Autismutredning 8-åring
Jag arbetar som lärare och på din beskrivning låter det inte omöjligt att ditt barn har en spektradiagnos. Tycker vår specialpedagogiska enhet har bra tankar kring utreda eller inte.
Fråga dig:
- Skulle ditt barn obehindrat utan anpassning/extra info kunna sova över hos en vän vars föräldrar inte kände ert barn så väl?
- Finns det något nytta för hen att ha en diagnos? Ex. på möjliga nyttor kan vara att du tillhör en personkrets och kan få stödinsatser via LSS med struktur då du bor själv. En förklaring g till varför man känner sig annorlunda (vanliga tankar i tonåren när det sociala spelet blir mer komplext och regellekar försvinner).
Jag anser nog att man kan ha nytta av att utreda, blir sällan en stämpel utan mer att det blir mer självklart att bemöta rätt. Jag har haft elever Som jag bedömt ha en diagnos på spektrat och behandlar dem därefter, sen har de fått en diagnos under tiden hos oss på högstadiet. Klart att det gör ingen skillnad hos mig, men kanske hos andra lärare. För de flesta är det bra för självkänslan att veta varför vissa saker är extra svåra.
En av mina absoluta favvonior som slutade diagnostiserades under tiden hos oss. För mig var det uppenbart men hon var väldigt social. Öppet och glatt kroppsspråk, men det var tydligt att hennes sociala samspel byggde på att hon lärt sig regler för vissa situationer. När inte reglerna räckte till blev det fel eller jobbigt. Saker som en normalstörd snabbt släpper blev ofta stort och jobbigt. Eftersom jag visste om hennes svårigheter var det lät att möta henne, jag kan vara flexibel inte hon. Men det är ju en svårighet och i slutändan jobbigast för henne. Hon faller dock inte inom en stereotyp bild av en autistisk person. Kommer sakna ihjäl mig efter henne. Så mysig och fin tjej.
Just utbrotten du nämner är för mig lite typiska, särskilt i kombo med att det är okej hemma. Skolan överbelastar sinnena hos personer med spektra diagnoser som ofta störa mer av ljud/ljus/känsel upplevelser än en normalstörd person. Dessutom är skolmiljön oförutsägbar, oftast fylla bägaren snabbare för dessa eleverna och då kan till synes små händelser få allt att brista. Hemma kanske ni mer eller mindre omedvetet byggt in en förutsägelsefull miljö Där han fungerar bra. Ni har helt enkelt gjort precis rätt utan att veta varför ni skulle göra det. Medan skolan kan behöva mer hjälp att veta vad som är rätt.
Jo, det blir ofta en stämpel. ''Bemöta rätt''. Snarare bemöta fel. När jag fick min diagnos, kunde jag plötsligt enligt omgivningen(föräldrar, myndigheter), inte göra saker jag kunde förut innan jag fick min diagnos.
Snarare dåligt för självkänslan. I alla fall för mig.