• Anonym (Nervös andra gången)

Hur var er andra förlossning?

Hej! Jag är gravid med barn nummer två och känner mig nästan mer nervös inför förlossningen nu än med första barnet.

Man har ju hört att förlossningen brukar gå snabbare/smidigare med andra barnet, har det stämt för er?

T.ex. tid från första värk tills bebis var ute, skillnad på första och andra förlossningen? Behövde ni sy mer eller mindre? Kom med lite jämförelser, ska bli intressant att läsa! Kände ni att ni hade mer koll, t.ex. känslan när man är öppen 10 cm och tryggare av att veta hur krystvärkarna kändes? Användes sugklocka till första förlossningen men inte till andra? 

Första förlossningen tog 4 dygn för mig från första värk tills bebis var ute, så jag vill väl mest hålla hoppet uppe att det går snabbare den här gången. Självklart förstår jag att det är olika för alla!

• Svar på tråden Hur var er andra förlossning?
  • Anonym (Inte lika lång tid)

Min första tog 3 dygn från att värkarna började komma tills hon var ute.

Andra kände jag av på morgonen att det var på gång och det kom igång på kvällen, vi åkte nog in vid 22-23 och bebisen kom vid 02.

Så det gick snabbare dock blev det lite komplikationer andra gången då bebisen var stor och fastnade med axeln så det kan nog ha gjort det lite mer utdraget 

• Anonym (Carro)

Jag fick första värken kl 11... kl 20 föddes hon hemma i sovrummet. Enligt förlossningen var det inte dags att åka in ännu, men då hade jag också klockat värkarna fel. 

Men ja, den andra förlossningen var mycket snabbare och smidigare. Fattade inte att jag hade krystvärkar förrän huvudet trycktes ut. Kanske låter dramatiskt men allt gick bra. 

Första förlossningen tog ungefär 1,5 dygn och då var vi de sista 12 timmarna på förlossningsavdelningen. 

• Anonym (Ida)

Min första va bra och födde i tid. andra barnet så fick jag gå över tiden med 2 veckor och blev då igångsatt. Hemsk igångsättning. personalbrist så fick larma när de va dags att krysta ut bebis. Narkosläkaren var upptagen i 4 h så blev ingen eda heller. Grät av smärta och min barnmorska(eller ja hon var löpare och sprang längst alla rum) blev arg på mig att jag grät och tjatade på att läkaren skulle ge eda. Hon sa åt mig att sluta tänka på läkaren och fokusera på min förlossning istället 

Tack för alla svar hittills. Skönt att det verkar gå något fortare, men jag vill gärna inte föda hemma i sängen som ovanstående Drömmer
    Angående personal så är det ju som det är, jag får ta det som det kommer när man väl är där

• MagganTop

Jag väntar oxå barn nummer två? men jag är mer nervös över att få en mardröms förlossning då den första gick så bra.  bebis var ute på 20 min efter jag öppnat mig 10cm. totalt 8h inne på förlossningen och jag kunde sova mellan värkarna. födde utan någon smärtlindring och det var en helt underbar upplevelse! så är livrädd att det ska bli komplikationer den här gångenOskyldig

• Anonym (4-barnsmamma)

Första barnet ca två dygn från första känning till hon var ute varV 5 h på förlossningen. Krystvärkar i 1 h och 20 min! Allt gick bra, blev sydd en del men inget som skapade något problem efter. 

Andra ( igångsättning överburen) tog totalt 8,5 h från de startade igångsättningen men endast onda värkar 1 h och 40 min innan han bokstavligt talat för ut på andra krystvärken. Gick toppen, fick en ytlig Rift som ej syddes. 

Tredje tog ca 22 h från första känning till han kom ut. Dock väldigt glesa värkar fram tills ca 3 h innan han kom. Var på förlossningen ca 6 h. Fick sy lite för det gick så extremt snabbt på slutet. Han föddes blå och slapp så de fick springa iväg med honom till ?barnbordet? allt gick dock bra och han mår toppen utan men. 

Fjärde ( igångsättning pågrund av ej godkänd CTG på kontrollen i v 41+0) tog totalt från start igångsättning till ute 5 h varav onda värkar ca 1,5 h. Gick väldigt fort på slutet från 5 cm öppen tills hon var ute tog det 25 min. Inte en skråma på mig dock, syntes inte att jag fött barn ens sa barnmorskan. Bebis mådde prima. 

Min kropp verkar gilla igångsättningar ;) de förlossningarna har varit helt klart ?enklast? och bäst. 

• Anonym (J)

Helt olika upplevelser, där nr 2 var mycket bättre. Dock olika förutsättningar, blev igångsatt med första medan andra kom igång naturligt (15 dagar över tiden...). 

Ettan igångsättning och nästan 2 dygn innan han kom. Värkar ca 12 h. Sugklocka. 

Tvåan knappt 5 h förlossning som startade med vattenavgång. Öppen 10 cm när vi kom in så hann bara med lustgas.

Kontroll har jag väl inte känt med någon men mkt svårare att hantera smärtan med nr 1. Syddes liknande. Var mycket fräschare i kroppen efteråt med tvåan, men var förvisso sjuk med nr 1. Amningen har funkat problemfritt med båda. 

