• Anonym (ts)

Köpa hus med parkslide?

Vi tittade på ett hus igår och på baksidan finns tydligen parkslide. Det är kanske 3x1,5 meter stort och mäklaren visste inte hur gammalt det var mer än att det nog funnits där ganska länge. 

Huset är jättefint, ganska nybyggt. Ligger perfekt till i området vi vill bo i. Hur skulle ni göra? Lägga bud eller inte? Går det att bli av med skiten? Finns det företag som kan sådant här? Känner mig ganska rådvill. Har hört att det är djävulens växt och att man typ ska springa åt andra hållet, att det inte finns någon effektiv behandling. men samtidigt vill vi verkligen ha huset.. 

• Svar på tråden Köpa hus med parkslide?
  • Anonym (ts)
    Maac skrev 2022-06-20 14:35:45 följande:

Jag skulle absolut inte köpa! Förutom att den är nästan omöjligt att bekämpa så kan den ta sig in under huset och förstöra ledningar och annat. Det finns folk som har fått riva upp sina hus.

Ni kommer behöva klippa ner HELA tiden vilket innebär att det är svårt att åka på semester. Är man borta en vecka är det kört eftersom den växer flera decimeter per dygn! Detta är bara vad ni ser ovan mark, man vet inte hur långt den tagit sig under. 

Den rör sig flera meter under jord, sprider den sig under huset är det flera meter runt rötterna som måste grävas bort. Lämnar man den minsta bit blir det en ny planta, man kan alltså förvärra om man inte gräver med marginal. Råkar du dela en rot triggas den och du får ännu mer! DESSUTOM tål den hur mycket kemisk bekämpning som helst! Den till och med sprider sig mer när man försöker.

Köp inte!!! Så stor risk att ni ångrar er!

var har du läst det? jag har sett att det har tagit sig in i äldre trasiga hus men har inte sett att det skulle vara så stor risk med nybygge? 

tål den verkligen hur mycket bekämpning som helst? har googlat lite nu och verkar som att roundup är ganska effektivt? 
    Anonym (Klarice) skrev 2022-06-20 14:48:03 följande:

Om ni köper, skär av stammarna och pensla med roundup eller annat gift. Känner ni ingen bonde söker annan som kan hjälpa er få tag på ogräsgift (finns inte på marknaden för privatpersoner längre), köp ej huset.

Obs:det tar inte död på parksliden, men håller den i schack.

ja jag fick upp mycket om roundup när jag googlade nu så jag får kolla vidare på det. kommer nog anlita någon i så fall för jag förstår att det är olagligt annars
    Anonym (A) skrev 2022-06-20 15:01:06 följande:

Jag skulle köpa om jag verkligen ville ha huset, har du tur kan ni pruta. 
    Vi har ett bestånd på tomten och förra året anlitade vi ett företag som jobbar med bekämpning. I år har det knappt kommit upp något alls. Vi kommer fortsätta i några år till tills allt är borta. Kolla bara så att företaget faktiskt har koll på parkslide och inte bara är en trädgårdsmästare som råkar ha licens om ni ska anlita någon. Det är stor skillnad på att behandla parkslide och vanligt ogräs..
    Den är jobbig och svår att bli av med själv men de värsta skräckhistorierna man läser är överdrifter. Behandla med rätt roundup på rätt sätt ska vara det mest effektiva just nu om man inte lyckas gräva bort allt men det är tydligen väldigt svårt. 

vilka anlitade ni? hur mkt kostade det? 
    Anonym (Husägare) skrev 2022-06-20 15:33:06 följande:
    Ja ni köper huset på egen risk. Vet du vad kostnaden kan bli om denna växt tar sig in huset? Höga kostnader och sanering och vilket gör att även huset kan sjunka i värde om det kommer fram att denna växt finns på tomten. Du verkar inte ha läst mycket om denna växt och om husägare som råkat ut för denna djävulsk växten? Förstår att detta kanske är erat dröm hus men kan även bli er värsta mardröm. Jag hade aldrig köpt ett hus med denna växten på tomten i alla fall. 
    jag googlade lite och hittade inget om att det skulle vara SÅ farligt för nybyggda hus? hur vanligt är det att den tar sig in i huset? Jag hittar ingen information om det förutom ett fall i ett gammalt hus.. 
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-20 15:49:59 följande:

