• Tim1985

    Hålla rent med katt

    Hej!

    Jag har ett stort bekymmer, min flickvän har flyttat in hos mig sedan 3 månader tillbaka och vi har det riktigt bra ihop.

    Problemet är att hon nu vill att hennes 2 katter (som nu är hos hennes manna) ska flytta in. Jag visste det från början man har förträngt det lite, men nu har jag börjat få ångest. 

    Jag har alltid varit otroligt renlig, båda när det gäller personlig hygien och i mitt hem. Där finnes INGEN damm eller dålig lukt i min 44 kvm lägenhet. Jag mår inte bra om mitt hem inte er städad och organiserad. Tanken om katthår på klär osv skrämmer mig också. Min flickvän är också renlig, annars hade det aldrig funkat mellan oss. Dock får hennes katter vara i båda sängen och på matbordet etc. vilket är gränsöverskridande för mig. Ska sägas att dom enbart levar inomhus och har aldrig varit ute, dom är 7 år.

    Jag tycker om husdjur generellt, men har aldrig funderad på att skaffa ett pga. ovanstående plus att jag resar mycket.


    Mina frågar är:
    - Kan man undvika dåligt doft helt och hållet med 2 katter?
    - Kan man undvika hår på golv etc. om man dammsuger varje dag?
    - Hur gör man när man åker på semester?
    - Lukter det och förstår golv/möbler om dom spyr eller kissar under tiden man är på jobb och inte får städad upp förrän man är hemma?


    Jag älskar min flickvän och hon älskar sina katter, klart man får ingå kompromissar i sitt förhållande, men detta blir svårt.


    Hoppas någon kattälskare kan ge råd! Tack

     

  • Svar på tråden Hålla rent med katt
  • Monsieur Venus

    Det låter lite intensivt med två personer och två katter på 44 kvadrat, men nu till frågan. Om ni dammsuger ofta går det kanske att få bort den mesta pälsen. Katterna behöver också ha leksaker och någonting att vässa klorna på, för att inte förstöra i lägenheten. Kattlådan och kattmaten kommer ju också att skräpa ner en del, men om ni är noggranna med att städa så är det nog inga problem.

  • Tim1985
    Monsieur Venus skrev 2022-06-15 10:46:59 följande:

    Det låter lite intensivt med två personer och två katter på 44 kvadrat, men nu till frågan. Om ni dammsuger ofta går det kanske att få bort den mesta pälsen. Katterna behöver också ha leksaker och någonting att vässa klorna på, för att inte förstöra i lägenheten. Kattlådan och kattmaten kommer ju också att skräpa ner en del, men om ni är noggranna med att städa så är det nog inga problem.


    Tack för svar!

    Dom käkar enbart torrfoder, så det borde inte skräpa mycket?
    Kattlådan kan stå på badrummet, kan läsa att 1 stk. pr. katt rekommenderas, finns dock ingen plats för det, kan det gå ändå? Kan man släppa lukt från kattlådan om man verkligen håller rent? Kan förstå att där även finns automatiska, funkar dom?

    Hur är det generellt med lukt? Har upplevt att det doftar illa hos folk jag känner som har katt, det måste väl bero på dålig städning? Kan ju förstå att katter är renliga.
  • Jemp

    Med bra och tillräckligt mycket sand och daglig städning tycker jag man undviker lukt. Klart det kan lukta när de precis bajsat. 

    Har de en eller flera lådor idag? 

    Problem med skador efter kräk eller kiss har jag aldrig märkt av, alltså bestående efter städning. Inte på nivån att man städar samma dag/när man upptäcker det- misär är såklart en annan sak. 

    Men visst blir man påverkad av att leva med katt. Sand sprids från lådan även om man kan minska det mycket med tex matta utanför. Leksaker sprids, soffor klöses på, kläder blir håriga och prydnadssaker kan ramla ner om oturen är framme. Och även om de flesta katter är väldigt noga med att hålla sig till lådan förekommer det att vissa kissar utanför, då gärna på kläder eller annat mjukt. 

  • Tim1985
    Jemp skrev 2022-06-15 13:10:04 följande:

    Med bra och tillräckligt mycket sand och daglig städning tycker jag man undviker lukt. Klart det kan lukta när de precis bajsat. 

    Har de en eller flera lådor idag? 

    Problem med skador efter kräk eller kiss har jag aldrig märkt av, alltså bestående efter städning. Inte på nivån att man städar samma dag/när man upptäcker det- misär är såklart en annan sak. 

