• Anonym (pajs)

Vad kostar din bil varje år? Är det värt att ha bil?

Du som har bil. Vad kostar det för dig att ha bil varje år? Hur mycket lägger du ut?

Tycker du att det är värt? Kan du tänka dig att skippa bilen eller hur ser du på det? 

Vilka är fördelarna? 
  • Svar på tråden Vad kostar din bil varje år? Är det värt att ha bil?
  • Anonym (Inte värt det)

Flyttade till centralt i storstad. Bara försäkring, skatt och parkering uppgick till 37000 kronor om året så jag sålde bilen vid flytten. Parkeringen är svindyr. Service, värdeminskning (kanske inte billigaste bilen), däck mm ligger på runt 30000 om året. Absolut inte värt att ha egen bil då.

Hade jag bott på landsbygden hade det däremot varit värt det. Då hade motsvarande kostnad för varit cirka 6000 + 30000 kronor. Dvs över 30000 kronor billigare än i storstaden. Alltså var kostnaden för mig då 36000 kronor per år utöver bränsle. Brukade köra cirka 2000 mil om året så det blir 18kr/milen utöver bränsle. Men den kostnaden tog jag gladeligen.

Så vad har du för behov? Det avgör om du är beredd att ta kostnaden.

I mitt fall kan jag hyra väldigt mycket bil / använda bilpool för 67000 kronor om året. Förra året var min totala bilkostnad 45532 kronor (ja, jag bokför allt). Den summan inkluderar allt.

• oland4ever

Bor på norra Öland och att bo här på ön, åtminstone vår-, höst- och vinter UTAN att ha bil - är helt uteslutet. Visst finns det kollektiva transportmedel typ buss men det är inte min grej att sitta och trängas med andra högtalande smartphoneringande passagerare.

Har faktiskt ingen aning om vad bilen kostar mig per år. Har så pass god ekonomi så jag skiter totalt i utgifterna. Kör hellre än äldre bil med noll kronor i värdeminskning och sover otroligt bra om nätterna.

Oland4ever @ www.oland4ever.com
  • Anotherone

Om jag hade varit singel hade jag inte haft bil. Jag personligen nyttjar vår bil alldeles för sällan för att det ska kännas värt, utan då hade jag sökt medlemsskap i någon lokal bilpool (finns flera på orten) eller hyrt bil 2-3gg per år. Eller lånat för den delen, jag har både syskon och föräldrar nära samt även grannar som säkert hade hakat på till typ IKEA eller så. 

Nu lever jag med en man som gillar att köra bil, ha bil och putsa på bil Så vi har båda körkort och vi äger en bil, en äldre Volvo. Han kör bil till jobbet ungefär till 50%,  övriga dagar cyklar han. När han tar bilen så finns det alltid en anledning till det, som att den ska tvättas, att han ska hämta/lämna barn eller handla på vägen. Så vi försöker att inte åka korta sträckor i onödan (han har kanske 4km till jobbet). 

Försäkring + skatt är nästan 10 000kr per år. Vi lägger kanske 5000kr i snitt per år på service/småreparationer. Förra året var det kamremsbyte, i år inget stort såvitt jag vet men kanske 5000kr i snitt då. 
    Sen tillkommer bränsle (bensin). Inga lån. 

• Kiyah

lägger några tusenlappar/år, vet inte exakta summan. har en äldre bil men är än så länge förskonad från några större problem utan det är slitagedelar som bytts ut. + bränslekostnaden då.

Bor på landet och även om det går bussar till och från staden så blir det så bökigt om man ska till närmsta affär (ca 5 km enkel väg) om man ska hålla på att passa busstider, kånka på bussen osv. dessutom skulle det inte fungera ändå med att åka på besök till folk om man ändå måste gå nån/några km till och från hållplatsen hela tiden. Så det är klart värt att ha bil just nu

• Anonym (pajs)
    Anonym (Inte värt det) skrev 2022-06-19 15:52:57 följande:

Flyttade till centralt i storstad. Bara försäkring, skatt och parkering uppgick till 37000 kronor om året så jag sålde bilen vid flytten. Parkeringen är svindyr. Service, värdeminskning (kanske inte billigaste bilen), däck mm ligger på runt 30000 om året. Absolut inte värt att ha egen bil då.