Köp inte, det är ett helvete att leva med parkslide på tomten. 

hur har den ställt till det för er? jag är helt klart orolig..men det kommer väldigt sällan ut hus där vi vill bo :( 
    Tecum skrev 2022-06-20 16:34:22 följande:
    Det beror på vilken Roundup. Det som proffsen(bönderna) använder tar även parkslide, Men TS ska anlita en firma som kan sånt här, inte mickla själv. 
    ja jag skulle anlita en firma i så fall, om vi köper det.

• Anonym (A)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-20 16:45:33 följande:
    vilka anlitade ni? hur mycket kostade det?

Vi anlitade Arboflora, runt 4000 tror jag det var.  
  • Anonym (Dan)
    Anonym (ts) skrev 2022-06-20 13:21:39 följande:
    Köpa hus med parkslide?

Vi tittade på ett hus igår och på baksidan finns tydligen parkslide. Det är kanske 3x1,5 meter stort och mäklaren visste inte hur gammalt det var mer än att det nog funnits där ganska länge. 

Huset är jättefint, ganska nybyggt. Ligger perfekt till i området vi vill bo i. Hur skulle ni göra? Lägga bud eller inte? Går det att bli av med skiten? Finns det företag som kan sådant här? Känner mig ganska rådvill. Har hört att det är djävulens växt och att man typ ska springa åt andra hållet, att det inte finns någon effektiv behandling. men samtidigt vill vi verkligen ha huset.. 

Jag skulle köpa om jag fick ett bra pris. 

Sedan gäller det att rensa bort parksliden så fort den kommer ovan jord. Vet de som gjort det, tröttat ut växten och dödat den.

Folk är bara lata och orkar inte göra jobbet.
  • klyban
    Anonym (Nej!) skrev 2022-06-20 14:53:51 följande:
    Absolut inte Roundup. Läs på Har du parkslide i trädgården? | Villaägarna (villaagarna.se)

Det står ju klart och tydligt att just roundups verksamma ämne fungerar, men inte för trädgårdsodlaren blaskiga roundup, då det kräver fetare blandning för ha effekt.
    Morsan har ett par liter sånt stående hemma och den mer koncentrerade sorten, hon använder det dock jävligt sällan och endast penslar.

Känner man någon bonde så kanske de har lite av den koncentrerade sorten.
    Annars är det fara och färde, då round up och glyfosat är troligtvis snart ett minen blott och blir förbjudit vid året slut och då godkännandet slutar och sägs inte ges nytt godkännande efter det.
    Vi får se, men de verkar mena allvar så, vi får gå på det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2022-06-21 12:14:25 följande:

Det står ju klart och tydligt att just roundups verksamma ämne fungerar, men inte för trädgårdsodlaren blaskiga roundup, då det kräver fetare blandning för ha effekt.
    Morsan har ett par liter sånt stående hemma och den mer koncentrerade sorten, hon använder det dock jävligt sällan och endast penslar.

Känner man någon bonde så kanske de har lite av den koncentrerade sorten.
    Annars är det fara och färde, då round up och glyfosat är troligtvis snart ett minen blott och blir förbjudit vid året slut och då godkännandet slutar och sägs inte ges nytt godkännande efter det.
    Vi får se, men de verkar mena allvar så, vi får gå på det.

Korkat att förbjuda det enda som fungerar. var kan man hitta information om att det inte kommer ges ett nytt godkännande? 
  • Anonym (Diesel)

Vad händer om man häller ut några liter diesel runt plantan? Det dödar ju det mesta?

