ta bort. Bästa är ju sånt man gör på djur chipp märka ungen under huden är det bästa. 

• Anonym (1984)

Det bästa i så fall är att sätta in ett GPS-chip under huden i nacken, som man gör på hundar och katter. Lokalbedövning och en spruta så är det klart på några sekunder.

• Anonym (Fabian)
    Anonym (1984) skrev 2022-06-14 13:04:59 följande:

Det bästa i så fall är att sätta in ett GPS-chip under huden i nacken, som man gör på hundar och katter. Lokalbedövning och en spruta så är det klart på några sekunder.

GPS-chip under huden har jag aldrig hört talas om. Menar du inte GPS-halsband?
  • Anonym (Fabian)
    Anonym (1984) skrev 2022-06-14 13:29:47 följande:
    Nej, under huden. Frågan är om det finns tillgängligt i Sverige än eller om man måste utomlands för att få det.

www.nyteknik.se/digitalisering/oroliga-foraldrar-chippar-sina-barn-6444104
    Men det där är bara vanliga RFID-chips, sånt som sitter i våra katter. Man kan använda en scanner för att avläsa djuret identitetet plus eventuell annan information. Det finns ingen GPS-spårning i dessa. 
  • Anonym (integritetskränkande)

Nej, inte ens med min ena tvillingson som är lite lätt rymningsbenägen när han blir arg. 

Hade diskussionen om telefoner med barnen (tvillingsöner) och just detta att mamma och pappa då kommer att kunna se vart de befinner sig och ena sonen protesterade rätt rejält då och tyckte att "man måste faktiskt inte veta vart någon annan är hela tiden" samt "man kan vilja vara ifred ibland utan att någon vet vart man är". 

De fyller 9 år i höst. 

Man får helt enkelt säkra upp så gott det går på annat vis. 

• Anonym (1984)
    Anonym (Fabian) skrev 2022-06-14 13:38:02 följande:
    Men det där är bara vanliga RFID-chips, sånt som sitter i våra katter. Man kan använda en scanner för att avläsa djuret identitetet plus eventuell annan information. Det finns ingen GPS-spårning i dessa. 
    Läs artikeln.
  • Anonym (…)
    Anonym (integritetskränkande) skrev 2022-06-14 13:47:55 följande:

Nej, inte ens med min ena tvillingson som är lite lätt rymningsbenägen när han blir arg. 

Hade diskussionen om telefoner med barnen (tvillingsöner) och just detta att mamma och pappa då kommer att kunna se vart de befinner sig och ena sonen protesterade rätt rejält då och tyckte att "man måste faktiskt inte veta vart någon annan är hela tiden" samt "man kan vilja vara ifred ibland utan att någon vet vart man är". 

De fyller 9 år i höst. 

Man får helt enkelt säkra upp så gott det går på annat vis. 

En 3-åring behöver man veta var det är hela tiden. jJag håller med om att det är skillnad när dom är runt 10+ men små barn har inte rätt till ett privatliv på det sättet. Småbarn ska ju ha tillsyn hela tiden annars sker olyckor. 
    Anonym (?) skrev 2022-06-14 14:27:37 följande:
    En 3-åring behöver man veta var det är hela tiden. jJag håller med om att det är skillnad när dom är runt 10+ men små barn har inte rätt till ett privatliv på det sättet. Småbarn ska ju ha tillsyn hela tiden annars sker olyckor. 
    Exakt, en treåring ska ha tillsyn hela tiden och därmed så ska man inte sätta in chip heller på dem. 
  • Anonym (F)

Wow. Familjeliv har blivit tramsigare än flashback. Operera in chip tänker jag inte ens svara på.

Apropå att en 3-åring ska ha tillsyn konstant. Ja. Och det ska 1-åringen också. Man byter blöja och sedan är olyckan framme. GPS är ju inte till för att man ska kunna lämna ungen vind för våg utan för den där olyckliga händelsen som sker dom där sekunderna då 1-åringen har stoppat något i munnen när man är ute på gården och när man fått ut det och vänder sig om så är 3-åringen borta. Olyckor är ju just olyckor och det är ett feltänk att resonera så att "jag är ju en vettig och perfekt förälder så jag kan inte råka ut för något"

• Lönnsirap

Jag tänker att man absolut inte ska lägga sitt fokus på GPS-teknik. Batteriet tar slut jättefort.