• cosinus

För mig tog det 1.5 dygn från det att värkarna kom igång tills första barnet var ute. 3-4 timmar från 8 cm öppen (då kom jag in till förlossningen) tills bebis kom och jag tror jag krystade isch 40 min. Ingen sugklocka och jag fick sy fyra stygn någonstans invändigt. Lustgasen var en ganska trogen vän de där timmarna jag var på förlossningen.

För tvåan tog det isch 4 timmar från jag började få värkar till ungen var ute. Gick från 4 cm öppen till 10 på 30 min och krystade nog 10 minuter ungefär. Inga stygn.

Hade jag fattat hur fort det gick hade tvåan varit en baggis (trean var nämligen likadan och det var plättlätt för då fattade jag förloppet). Nu hade jag lätt panik i de 30 min när jag öppnade mig massor för det gjorde så in i helvete ont och jag trodde liksom jag hade 12 timmar kvar. Var i ett badkar så ingen lustgas och jag envisades med att vara kvar där för att jag tänkte att det kommer ju bli ännu värre så lika bra spara på lustgasen tills dess. Vattnet gick där i badkaret och då klev jag upp och då var bebis ute på 10 min. De sista 10 min var däremot en baggis för då insåg jag ju att det snart var klart och det kändes inte ens som jag behövde ta i för att krysta den gången. Tog 2-3 värkar så var han ute.

• Anonym (D)

Andra förlossningen var värre! Sugklocka och andra gången slutade i akut kejsarsnitt. Vill inte skrämma upp dig utan bara ärlig. Det är inte alltid som det går bättre eller lättare andra gången, men förhoppningsvis gör det det för dig.

• Anonym (D)

Hur långt gången är du i graviditeten? Om du är tidigt gravid kan du hinna få bra hjälp och planering inför kommande förlossning så att du känner dig tryggare och mindre orolig 

• Körsbärsdalen

Första tog runt 2 dygn, slutade med sugklocka, inga bristningar. Andra tog runt 13 timmar, ingen sugklocka, inga bristningar. 

Anonym (D) skrev 2022-06-15 16:44:41 följande:

Hur långt gången är du i graviditeten? Om du är tidigt gravid kan du hinna få bra hjälp och planering inför kommande förlossning så att du känner dig tryggare och mindre orolig 

Jag skulle säga att jag är mer medveten om vilka risker som finns (speciellt för barnet är jag mest orolig för). Rädd för att föda är jag egentligen inte, mer nervös och hoppas att det inte blir så utdraget. Både jag och bebis var extremt trötta efter de fyra dagarna med värkar
  • Anonym (Bella)

Första förlossningen var en igångsättning, det tog ett dygn, tonvis med mediciner och procedurer för att få ut bebisen. 
    Andra gången gick vattnet på bf, värkar började en timme senare, ytterligare en timme senare var bebisen ute, inga smärtstillande, inget annat, hur smidigt som helst. 
    Snart dags för tredje, är nervös som attans men tänker att vad spelar det för roll, jag måste ju föda ungen oavsett så det som sker, det sker. I det stora sammanhanget är det så lite tid av ens liv och leder till det bästa i livet. 

• Anonym (Tt)

Jag födde första barnet januari 20. Var redan 18/1 öppen 4 cm utan att ha känt något. Fick första värken va 20:00 19/1 och åkte in till BB 02:22. vår dotter föddes 08:26 på pappas födelesdag (även exakt samma minut som pappa). Ingen sugklocka, ingen smärtlindring förutom akupunktur och ingen sugklocka. Fick dock världtimulerande dropp på slutet pga hade svårt att känna mina värkar. Fick sy två stygn.

februari 22 födde jag vår andra dotter, värkdebut ca 13:30 då 5 värkar på 10 min så åkte in direkt - då öppen 6 cm. Hon föddes 17:20. Ingen smärtlindring. Denna gång behövdes inget dropp. 

upplevde under andra förlossningen att jag kunde lita mer på lin kropp och kunde säga vad jag behövde och vad som skedde medans under första förlossningen behövde jag mer vägledning för att hitta rätt osv.

• Anonym (Tt)
    Anonym (Tt) skrev 2022-06-16 19:34:58 följande:

Jag födde första barnet januari 20. Var redan 18/1 öppen 4 cm utan att ha känt något. Fick första värken va 20:00 19/1 och åkte in till BB 02:22. vår dotter föddes 08:26 på pappas födelesdag (även exakt samma minut som pappa). Ingen sugklocka, ingen smärtlindring förutom akupunktur och ingen sugklocka. Fick dock världtimulerande dropp på slutet pga hade svårt att känna mina värkar. Fick sy två stygn.

februari 22 födde jag vår andra dotter, värkdebut ca 13:30 då 5 värkar på 10 min så åkte in direkt - då öppen 6 cm. Hon föddes 17:20. Ingen smärtlindring. Denna gång behövdes inget dropp. 

upplevde under andra förlossningen att jag kunde lita mer på lin kropp och kunde säga vad jag behövde och vad som skedde medans under första förlossningen behövde jag mer vägledning för att hitta rätt osv.

Och just de, för båda barnen gick mitt vatten i samband med att huvudet kom ut.
Svar på tråden Hur var er andra förlossning?