• Anonym (Finis)

För gammal för mitt barn?

Jag har en sladdis fick henne nör jag var 40 o blev sjuk i foörlossningsdeprission. Jag börjar komma tillbaka men jag har fortfarandd gamla tankar som triggar. Jag kände mig usel som mamma för att jag var äldre. Trodde hon skulle skämmas o att människor tittade på mig för jag var flr gammal för barn
    Nu när jag är ut o hör kommentarer kopplar jag lätt detta till min dotter o jag blir så ledsen varje gång.
    Va npgra tonåringar som gicl förbi i köpcentret idag o sa hon måste va 60 år. De gick förbi gamla okejtidningar o det kab ju ha varit någon på dem de menade men jag ta åt mig som att de sa att jag var 60 o för gammal för mitt barn. Går till psykolog fortfarande men är så rädd att inte räcka till för min älskade dotter att hon ska skämmas

• Svar på tråden För gammal för mitt barn?
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Stolt mor till två söner) skrev 2022-06-22 21:28:00 följande:
    Jo det är  relativt ovanligt att få första barnet vid 40.
    Sen säger jag inte att det är något fel med det, men vanligt är det inte.
    Första barnet, ja, men i TS fall handlade det om om en sladdis. Det är inte helt ovanligt att få ett sladdbarn vid 40. I alla fall inte i Stockholm. 
  • Anonym (Stolt mor till två söner)
    Anonym (Minna) skrev 2022-06-22 21:36:44 följande:
    Första barnet, ja, men i TS fall handlade det om om en sladdis. Det är inte helt ovanligt att få ett sladdbarn vid 40. I alla fall inte i Stockholm. 
    Det var inte vad jag kommenterade, läs det jag citerade.
  • Fliselisan
    Anonym (Gammal) skrev 2022-06-22 20:44:50 följande:

Ditt barn kommer att skämmas för dig oavsett ålder. Alla barn skäms över sina föräldrar vid någon punkt i livet. Mitt första barn skämdes över mig för att jag var för gammal. Jag var 28 när jag fick henne. Hon har skämts över det mesta. Barn gör det. Försök att släppa åldern. Du kan verkligen inte göra något åt det och du är den enda mamma hon har.

Nej, alla barn skäms inte över sina föräldrar. En del barn kanske har anledning att göra det och andra gör det bara ändå, men de flesta skäms inte över föräldrarna. 
  • Anonym (Äldre)

Jag var betydligt äldre när jag fick mina barn. Och det står jag för. Folk tycker så mycket ändå. Man är för ung, för gammal, för ditten och datten. Du är ditt barns mamma- enda mamma. Bara det som betyder nåt.

• Anonym (Lo)
    Anonym (Stolt mor till två söner) skrev 2022-06-22 21:43:04 följande:
    Det var inte vad jag kommenterade, läs det jag citerade.
    Läs själv det du citerade. Det står att hon fick sitt YNGSTA barn vid 40, inte första. Yngsta betyder att det finns ett äldre barn, dvs inte första barnet.

Till ts, du är ju inte 60 så varför skulle de prata om dig? Du fick barn vid 40 vilket många får. Du är en äldre mamma. Det betyder inte att du är för gammal. Du har projicera dina känslor till att handla om ålder. Ta tag i din depression, det är den som är problemet för ditt barn, inte din ålder! 
  • Anonym (Har man inget snällt..,)
    Anonym (Stolt mor till två söner) skrev 2022-06-22 21:28:00 följande:
    Jo det är  relativt ovanligt att få första barnet vid 40.
    Sen säger jag inte att det är något fel med det, men vanligt är det inte.
    Hej Troll.

Har du hört talesättet att om man inte har något snällt att säga ska man vara tyst.

Tänk på det.
  • Ocdmänniska

Nu är det lite yngre men min mamma fick mig när hon var 37, det är ändå lite ovanligt ändå. Märker det för att dom flesta i min ålder och äldre till och med har yngre föräldrar. Men inte har jag skämts för min mamma, det ända jag tänker är att jag inte kommer få ha hon lika länge på ett vis som mina syskon tex. Men aldrig någonsin har jag ens tänkt tanken att skämmas för hennes ålder 

• Anonym (Har man inget snällt..,)
    Fliselisan skrev 2022-06-22 22:03:51 följande:
    Nej, alla barn skäms inte över sina föräldrar. En del barn kanske har anledning att göra det och andra gör det bara ändå, men de flesta skäms inte över föräldrarna. 
    Fast det beror väl på vad man lägger in i begreppet.

Jag älskar mina föräldrar och har alltid gjort. är otroligt stolt över dem. Men jag kunde tycka det var pinsamt att bli skjutsad till aktiviteter av mamma eller pappa när jag gick i högstadiet för att jag ville visa att jag var cool och inte behövde föräldrarna. Tacksam för skjutsen var jag ju ändå men i tonårshjärnan kändes det pinigt att behöva hjälp.
  • Anonym (Gammal)
    Fliselisan skrev 2022-06-22 22:03:51 följande:
    Har aldrig varit med om ett barn som aldrig skämts för sin förälder. Sett det på barnkalas, föräldramöten, matcher etc. Om och om igen. Är det inte ålder, så är det något annat. Har inget med anledning att göra. Därför jag menar att TS inte ska oroa sig. Men det är inte jättetrevligt i den här tråden. Bara "perfekta" föräldrar som vill hävda sig. 
  • Xenia
    Anonym (Finis) skrev 2022-06-22 19:12:10 följande:
    För gammal för mitt barn?

Jag har en sladdis fick henne nör jag var 40 o blev sjuk i foörlossningsdeprission. Jag börjar komma tillbaka men jag har fortfarandd gamla tankar som triggar. Jag kände mig usel som mamma för att jag var äldre. Trodde hon skulle skämmas o att människor tittade på mig för jag var flr gammal för barn
    Nu när jag är ut o hör kommentarer kopplar jag lätt detta till min dotter o jag blir så ledsen varje gång.
    Va npgra tonåringar som gicl förbi i köpcentret idag o sa hon måste va 60 år. De gick förbi gamla okejtidningar o det kab ju ha varit någon på dem de menade men jag ta åt mig som att de sa att jag var 60 o för gammal för mitt barn. Går till psykolog fortfarande men är så rädd att inte räcka till för min älskade dotter att hon ska skämmas

Du tycks fortfarande vara deprimerad.

När min dotter gick på förskolan hade någon frågat om det var hennes mormor som hämtade henne. Det kändes, men jag skämdes inte. Jag har inget att skämmas för. Min dotter ska känna att jag inte skäms för den jag är.

Din dotter älskar dig som du är. Skäms hon någon gång för dig så är det för att hon blivit tonåring och de tycker alltid att deras föräldrar är pinsamma.

Varför skulle du inte räcka till för din dotter? Din dotter behöver en mamma som älskar henne och det gör du. Du behöver inte vara yngst, bäst och vackrast för det.

Däremot gör dina ogrundade skamkänslor dig svag och du behöver vara stark för din dotter, du är hennes förebild. Så du behöver fortsätta att gå i terapi. Har du alltid haft dåligt självförtroende eller kom det iom förlossningsdepressionen?

När jag var nybliven mamma var jag typ jämt trött men glad och stolt över min söta dotter. Hoppas du kan känna så också istf att oroa dig för hjärnspöken.
Svar på tråden För gammal för mitt barn?