Finns möjlighet till att ta sig till vatten att drunkna i, så är det ju ordentligt rymningsskydd som gäller. Man vill ju att 3åringen vinner.

• Anonym (Fabian)
    Anonym (1984) skrev 2022-06-14 13:55:36 följande:
    Läs artikeln.
    Har läst. Det är en 18 år gammal artikel.

Det handlar om standard RFID-chips, inget annat. Det finns inget GPS i själva chipet. Det som man kan spåra är om personen passerar uppsatta RFID-taggläsare i dörröppningar och liknande och som då registrera ett passage och eventuellt larmar. Man kan även koppla RFID-chipen till en extern GPS-sändare som bäraren har runt armen eller liknande.

Men själva GPS-sändarna som finns idag är alldeles för stora (typ som en tändsticksask) för att enkelt läggas in under huden. De har också ett batteri som behöver laddas med jämna mellanrum.

Jag jobbar själv en hel del med detta, så jag vet vad jag talar om.
  • nernu

Jag hade satsat på dörrlarm så att det låter varje gång en ytterdörr öppnas. 

• Lönnsirap
    Lönnsirap skrev 2022-06-14 15:16:58 följande:

vinner.

Menar förstås ÖVERLEVER 
  • Anonym (Säkerhetskedja)

När vår lilla rymling var runt 3 år köpte vi en säkerhetskedja på dörren för då kunde han inte rymma ut. Spelade ingen roll om dörren var låst för det lyckades han fixa men säkerhetskedjan nådde han inte så det var toppen.

Anonym (?) skrev 2022-06-14 14:27:37 följande:
    För den delen, när den chippade 3-åringen sen är 10+ och fortfarande har sitt chip, ska man ta bort det då? Skulle inte tro att många föräldrar skulle göra det. Det räcker med att de håller koll på sina barn med hjälp av Apple eller Googles platstjänster under familjedelningen i telefonerna. Oftast utan att barnen har en aning om det hela. 

Och små barn ska inte släppas ur sikte helt enkelt och är de små barnen rymningsbenägna så får man sätta upp andra säkerhetslösningar. 
  • cosinus

Med allt som låter bra kommer nackdelar. Jag tror att man måste försöka tänka på vad man vinner och hur man kommer att bete sig med olika lösningar.

En treåring som man ändå har koll på - där känns gps överflödigt. Ser närmast en risk i att man kanske blir för trygg och tänker att så länge GPS är i trädgården så kan man laga mat eller liknande. Rymmer ungen så kan den hinna bli överkörd långt innan man hinner dit. Räcker ju liksom med 30 s och då har man väldigt lite nytta av att kunna pejla exakt var olyckan skett. Går ju bli överbackad på sin egen eller grannens uppfart i den åldern.

På ett större barn kan jag till viss de l förstå behovet men då måste man också känna efter om man kan hantera det som förälder. Jag har valt aktivt att inte ha någon spåra app i telefonen (find my iphone är avslagen). Inte ha lås som rapporterar något alls o s v. Jag skulle inte kunna låta bli att hela tiden kolla och jag tycker mina barn ska få stanna i en lekpark på väg hem från skolan 1 timme utan att jag ringer och ifrågasätter varför de är där och inte kommit hem.

Någon gång per år när jag faktiskt inte vet var barnen är (yngsta är 11) och de inte svarar svär jag över mitt eget beslut men sen är det så skönt resten av året.

• Anonym (Freja)

Fruktansvärt med treåringen. mitt barn är 2,5 och ska börja förskola i augusti. Är orolig för att hon ska smita på nått sätt. Usch. eller att hon ska hitta olämpliga saker på gården som nån pundare kvällen innan lämnat kvar?! Vet inte hur jag ska våga lita på att ungen har det bra där på förskolan 
    ursäkta för off topic 

• Anonym (A)

Kolla Minifinders produkter

Svar på tråden GPS till barn