Hade jag bott på landsbygden hade det däremot varit värt det. Då hade motsvarande kostnad för varit cirka 6000 + 30000 kronor. Dvs över 30000 kronor billigare än i storstaden. Alltså var kostnaden för mig då 36000 kronor per år utöver bränsle. Brukade köra cirka 2000 mil om året så det blir 18kr/milen utöver bränsle. Men den kostnaden tog jag gladeligen.

Så vad har du för behov? Det avgör om du är beredd att ta kostnaden.

I mitt fall kan jag hyra väldigt mycket bil / använda bilpool för 67000 kronor om året. Förra året var min totala bilkostnad 45532 kronor (ja, jag bokför allt). Den summan inkluderar allt.

45 000 är bra mycket stålar. 
  • Anonym (Ingenjören)

Bensindriven V70 årsmodell 2007 med manuell växellåda.
    140 hk (den svagaste, men det smartasta valet).
    Värdet är inte jättehögt, och då klarar man sig utan helförsäkring.
    Endast trafikförsäkring ca 150:- per månad. Halvförsäkring ca 200:- per månad.
    Skatt knappt ca 250:- per månad (minns inte exakt).
    Däck 1-2 kr per mil, har inte räknat efter exakt.
    Värdeminskning: vet ej, men låg.
    Service: byter olja+filter själv regelbundet, men det är inte jättedyrt om man lämnar in den till en vettig verkstad.
    Kör inte så mycket långa sträckor så medelförbrukningen hamnar strax under 1 liter/mil.

Bor i villa, så skatt + försäkring + parkering = 200 + 250 + 0 = 450:- per månad,
    dvs 5400:- per år.

Slutsatsen är att bränslekostnaden dominerar stort.

• Anonym (Älskar min bil)

Årlig skatt 976
    Försäkring per år 3321

Tankar ca 35 liter per månad, just nu ligger literpriset på runt 23 kr, så 920 x 12= 11040.

Summa per år 15 377 kronor.

Sen tillkommer däck, service, besikting, torkarblad osv.

Men helt klart värt det.

• Don3

Blir runt 4500kr/mån + bränsle. Men alternativet är att förlora ca 45000kr/mån i inkomst så känns värt det. Men hade gärna åkt buss men länstrafiken gillar inte kunder här av någon anledning, detta trots de hade kunnat köra 5 bussar bara till mitt jobb.

• Anonym (radhusångest)

Parkering ingår med bostaden här och vi lägger ca 230 kr/månad för parkering på olika ställen ute.

Vi räknar utöver det med 30 000 kr/år plus bränsle för vår Volvo V40, så lurar man inte sig själv i alla fall. Det är dyrt med bil.

Rätt vad det är får man punktering som kräver byte av två däck, stenskott som bränner en glassjälvrisk eller en åtgärd på servicen osv osv. 

Vissa tider i livet är det jobbigt att vara utan bil, som när man ska hantera dödsbo och flänga fram och tillbaka till en annan stad och hämta grejer och köra till auktion och återvinning. Har man ett andra boende eller t.ex. en båt ska det också härjas med prylar hela tiden, som kanske är stöldbegärliga och inte kan lämnas på det andra stället.

När min man veckopendlade och jag ensam skulle klara heltidsjobb, hämta/lämna och barns aktiviteter så hade det inte heller gått att vara utan bil av tidsskäl- mitt schema gick inte ihop utan bilen.

Men om man inte håller på att flytta grejer och möbler och barn hela tiden och har bara ett boende så går det utmärkt att leva utan bil och istället beställa hemkörning av saker när det behövs. Vi har t.ex. vänner som i många år (innan man kunde få maten hem) gått och månadshandlat och sen tagit hem allt med taxi.

• Anonym (Landet)

Det kostar en hel del. Ingen aning hur mycket eftersom det är makens bil och han står för allt. Vi måste dock ha bil för vi bor på landet. Tar oss ingenstans utan bil. Så för oss är det ju värt det. V har dock slutat köra bil "bara för att" som vi gjorde förr när vi tog bilen och bara körde på nya vägar för att kolla in. Vi åker inte på stán i onödan heller utan bara när det absolut behövs och vi gör flera ärenden samtidigt.

Svar på tråden Vad kostar din bil varje år? Är det värt att ha bil?