Anonym (Finis) skrev 2022-06-22 19:12:10 följande:
För gammal för mitt barn?
Jag har en sladdis fick henne nör jag var 40 o blev sjuk i foörlossningsdeprission. Jag börjar komma tillbaka men jag har fortfarandd gamla tankar som triggar. Jag kände mig usel som mamma för att jag var äldre. Trodde hon skulle skämmas o att människor tittade på mig för jag var flr gammal för barn
Nu när jag är ut o hör kommentarer kopplar jag lätt detta till min dotter o jag blir så ledsen varje gång.
Va npgra tonåringar som gicl förbi i köpcentret idag o sa hon måste va 60 år. De gick förbi gamla okejtidningar o det kab ju ha varit någon på dem de menade men jag ta åt mig som att de sa att jag var 60 o för gammal för mitt barn. Går till psykolog fortfarande men är så rädd att inte räcka till för min älskade dotter att hon ska skämmas
Du tycks fortfarande vara deprimerad.
När min dotter gick på förskolan hade någon frågat om det var hennes mormor som hämtade henne. Det kändes, men jag skämdes inte. Jag har inget att skämmas för. Min dotter ska känna att jag inte skäms för den jag är.
Din dotter älskar dig som du är. Skäms hon någon gång för dig så är det för att hon blivit tonåring och de tycker alltid att deras föräldrar är pinsamma.
Varför skulle du inte räcka till för din dotter? Din dotter behöver en mamma som älskar henne och det gör du. Du behöver inte vara yngst, bäst och vackrast för det.
Däremot gör dina ogrundade skamkänslor dig svag och du behöver vara stark för din dotter, du är hennes förebild. Så du behöver fortsätta att gå i terapi. Har du alltid haft dåligt självförtroende eller kom det iom förlossningsdepressionen?
När jag var nybliven mamma var jag typ jämt trött men glad och stolt över min söta dotter. Hoppas du kan känna så också istf att oroa dig för hjärnspöken.