• Anonym (ts)

Köpa hus med parkslide?

Vi tittade på ett hus igår och på baksidan finns tydligen parkslide. Det är kanske 3x1,5 meter stort och mäklaren visste inte hur gammalt det var mer än att det nog funnits där ganska länge. 

Huset är jättefint, ganska nybyggt. Ligger perfekt till i området vi vill bo i. Hur skulle ni göra? Lägga bud eller inte? Går det att bli av med skiten? Finns det företag som kan sådant här? Känner mig ganska rådvill. Har hört att det är djävulens växt och att man typ ska springa åt andra hållet, att det inte finns någon effektiv behandling. men samtidigt vill vi verkligen ha huset.. 

• Svar på tråden Köpa hus med parkslide?
  • Zaxika

Vad jag har läst mig till så är det bäst att låta den vara. Absolut inte gräva upp och störa rötterna för det är då den sprider sig. 
    Jag hade nog övervägt att köpa drömhuset så länge parksliden växer en bra bit ifrån huset. 

• Maac

Jag skulle absolut inte köpa! Förutom att den är nästan omöjligt att bekämpa så kan den ta sig in under huset och förstöra ledningar och annat. Det finns folk som har fått riva upp sina hus.

Ni kommer behöva klippa ner HELA tiden vilket innebär att det är svårt att åka på semester. Är man borta en vecka är det kört eftersom den växer flera decimeter per dygn! Detta är bara vad ni ser ovan mark, man vet inte hur långt den tagit sig under. 

Den rör sig flera meter under jord, sprider den sig under huset är det flera meter runt rötterna som måste grävas bort. Lämnar man den minsta bit blir det en ny planta, man kan alltså förvärra om man inte gräver med marginal. Råkar du dela en rot triggas den och du får ännu mer! DESSUTOM tål den hur mycket kemisk bekämpning som helst! Den till och med sprider sig mer när man försöker.

Köp inte!!! Så stor risk att ni ångrar er!

• Maac

Tillägg, om ni köper, ta in proffs som bekämpar, gör inget på eget bevåg!

• Anonym (Gunhilde)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-20 13:21:39 följande:
    Köpa hus med parkslide?

Vi tittade på ett hus igår och på baksidan finns tydligen parkslide. Det är kanske 3x1,5 meter stort och mäklaren visste inte hur gammalt det var mer än att det nog funnits där ganska länge. 

Huset är jättefint, ganska nybyggt. Ligger perfekt till i området vi vill bo i. Hur skulle ni göra? Lägga bud eller inte? Går det att bli av med skiten? Finns det företag som kan sådant här? Känner mig ganska rådvill. Har hört att det är djävulens växt och att man typ ska springa åt andra hållet, att det inte finns någon effektiv behandling. men samtidigt vill vi verkligen ha huset.. 

Har aldrig hört talas om så jag googlade. Tänkte först att hur hemskt kan det va men efter att ha läst om den så shit, nä, jag skulle nog avstått husköp med en sån tätt inpå. Eller anlita stora grävskopor som gräver upp den från djupet, men den kanske sprider sig från frön då eller nåt. 
  • Anonym (Klarice)

Om ni köper, skär av stammarna och pensla med roundup eller annat gift. Känner ni ingen bonde söker annan som kan hjälpa er få tag på ogräsgift (finns inte på marknaden för privatpersoner längre), köp ej huset.

Obs:det tar inte död på parksliden, men håller den i schack.

• Anonym (A)

Jag skulle köpa om jag verkligen ville ha huset, har du tur kan ni pruta. 
    Vi har ett bestånd på tomten och förra året anlitade vi ett företag som jobbar med bekämpning. I år har det knappt kommit upp något alls. Vi kommer fortsätta i några år till tills allt är borta. Kolla bara så att företaget faktiskt har koll på parkslide och inte bara är en trädgårdsmästare som råkar ha licens om ni ska anlita någon. Det är stor skillnad på att behandla parkslide och vanligt ogräs..
    Den är jobbig och svår att bli av med själv men de värsta skräckhistorierna man läser är överdrifter. Behandla med rätt roundup på rätt sätt ska vara det mest effektiva just nu om man inte lyckas gräva bort allt men det är tydligen väldigt svårt. 

• Anonym (Husägare)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-20 13:21:39 följande:
    Köpa hus med parkslide?

Ja ni köper huset på egen risk. Vet du vad kostnaden kan bli om denna växt tar sig in huset? Höga kostnader och sanering och vilket gör att även huset kan sjunka i värde om det kommer fram att denna växt finns på tomten. Du verkar inte ha läst mycket om denna växt och om husägare som råkat ut för denna djävulsk växten? Förstår att detta kanske är erat dröm hus men kan även bli er värsta mardröm. Jag hade aldrig köpt ett hus med denna växten på tomten i alla fall. 
  • Anonym (MR klister)

Köp inte, det är ett helvete att leva med parkslide på tomten. 

Svar på tråden Köpa hus med parkslide?