• klyban
    Anonym (A) skrev 2022-06-21 13:24:47 följande:
    Korkat att förbjuda det enda som fungerar. var kan man hitta information om att det inte kommer ges ett nytt godkännande? 

Är inte så superbekant på vad de hittar på, men titta lite extra nu och verkar vara mer för oss vanliga konsumenter som de vill stoppa.
    De som står för nästan ingen användning alls.
    Och bönderna som står för allt användning praktiskt taget, de vill inte sluta med detta medel utom någon som blev cancersjuk.

Och nu när jag läser mer om detta, så blir jag inte direkt mycket klokare på om det verkligen blir ett stopp eller inte.
    Men det är sagt att de inte ska förnya godkännandet, som slutet på året tar slut.
    Och det är väl det jag har, men skulle inte förvåna mig om trycket ifrån bönderna kan ändra nått, och att vissa kanske får dispens.

Allt som kommer ifrån Montsanto och Bayer, ska man vara EXTREMT MISSTÄNKSAM emot.
    Dess företagen är idag mer eller mindre samma, då Bayer köpte upp Montasanto.

Anonym (Diesel) skrev 2022-06-21 14:13:51 följande:
    Vad händer om man häller ut några liter diesel runt plantan? Det dödar ju det mesta?

Marken blir förstörd och under en lång tid, diesel är rätt giftigt.
    Men det skulle nog plantan inte gilla och överleva.

Själv använder jag diesel att hålla borta kryp jag inte gillar, då räcker det med att pensla/spruta en utspädd blandning.
    Var vår så sprutade jag utspädd diesel(1/10)södersidor längst upp där getingar kryper in(mellan vägg och tak), och längs ned på takpannorna och eventuellt om de hade något favorit ställe längre upp på pannorna, eller glipor ini vinden.
    Och det räckte ett sprut på våren, sen kom inga getingar dit alls.

Nu har jag inte själv stött på denna parkslide så jag måste göra nått åt det, men kanske det finns en mer allmänlösning där man inte bara häller över diesel.
    För det blir för mycket tror jag och orsakar dig problem i sin tur.
    Tyvärr ser jag att rötterna är av en sådan typ att jaga alla dom är svårt, eller omöjligt mer ser det ut som.

En sak jag kört på lite andra krypande växter, det är att gräva ned fysiska hinder, men denna parkslide verkar vara nått i hästväg i att vara jävlig.
    Så det kommer nog bara ha en stoppande effekt rätt kort tid.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tecum
    Anonym (A) skrev 2022-06-21 13:24:47 följande:
    EU sliter med frågan men det är inte alls säkert att det blir förbud. I dagarna kom en stor undersökning som visade att glyfosat INTE är cancerframkallande.

Men det är obegripligt att kommuner inte använder glyfosat oftare mot invasiva växter. Det finns ju flera, t ex jättebalsamin och jätteloka. Punktinsatser med Roundup är varken hälsofarlig eller miljöskadligt jämfört med vad växterna kan ställa till med. Men det är den svenska mesigheten som visar sig igen, ungefär som vid hanteringen av brottslingar...
  • Anonym (kolla upp)

Jag kan ha fel, men jag har för mig att det är lag på att man måste ta bort det. Kolla upp det innan och pruta om det är så och ni ändå vill köpa huset. 

• Anonym (I)
    Anonym (kolla upp) skrev 2022-06-21 20:54:23 följande:

Jag kan ha fel, men jag har för mig att det är lag på att man måste ta bort det. Kolla upp det innan och pruta om det är så och ni ändå vill köpa huset. 

Finns ingen lag på det. Bästa är att låta den vara. Kolla om säljarna har nån bild från när de flyttade in eller så där den syns så kan ni ju se hur den har förändrats över tid.
    den ska vara god att baka med, typ som rabarber. 
Svar på tråden Köpa hus med parkslide?