Inlägg från: Anonym (Skäms) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skäms)

Intelligenstest

Söker en del jobb just nu. Vid ett typ av intelligenstest fick jag feedback att jag har 'mycket svårt att lösa uppgifterna korrekt'.  Helt enkelt mycket sämre än genomsnittet.

Jag skäms så över min låga IQ (?)om det nu är det som mättes... jag antar det.

Jag har alltid haft extremt svårt för matematik och 'logiska samband' som t.ex. när man ska se mönster i hur olika figurer ändras osv.

Min språkliga begåvning ligger nog däremot inom normalspannet för mig.. antar jag? Jag har klarat skolan bra inom de flesta ämnen utom teknik och matematik.
     Det är frustrerande att jag presterar så dåligt i logiska tester. Känner mig så värdelös.

• Svar på tråden Intelligenstest
  • Anonym (Skäms)

Ok! Vad bra att det finns övningar. Jag ska kolla upp det så jag förhoppningsvis blir bättre på de där testerna i framtiden. :) tack för tipset!

• Anonym (Skäms)

Jag gjorde testet på Student Consulting tror jag det var. På min profil där.

Ska fundera på det där med att vara egenanställd...

• Anonym (Skäms)
    Kockobello skrev 2022-06-23 09:25:30 följande:

Nä vet inte vad det är för test. Har gjort Matrigma och Cut-e några gånger. 

Stämmer bra! Det var Matrigma jag gjorde. 
  • Anonym (Skäms)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 09:28:08 följande:
    Det är inte riktigt sant. Man kan, till en viss gräns, träna så att man får bättre resultat på IQ-test. Det handlar bland annat om att man genom att öva får dels en grundläggande insikt i hur man löser sådana problem, och se att det finns ett visst antal typer av mönster. Mycket av människans förmåga att lösa problem bygger på våra tidigare erfarenheter.
    Jag tror också att man kan öva upp visst logiskt tänkande, men mycket är nog medfött och/eller format i unga år tyvärr. :(
  • Anonym (Skäms)

Hatar känslan av att känna mig 'dum' liksom. Även om jag vet att jag är bra på annat så verkar inte matematik, logik och teknisk kunskap gå in.

Jag är mer 'kännande' . Bra på språk och konst/musik t.ex. 
    Men ändå. Alltså jag skäms över hur dålig jag är på matematik och logik.

• Anonym (Skäms)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 11:50:35 följande:
    Hur mycket matte har du läst? Du kan ju inte förvänta dig att du ska vara lika duktig på spanska om den enda spanskan du kan är "Hasta la vista, baby", som en person som pratar spanska varje dag. Likadant är det med matte, om du inte har läst om säg derivata så kan du ju inte förvänta dig att du instinktivt ska kunna det?

Visst, har man inte matematisk begåvning kanske man inte blir matematiker, men man kan nöta in en hel del kunskap ändå. Precis som att även om man inte är språkbegåvad kan man lära sig spanska, även om det kräver mer övning och disciplin än om man har superlätt för språk.

Jag är inte heller någon stor mattebegåvning, men jag har ändå läst matte och fysik på universitetsnivå. Jag har fått plugga stenhårt på vissa bitar, men det har gått.
    Klarade matematik A med nöd och näppe. Jag ser typ infen logik i x och y osv. Jag hoppade av matematik B två gånger.
    Skulle aldrig klara läsa matematik på universitetsnivå.

Seg på vanlig huvudräkning är jag också. :(
  • Anonym (Skäms)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 13:33:44 följande:
    Då är det väl inte så konstigt att du är dålig på matte om du inte läst så mycket sådan? Ungefär som att jag är dålig på spanska eftersom jag bara läst någon termin och knapp kommer ihåg det.

När jag bara hade läst Ma A hade jag inte heller klarat universitetsmatten. Man bygger ju på matten stegvis. Man måste ju kunna krypa innan man kan gå.

Hur kan du ha gymnasiekompetens om du saknar Matte B/ Matte 2? Eller är det bara Matte A/1 som är kravet kanske?

Så du menar att du inte kan lösa ekvationer av typen x + 1 = 10 ? Eller menar funktioner och grafer när du säger x och y?
    Beroende på program/kurs man söker så räcker matematik A för att komma in. Men rätt många utbildningar kräver matematik B.
    Jag klarar enkla x + 1=10. Där är x=9.
    Men när det blir flera x och y. Liksom längre ekvationer där man måste lösa ekvationen i flera steg. Där går jag bet.

Funktionen med graf med x/y-axel klarar jag inte heller.

Jag kan tillägga att jag varit mycket stressad och ångestfylld under livet, så kan hända att jag skulle kunna lärt mig matematik bättre om jag mådde bättre och hade en bra lärare. 
  • Anonym (Skäms)

Tack Embla!! Vad snällt sagt. 
    Jag sjunger och spelar lite instrument också. ????

Svar på tråden Intelligenstest