• SCG

    Autismutredning 8-åring

    Hej! Vi har en 8,5 årig kille som precis slutat i 2:à klass. Han har aldrig varit intresserad av skolan och både vi och skolan har haft svårt att motivera honom. Särskilt när något är svårt, då tappar han lusten helt och vill inte vara med. Vi har därför haft en hel del kontakt med lärarna och kämpat med honom för att han inte ska hamna efter. Det har också varit tillfällen när lärare kontaktat oss för att han har hamnat i bråk på rasten med kompisar eller stört andra på lektionerna. Problemen har delvis funnits hela tiden, men enligt lärarna så har det blivit värre i takt med att kraven i skolan ökat. Hemma funkar allt jättebra och vi har väldigt få konflikter, han leker jättefint med barnen på gatan och gör allt som vi ber om. Det är alltså i skolan som alla problem finns, men vi har jättesvårt att förstå vad det är som är fel och han kan själv inte förklara heller. Det blir mest att ?dom är orättvisa?, eller ?jag gjorde aldrig så? osv. I senaste kontakten med lärarna så bestämde vi att det kunde vara idé att låta en logoped prata med honom och göra en bedömning om han kanske har någon form av dyslexi och att det är därför vissa moment är särskilt jobbiga för honom. Så häromdagen blev vi kallade till logopeden som gjort en utvärdering. Hon kunde inte se någon dyslexi men att vissa saker som hon uppmärksammat kunde tyda på autism. Hon tyckte att vi skulle ta kontakt med BUP för en utredning. Vi blev så förvånade. Det hade vi aldrig gissat. Han är ett speciellt barn, en individ som inte släpper in många på livet. Det är ibland rent av lögn i helvete att få honom att göra något han inte vill. Vi säger ibland att han föddes med en bekymmersrynka mellan ögonbryne. Men, vi har sett det som personlighetsdrag, kanske inte dom mest charmerande dragen alltid, men något som gör honom till just honom själv. Hon motiverade det med att hon hade träffat honom flera gånger nu, men att han inte tittade henne i ögonen eller hälsade när hon sa hej. Sen var det några delar i hennes test som kunde tyda på autism. Vi kan ju också se att just vissa saker som att säga: Hej, Hejdå, Förlåt eller Tack är svårt att få honom att säga. Han visar sällan känslor, men om han gör det kan det lätt spilla över och han kan bli jättearg istället. Samtidigt så är han social och kan läsa av andra. Han älskar att kramas och gosa med sin lillasyster eller oss föräldrar. Vi ska såklart kontakta BUP och be om en utrednin, men samtidigt undrar vi om det inte bara är en omotiverad kille med en vilja av stål som inte viker ner sig. Någon som har någon erfarenhet eller känner igen sig?

  • Svar på tråden Autismutredning 8-åring
  • Embla twopointoh
    SCG skrev 2022-06-15 19:44:22 följande:
    Autismutredning 8-åring

    Hej! Vi har en 8,5 årig kille som precis slutat i 2:à klass. Han har aldrig varit intresserad av skolan och både vi och skolan har haft svårt att motivera honom. Särskilt när något är svårt, då tappar han lusten helt och vill inte vara med. Vi har därför haft en hel del kontakt med lärarna och kämpat med honom för att han inte ska hamna efter. Det har också varit tillfällen när lärare kontaktat oss för att han har hamnat i bråk på rasten med kompisar eller stört andra på lektionerna. Problemen har delvis funnits hela tiden, men enligt lärarna så har det blivit värre i takt med att kraven i skolan ökat. Hemma funkar allt jättebra och vi har väldigt få konflikter, han leker jättefint med barnen på gatan och gör allt som vi ber om. Det är alltså i skolan som alla problem finns, men vi har jättesvårt att förstå vad det är som är fel och han kan själv inte förklara heller. Det blir mest att ?dom är orättvisa?, eller ?jag gjorde aldrig så? osv. I senaste kontakten med lärarna så bestämde vi att det kunde vara idé att låta en logoped prata med honom och göra en bedömning om han kanske har någon form av dyslexi och att det är därför vissa moment är särskilt jobbiga för honom. Så häromdagen blev vi kallade till logopeden som gjort en utvärdering. Hon kunde inte se någon dyslexi men att vissa saker som hon uppmärksammat kunde tyda på autism. Hon tyckte att vi skulle ta kontakt med BUP för en utredning. Vi blev så förvånade. Det hade vi aldrig gissat. Han är ett speciellt barn, en individ som inte släpper in många på livet. Det är ibland rent av lögn i helvete att få honom att göra något han inte vill. Vi säger ibland att han föddes med en bekymmersrynka mellan ögonbryne. Men, vi har sett det som personlighetsdrag, kanske inte dom mest charmerande dragen alltid, men något som gör honom till just honom själv. Hon motiverade det med att hon hade träffat honom flera gånger nu, men att han inte tittade henne i ögonen eller hälsade när hon sa hej. Sen var det några delar i hennes test som kunde tyda på autism. Vi kan ju också se att just vissa saker som att säga: Hej, Hejdå, Förlåt eller Tack är svårt att få honom att säga. Han visar sällan känslor, men om han gör det kan det lätt spilla över och han kan bli jättearg istället. Samtidigt så är han social och kan läsa av andra. Han älskar att kramas och gosa med sin lillasyster eller oss föräldrar. Vi ska såklart kontakta BUP och be om en utrednin, men samtidigt undrar vi om det inte bara är en omotiverad kille med en vilja av stål som inte viker ner sig. Någon som har någon erfarenhet eller känner igen sig?


