Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Hålla rent med katt

Bor katterna nu på bara 44 m2 och trivs? Personligen tycker jag det låter väldigt litet för två innekatter. Har du rum för 1-2 större klös/klätterträd och möjlighet att sätta ett nät på balkongen?
    Min erfarenhet är att minimum är minst 1 låda per katt helst fler så det alltid finns 1 ren låda att använda för katterna när ni tex är på jobbet. Jag har haft 3 stora lådor på två katter med mycket sand i och då har det varit luktfritt från lådorna men rätt mycket sand utanför på golvet.
    Hår i möblerna och på kläderna går inte att komma ifrån trots att jag borstat mina dagligen.

• Dexter dot com
    Tim1985 skrev 2022-06-15 15:37:02 följande:

Många säger att man behöver 2 kattlådor. Hur stora är sådana? Tyvärr begränsat med yta.

Ju större låda, desto mer sand vilket ger mindre lukt. Har ni bara en låda ska katterna alltså gå på samma låda ca 6 g, kanske fler innan den rensas när ni kommer hem. Det skulle jag tro kommer lukta om katterna inte väljer mattor före en väldigt smutsig låda.
  • Dexter dot com
    Tim1985 skrev 2022-06-16 13:34:50 följande:

Tack för alla svar. Har nog kommit fram till att vi måste ha ett större boende för att det ska att funka. Bor i Stockholm och det är ju inte direkt billigt här.

Annat fråga, hur vanligt är det att sova med sin katt? och hur känns det mht. hygien osv? Kan man vänja en gammal katt till inte att vara i sängen?

Katter är sällskapliga och vill oftast vara nära så för mig är det självklart att dom sover i sängen när dom vill. Ser inte vitsen med att ha katt om man ska lämna dom ensamma när man jobbar och sen stänga dom ute hela nätterna...inte mycket livskvalitet för katterna. Jag bäddar rent 1-2 g/v men då har jag även hunden i sängen.
  • Dexter dot com
    Tim1985 skrev 2022-06-22 15:02:21 följande:
    Många bra svar, ja!

Kan inte acceptera dom på bordet, har set att där finns mattor osv som man kan lägga där man inte vill ha dom, vet inte om det funkar?

Tycker om djur, så kommer nog att gilla dom, man hade aldrig föreställt mig att ha djur inomhus, mår inte bra om inte lägenheten är ren och städad som en operationssal. Ska försöka med luftrenare (som en här i tråden föreslog) och robotdamsugare.

Annat fråga, är det vanligt att katter repor möbler, dörrar och golv? Enligt flickvännen beter dom sig väl, men naglarna är ju vassa.
    Det är helt naturligt för katter att vässa sina klor så ordentliga klätter/klösträd behövs om man ska ha en chans att lära dom att inte klösa på möbler men många katter väljer möbler före klösträd. Är katterna 7 år gamla och vana att vara på bord och bänkar så tror jag det nästan är omöjligt att lära om dom.
  • Dexter dot com
    Tim1985 skrev 2022-06-22 16:44:38 följande:

Någon som har testat dessa för undvika att katter hoppar upp på bord osv?

https://www.amazon.com/Homarden-Square-Digging-Deterrent-Plastic/dp/B07R4PZM17/ref=zg_bs_3024142011_4/139-9662243-1755362?pd_rd_i=B07R4PZM17&psc=1

Skulle aldrig komma på tanken att utsätta mina katter för nåt liknande!! Ser vasst ut vilken innebär att katterna kan skada sig när dom hoppar upp.
Svar på tråden Hålla rent med katt