• Fri 17 Jun 2022 10:20
    17297 visningar
    6 svar
    6
    17297

    Blir gravid vid 37/38 år - gick det och hur länge tar det?

    Hej! Förstår helt alla är olika, men jag skulle vilja höra hur länge det tog för kvinnor i min ålder att bli med barn. Har en sedan tidigare och blev gravid vid första försöket när jag var 34. Nu verkar det dröja lite och jag behöver kanske justera lite mina förväntningar.
  • Svar på tråden Blir gravid vid 37/38 år - gick det och hur länge tar det?
  • Fri 17 Jun 2022 11:13
    #1

    Jag var i och för sig 36 men det gick på första försöket. Han föddes sedan det året jag skulle fylla 37.
    Men jag har haft lätt att bli gravid även innan.

  • Fri 17 Jun 2022 15:25
    #2

    Första avsparken här, har generellt lätt för att bli gravid, det är 6 e barnet nu och han kommer när jag fortfarande är 37. 


    sonen som är född 2014 fick vi jobba på i 2-3 månader . Då var jag 29 när han föddes 

  • Fri 17 Jun 2022 16:06
    #3

    Det tog ett år och åtta månader. Blev väldigt lätt gravid med första barnet då jag var 32 år. Men när vi började försöka några år senare igen så tog det tid. Men nu är jag gravid i v.25 och jätteglad. 

  • Mon 20 Jun 2022 06:30
    #4

    Jag har under de senaste åren kunnat hjälpa ganska många att bli gravida. En av de roligaste upplevelserna var i början av 2019. Jag lärde känna en 41-årig kvinna, som länge viljat bli mamma men inte haft så mycket lycka med kärleken. Hon insåg att tiden höll på att rinna ut och att det skulle bli svårt, men hon ville ge det en chans i alla fall. Vi drog upp lösa planer på att göra försök under ett halvår och sedan utvärdera om vi skulle fortsätta.
    Hon blev gravid på första försöket och graviditeten gick hela vägen fram till en pigg och frisk bebis
    Det tydliggjorde för mig hur mycket det handlar om tur. Den kvinnan hade en sagolik tur att vi började försök exakt då. Vi kunde lika gärna ha gjort tio misslyckade försök i rad innan just den cykeln då det kom ett jättefint ägg

  • Mon 20 Jun 2022 06:53
    #5

    Jag var 38 år med sista barnet. Blev gravid på naturlig väg efter första försöket. Är ingen person som alltid haft lätt att bli gravid som en del kan vara, haft ett missfall då jag var 25 och en tidigare graviditet vid 28 år då det tog nästan 1,5 år att bli gravid.

    Lycka till!

  • Anonym­2023
    Fri 18 Aug 2023 14:07
    #6

    38 år och tog 5 månaders försök att bli gravid nu.


    Blev gravid på första försöket när jag var 37 men det slutade i missed abortion.


    Gravid med ivf när var 36 (med mitt ex, ej min nuvarande man) men fick missfall.


    Nu håller jag tummarna denna graviditet håller hela vägen.. 

Svar på tråden Blir gravid vid 37/38 år - gick det och hur länge tar det?