    Personer med autism är individer de också, och stämmer inte alltid in på en eller flera av de fördomar som florerar om autism. Man kan ha autism och vara social och gilla kroppskontakt, till exempel. Det är intressant att du nämner personlighetsdrag, för det var precis vad läkaren som diagnosticerade min son sade, att autism är ingen sjukdom, det är en personlighetstyp.

     Jag hörde någon jämföra det med ett operativsystem, att en autistisk persons hjärna har ett annat operativsystem än en "vanlig" persons. Det betyder inte att det ena sättet att funka på är bättre, bara att det är annorlunda. Saken är ju den att vi i samhället har vissa sociala regler och koder som ska följas, och en autistisk person kan ha svårt med vissa eller alla dessa. Vårt samhälle och skola är inte anpassat för autistiska personer, och det är det som skapar problem, inte autismen i sig.

    Med det sagt, jag har ingen aning om er son kommer att få diagnosen eller ej,. det är helt omöjligt att svara på utifrån en kort text (som inte heller är objektiv), även om man skulle råka vara expert på området.

    Det skulle ju kunna vara så att problemet ligger till största delen hos skolan. Tyvärr är inte alla lärare bra på att se och hantera barn som sticker ut på olika sätt, och som jag skrev ovan så är inte skolmiljön alltid så optimal för dessa elever. Det pratas gärna om att skolan ska vara inkluderande, samtidigt så finns det en ganska rigid mall som alla elever ska pressas in i, på bekostnad av de elever som inte passar.
  • Dockan

    Jag arbetar som lärare och på din beskrivning låter det inte omöjligt att ditt barn har en spektradiagnos. Tycker vår specialpedagogiska enhet har bra tankar kring utreda eller inte.

    Fråga dig:

    - Skulle ditt barn obehindrat utan anpassning/extra info kunna sova över hos en vän vars föräldrar inte kände ert barn så väl?

    - Finns det något nytta för hen att ha en diagnos? Ex. på möjliga nyttor kan vara att du tillhör en personkrets och kan få stödinsatser via LSS med struktur då du bor själv. En förklaring g till varför man känner sig annorlunda (vanliga tankar i tonåren när det sociala spelet blir mer komplext och regellekar försvinner).

    Jag anser nog att man kan ha nytta av att utreda, blir sällan en stämpel utan mer att det blir mer självklart att bemöta rätt. Jag har haft elever Som jag bedömt ha en diagnos på spektrat och behandlar dem därefter, sen har de fått en diagnos under tiden hos oss på högstadiet. Klart att det gör ingen skillnad hos mig, men kanske hos andra lärare. För de flesta är det bra för självkänslan att veta varför vissa saker är extra svåra. 


    En av mina absoluta favvonior som slutade diagnostiserades under tiden hos oss. För mig var det uppenbart men hon var väldigt social. Öppet och glatt kroppsspråk, men det var tydligt att hennes sociala samspel byggde på att hon lärt sig regler för vissa situationer. När inte reglerna räckte till blev det fel eller jobbigt. Saker som en normalstörd snabbt släpper blev ofta stort och jobbigt. Eftersom jag visste om hennes svårigheter var det lät att möta henne, jag kan vara flexibel inte hon. Men det är ju en svårighet och i slutändan jobbigast för henne. Hon faller dock inte inom en stereotyp bild av en autistisk person. Kommer sakna ihjäl mig efter henne. Så mysig och fin tjej. 