    Men visst blir man påverkad av att leva med katt. Sand sprids från lådan även om man kan minska det mycket med tex matta utanför. Leksaker sprids, soffor klöses på, kläder blir håriga och prydnadssaker kan ramla ner om oturen är framme. Och även om de flesta katter är väldigt noga med att hålla sig till lådan förekommer det att vissa kissar utanför, då gärna på kläder eller annat mjukt. 


    Hej!

    Dom har bara en låda, vilket jag är skeptisk till. Har aldrig träffat dom (min flickvän är från ett annat land som det pga coronaregler är svårt att resa till). Tyvärr blir det svårt att få plats med mera än en låda på badrummet, är det ett problem? Hur funkar dom automatiska?

    Har städerska varannan vecka, skulle kunna utöka det till varje vecka samt köpa en robotdammsugare, tillsammans med dammsugning av möbler etc. varannan dag eller så, kanske man kan undvika katthår på klär osv? Dom har kort päls. Har förstått att det är säsongbetonat, när katter tapper päls?
  • Glinda från Oz

    Luftrenare tar bort all lukt så ett tips är att köpa en sådan. 

  • mari123
    Tim1985 skrev 2022-06-15 14:56:16 följande:
    Hej!

    Dom har bara en låda, vilket jag är skeptisk till. Har aldrig träffat dom (min flickvän är från ett annat land som det pga coronaregler är svårt att resa till). Tyvärr blir det svårt att få plats med mera än en låda på badrummet, är det ett problem? Hur funkar dom automatiska?

    Har städerska varannan vecka, skulle kunna utöka det till varje vecka samt köpa en robotdammsugare, tillsammans med dammsugning av möbler etc. varannan dag eller så, kanske man kan undvika katthår på klär osv? Dom har kort päls. Har förstått att det är säsongbetonat, när katter tapper päls?
    Jag har EN katt i min trea och det är katthår ÖVERALLT! En robotdammsugare känns övermaga på 44 kvm MEN varför inte men liksom det som är på golvet är ju bara en liten del. Tänker du dammsuga möblerna varannan dag? Kanske kan flickvännen hyra en liten lägenhet till sig och katterna och så kan ni träffas ändå?
  • Deeru

    Oj, du behöver slappna av lite. Man dör inte av lite damm, det finns klädrollers, sopborstar och skurmoppar vettu.

  • Tim1985

    Jag kan inte ha dåligt lukt, smuts, damm eller katthår därför jag skapade denna tråd, tacksam för alla råd!

    Jag är knappast den ända som vill ha riktigt rent på trots av husdjur, så tror på att där finns lösningar

  • Dexter dot com

    Bor katterna nu på bara 44 m2 och trivs? Personligen tycker jag det låter väldigt litet för två innekatter. Har du rum för 1-2 större klös/klätterträd och möjlighet att sätta ett nät på balkongen?
    Min erfarenhet är att minimum är minst 1 låda per katt helst fler så det alltid finns 1 ren låda att använda för katterna när ni tex är på jobbet. Jag har haft 3 stora lådor på två katter med mycket sand i och då har det varit luktfritt från lådorna men rätt mycket sand utanför på golvet.
    Hår i möblerna och på kläderna går inte att komma ifrån trots att jag borstat mina dagligen.

  • Jemp
    Tim1985 skrev 2022-06-15 14:56:16 följande:
    Hej!

    Dom har bara en låda, vilket jag är skeptisk till. Har aldrig träffat dom (min flickvän är från ett annat land som det pga coronaregler är svårt att resa till). Tyvärr blir det svårt att få plats med mera än en låda på badrummet, är det ett problem? Hur funkar dom automatiska?

    Har städerska varannan vecka, skulle kunna utöka det till varje vecka samt köpa en robotdammsugare, tillsammans med dammsugning av möbler etc. varannan dag eller så, kanske man kan undvika katthår på klär osv? Dom har kort päls. Har förstått att det är säsongbetonat, när katter tapper päls?
    Rekommendationen med fler lådor tycker jag är bra, men 1 låda på 2 katter funkar ofta och gör det idag borde det ju göra det framöver också.
    Automatiska har jag inte koll på. 

    Dammsugning påverkar ju inte kläderna direkt. Har med att göra med hur ni tvättar, förvarar kläder, var katterna vilar osv. Hur mycket dem fäller beror också på pälskvalitet. 

    Jag är inte nitisk men upplever inte hår på kläderna mer än om de legat framme och katten utsett de till säng. Eller precis vid kelstund. Tidigare katter har varit värre dock, dels vissa långhår men också en korthårig som fällde jämt och gärna skulle vara på en. 
Svar på tråden Hålla rent med katt