• Anonym (Skäms)

Intelligenstest

Söker en del jobb just nu. Vid ett typ av intelligenstest fick jag feedback att jag har 'mycket svårt att lösa uppgifterna korrekt'.  Helt enkelt mycket sämre än genomsnittet.

Jag skäms så över min låga IQ (?)om det nu är det som mättes... jag antar det.

Jag har alltid haft extremt svårt för matematik och 'logiska samband' som t.ex. när man ska se mönster i hur olika figurer ändras osv.

Min språkliga begåvning ligger nog däremot inom normalspannet för mig.. antar jag? Jag har klarat skolan bra inom de flesta ämnen utom teknik och matematik.
     Det är frustrerande att jag presterar så dåligt i logiska tester. Känner mig så värdelös.

• Svar på tråden Intelligenstest
  • Grey Man

Det finns övningar att ladda hem där du lär dig se olika typer av mönster som används i testerna. Jag har alltid haft lätt för att lösa den typen av uppgifter men märkte en klar förbättring efter att gjort testerna. Är man ovan så gissar man ju och då är oddsen att man får låga poäng. 

Tror inte det står i relation till din intelligens i övrigt.

• Anonym (Skäms)

Ok! Vad bra att det finns övningar. Jag ska kolla upp det så jag förhoppningsvis blir bättre på de där testerna i framtiden. :) tack för tipset!

• Anonym (IQ)

Var gjorde du detta IQ-test? Jag vet att man ibland får göra test för att se svagheter och styrkor när man söker jobb. Dessa är dock inte IQ-tester. Jag har gjort några tester och dessa har varit olika. Ibland har det bara varit symboler och ibland har det varit IQ-tester som varit i olika ämnen. Typ minne, nutida, allmänbildning

• chemist

Det finns inget sätt att träna IQ - för det är en mätning av hur du kan använda dig av kunskaper du redan har för att lösa en uppgift. 

Det finns olika typer av IQ och ett komplett test innefattar logik (mönstren) - matte (inte uträkningar utan komma ihåg olika sifferkombinationer) Språkförståelse  och säker något mer som jag glömt. 

Jag själv har gjort flera tester på nätet där jag fått över 130 vilket är ganska hyffsat - jag är en problemlösare och har samtidigt ett mycket bra lokalsinne samt en observationsförmåga som är extrem. 

Tillsammans med en kreativitet som är över normal så blir jag ingen bra anställd, För jag tröttnar snabbt på att gå till samma plats och träffa samma människor varje dag. 

Min EQ (sociala kompetens) är inte så bra - det kan sluta med att jag sårar någon (vilket inte är min mening) eller misstolkar situationer.  

Ett tips till dig om du är besviken - gör dig till egenanställd - gå till dom du vill jobba hos och erbjud att dom kan hyra dig......... det kan sluta i att dom fastanställer dig ...... eller också trivs du med den friheten som det innebär med att fakturera utan att ha ett företag. 

• Anonym (Skäms)

Jag gjorde testet på Student Consulting tror jag det var. På min profil där.

Ska fundera på det där med att vara egenanställd...

• Kockobello

Nä vet inte vad det är för test. Har gjort Matrigma och Cut-e några gånger. 

• Embla twopointoh
    chemist skrev 2022-06-23 06:40:06 följande:

Det finns inget sätt att träna IQ - för det är en mätning av hur du kan använda dig av kunskaper du redan har för att lösa en uppgift. 

Det finns olika typer av IQ och ett komplett test innefattar logik (mönstren) - matte (inte uträkningar utan komma ihåg olika sifferkombinationer) Språkförståelse  och säker något mer som jag glömt

(...)

Det är inte riktigt sant. Man kan, till en viss gräns, träna så att man får bättre resultat på IQ-test. Det handlar bland annat om att man genom att öva får dels en grundläggande insikt i hur man löser sådana problem, och se att det finns ett visst antal typer av mönster. Mycket av människans förmåga att lösa problem bygger på våra tidigare erfarenheter.

• Kockobello
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 09:28:08 följande:
    Det är inte riktigt sant. Man kan, till en viss gräns, träna så att man får bättre resultat på IQ-test. Det handlar bland annat om att man genom att öva får dels en grundläggande insikt i hur man löser sådana problem, och se att det finns ett visst antal typer av mönster. Mycket av människans förmåga att lösa problem bygger på våra tidigare erfarenheter.
    Exakt. Det gäller bara att veta vad man ska titta efter.
  • Anonym (Skäms)
    Kockobello skrev 2022-06-23 09:25:30 följande:

Nä vet inte vad det är för test. Har gjort Matrigma och Cut-e några gånger. 

Stämmer bra! Det var Matrigma jag gjorde. 
  • Anonym (Skäms)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 09:28:08 följande:
    Jag tror också att man kan öva upp visst logiskt tänkande, men mycket är nog medfött och/eller format i unga år tyvärr. :(
Svar på tråden Intelligenstest