    Just utbrotten du nämner är för mig lite typiska, särskilt i kombo med att det är okej hemma. Skolan överbelastar sinnena hos personer med spektra diagnoser som ofta störa mer av ljud/ljus/känsel upplevelser än en normalstörd person. Dessutom är skolmiljön oförutsägbar, oftast fylla bägaren snabbare för dessa eleverna och då kan till synes små händelser få allt att brista. Hemma kanske ni mer eller mindre omedvetet byggt in en förutsägelsefull miljö Där han fungerar bra. Ni har helt enkelt gjort precis rätt utan att veta varför ni skulle göra det. Medan skolan kan behöva mer hjälp att veta vad som är rätt. 

  • Anonym (Utred)

    Tycker absolut ni ska utreda. Er historia låter ganska lik vår men med skillnaden att vårt barn håller ihop I skolan (eller höll ihop, var länge sedan hen var där nu) och får utbrotten hemma.

    Utredning har gjorts för både autism och add där hen fått diagnosen add men inte autism och ska nu börja med medicinering. Är 11 nu och problemen kom vid skolstart och har eskalerat sakta men säkert trots engagemang och insatser från skolan. 

  • SweeneyTodd
    Dockan skrev 2022-06-15 21:05:52 följande:

    Jag arbetar som lärare och på din beskrivning låter det inte omöjligt att ditt barn har en spektradiagnos. Tycker vår specialpedagogiska enhet har bra tankar kring utreda eller inte.

    Fråga dig:

    - Skulle ditt barn obehindrat utan anpassning/extra info kunna sova över hos en vän vars föräldrar inte kände ert barn så väl?

    - Finns det något nytta för hen att ha en diagnos? Ex. på möjliga nyttor kan vara att du tillhör en personkrets och kan få stödinsatser via LSS med struktur då du bor själv. En förklaring g till varför man känner sig annorlunda (vanliga tankar i tonåren när det sociala spelet blir mer komplext och regellekar försvinner).

    Jag anser nog att man kan ha nytta av att utreda, blir sällan en stämpel utan mer att det blir mer självklart att bemöta rätt. Jag har haft elever Som jag bedömt ha en diagnos på spektrat och behandlar dem därefter, sen har de fått en diagnos under tiden hos oss på högstadiet. Klart att det gör ingen skillnad hos mig, men kanske hos andra lärare. För de flesta är det bra för självkänslan att veta varför vissa saker är extra svåra. 


    En av mina absoluta favvonior som slutade diagnostiserades under tiden hos oss. För mig var det uppenbart men hon var väldigt social. Öppet och glatt kroppsspråk, men det var tydligt att hennes sociala samspel byggde på att hon lärt sig regler för vissa situationer. När inte reglerna räckte till blev det fel eller jobbigt. Saker som en normalstörd snabbt släpper blev ofta stort och jobbigt. Eftersom jag visste om hennes svårigheter var det lät att möta henne, jag kan vara flexibel inte hon. Men det är ju en svårighet och i slutändan jobbigast för henne. Hon faller dock inte inom en stereotyp bild av en autistisk person. Kommer sakna ihjäl mig efter henne. Så mysig och fin tjej. 


    Just utbrotten du nämner är för mig lite typiska, särskilt i kombo med att det är okej hemma. Skolan överbelastar sinnena hos personer med spektra diagnoser som ofta störa mer av ljud/ljus/känsel upplevelser än en normalstörd person. Dessutom är skolmiljön oförutsägbar, oftast fylla bägaren snabbare för dessa eleverna och då kan till synes små händelser få allt att brista. Hemma kanske ni mer eller mindre omedvetet byggt in en förutsägelsefull miljö Där han fungerar bra. Ni har helt enkelt gjort precis rätt utan att veta varför ni skulle göra det. Medan skolan kan behöva mer hjälp att veta vad som är rätt. 


    Vad menar du med denna fråga? Vad har det ens med autism att göra? Jag har autism/Aspergers, och när jag var barn kunde jag definitivt sova över utan stöd/extra info osv. 

    Jo, det blir ofta en stämpel. ''Bemöta rätt''. Snarare bemöta fel. När jag fick min diagnos, kunde jag plötsligt enligt omgivningen(föräldrar, myndigheter), inte göra saker jag kunde förut innan jag fick min diagnos. 

    Snarare dåligt för självkänslan. I alla fall för mig. 
  • SweeneyTodd
    Embla twopointoh skrev 2022-06-15 20:07:46 följande:
    Personer med autism är individer de också, och stämmer inte alltid in på en eller flera av de fördomar som florerar om autism. Man kan ha autism och vara social och gilla kroppskontakt, till exempel. Det är intressant att du nämner personlighetsdrag, för det var precis vad läkaren som diagnosticerade min son sade, att autism är ingen sjukdom, det är en personlighetstyp.

     Jag hörde någon jämföra det med ett operativsystem, att en autistisk persons hjärna har ett annat operativsystem än en "vanlig" persons. Det betyder inte att det ena sättet att funka på är bättre, bara att det är annorlunda. Saken är ju den att vi i samhället har vissa sociala regler och koder som ska följas, och en autistisk person kan ha svårt med vissa eller alla dessa. Vårt samhälle och skola är inte anpassat för autistiska personer, och det är det som skapar problem, inte autismen i sig.

    Med det sagt, jag har ingen aning om er son kommer att få diagnosen eller ej,. det är helt omöjligt att svara på utifrån en kort text (som inte heller är objektiv), även om man skulle råka vara expert på området.

    Det skulle ju kunna vara så att problemet ligger till största delen hos skolan. Tyvärr är inte alla lärare bra på att se och hantera barn som sticker ut på olika sätt, och som jag skrev ovan så är inte skolmiljön alltid så optimal för dessa elever. Det pratas gärna om att skolan ska vara inkluderande, samtidigt så finns det en ganska rigid mall som alla elever ska pressas in i, på bekostnad av de elever som inte passar.
    Om läkaren har rätt, så är det ju hemskt att man diagnosisterar en personlighetstyp. 
  • Embla twopointoh
    SweeneyTodd skrev 2022-06-16 13:51:58 följande:
    Om läkaren har rätt, så är det ju hemskt att man diagnosisterar en personlighetstyp. 
    En av anledningarna läkaren sade så tror jag var att autism länge har setts som något dåligt eller att personerna med det är konstiga eller sjuka, och han ville bara förklara för oss föräldrar att så inte är fallet (det här var nästan 20 år sedan, mycket har förändrats sedan dess).

    Ett kriterium för att få diagnos, är att det skapar problem i vardagen, till exempel med skolan, förmågan att arbeta eller sociala kontakter. Eftersom alla som har denna personlighetstyp är olika, är det inte säkert att den ger så mycket problem för individen att en diagnos är relevant.
  • Dockan
    SweeneyTodd skrev 2022-06-16 13:50:36 följande:
    Vad menar du med denna fråga? Vad har det ens med autism att göra? Jag har autism/Aspergers, och när jag var barn kunde jag definitivt sova över utan stöd/extra info osv. 

    Jo, det blir ofta en stämpel. ''Bemöta rätt''. Snarare bemöta fel. När jag fick min diagnos, kunde jag plötsligt enligt omgivningen(föräldrar, myndigheter), inte göra saker jag kunde förut innan jag fick min diagnos. 

    Snarare dåligt för självkänslan. I alla fall för mig. 

    Det är en generell fråga att ställa sig om huruvida barnet har svårigheter i nya situationer om det inte aktivt anpassas. Vår specialpedagogiska enhet tycker det är en bra fråga att reflektera över om man är osäker om man bör utreda eller inte. Precis som jag sa och du säger ser det väldigt olika ut hur man påverkas av en diagnos inom AST. 


    Jag är ledsen att du har bemötts fel. Själv har jag haft en god relation till elever med spektradiagnoser och vi har en fantastisk specialpedagog som hjälpt mig med verktyg att bemöta dessa elever rätt. Men precis som att alla lärare inte är bra på att lära ut, är inte alla lärare bra på att bemöta dessa elever. För de elever jag träffat med en diagnos inom spektrat (runt ca 70 under mina 10 år som lärare) har det för en klar majoritet varit en lättnad att förstå varför vissa saker är besvärligare/jobbigare. Vi kan också ofta förebygga vissa saker i skolan som är tuffa (mer information om förändringar/avvikelser på teman, möjlighet att fråga om det - undvika att förändra vissa saker om det går för att skona de eleverna). I realiteten anpassar jag för alla när jag kommer ihåg. Mer tydlighet och ökad struktur mår all bra av. 

Svar på tråden Autismutredning 8-åring