• Anonym (Skäms)

Intelligenstest

Söker en del jobb just nu. Vid ett typ av intelligenstest fick jag feedback att jag har 'mycket svårt att lösa uppgifterna korrekt'.  Helt enkelt mycket sämre än genomsnittet.

Jag skäms så över min låga IQ (?)om det nu är det som mättes... jag antar det.

Jag har alltid haft extremt svårt för matematik och 'logiska samband' som t.ex. när man ska se mönster i hur olika figurer ändras osv.

Min språkliga begåvning ligger nog däremot inom normalspannet för mig.. antar jag? Jag har klarat skolan bra inom de flesta ämnen utom teknik och matematik.
     Det är frustrerande att jag presterar så dåligt i logiska tester. Känner mig så värdelös.

• Svar på tråden Intelligenstest
  • Kockobello
    Anonym (Skäms) skrev 2022-06-23 09:38:31 följande:
    Stämmer bra! Det var Matrigma jag gjorde. 
    Tycker vissa uppgifter i Matrigma är svåra, Cut-e var enklare. Men som sagt, till viss del kan man faktiskt öva upp. 
  • Anonym (Skäms)

Hatar känslan av att känna mig 'dum' liksom. Även om jag vet att jag är bra på annat så verkar inte matematik, logik och teknisk kunskap gå in.

Jag är mer 'kännande' . Bra på språk och konst/musik t.ex. 
    Men ändå. Alltså jag skäms över hur dålig jag är på matematik och logik.

• Embla twopointoh
    Anonym (Skäms) skrev 2022-06-23 11:19:15 följande:

Hatar känslan av att känna mig 'dum' liksom. Även om jag vet att jag är bra på annat så verkar inte matematik, logik och teknisk kunskap gå in.

Jag är mer 'kännande' . Bra på språk och konst/musik t.ex. 
    Men ändå. Alltså jag skäms över hur dålig jag är på matematik och logik.

Hur mycket matte har du läst? Du kan ju inte förvänta dig att du ska vara lika duktig på spanska om den enda spanskan du kan är "Hasta la vista, baby", som en person som pratar spanska varje dag. Likadant är det med matte, om du inte har läst om säg derivata så kan du ju inte förvänta dig att du instinktivt ska kunna det?

Visst, har man inte matematisk begåvning kanske man inte blir matematiker, men man kan nöta in en hel del kunskap ändå. Precis som att även om man inte är språkbegåvad kan man lära sig spanska, även om det kräver mer övning och disciplin än om man har superlätt för språk.

Jag är inte heller någon stor mattebegåvning, men jag har ändå läst matte och fysik på universitetsnivå. Jag har fått plugga stenhårt på vissa bitar, men det har gått.
  • Anonym (Skäms)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 11:50:35 följande:
    Hur mycket matte har du läst? Du kan ju inte förvänta dig att du ska vara lika duktig på spanska om den enda spanskan du kan är "Hasta la vista, baby", som en person som pratar spanska varje dag. Likadant är det med matte, om du inte har läst om säg derivata så kan du ju inte förvänta dig att du instinktivt ska kunna det?

Visst, har man inte matematisk begåvning kanske man inte blir matematiker, men man kan nöta in en hel del kunskap ändå. Precis som att även om man inte är språkbegåvad kan man lära sig spanska, även om det kräver mer övning och disciplin än om man har superlätt för språk.

Jag är inte heller någon stor mattebegåvning, men jag har ändå läst matte och fysik på universitetsnivå. Jag har fått plugga stenhårt på vissa bitar, men det har gått.
    Klarade matematik A med nöd och näppe. Jag ser typ infen logik i x och y osv. Jag hoppade av matematik B två gånger.
    Skulle aldrig klara läsa matematik på universitetsnivå.

Seg på vanlig huvudräkning är jag också. :(
  • Embla twopointoh
    Anonym (Skäms) skrev 2022-06-23 13:14:57 följande:
    Klarade matematik A med nöd och näppe. Jag ser typ infen logik i x och y osv. Jag hoppade av matematik B två gånger.
    Skulle aldrig klara läsa matematik på universitetsnivå.

Seg på vanlig huvudräkning är jag också. :(
    Då är det väl inte så konstigt att du är dålig på matte om du inte läst så mycket sådan? Ungefär som att jag är dålig på spanska eftersom jag bara läst någon termin och knapp kommer ihåg det.

När jag bara hade läst Ma A hade jag inte heller klarat universitetsmatten. Man bygger ju på matten stegvis. Man måste ju kunna krypa innan man kan gå.

Hur kan du ha gymnasiekompetens om du saknar Matte B/ Matte 2? Eller är det bara Matte A/1 som är kravet kanske?

Så du menar att du inte kan lösa ekvationer av typen x + 1 = 10 ? Eller menar funktioner och grafer när du säger x och y?
  • Anonym (Leja)

Vet inte varför man går ut med att det inte går att träna sig inför iq test, när jag gjorde första förstod jag inte lika snabbt vad frågan handlade om, fick resultat under 100, satte mig ner och börja göra tester, samt studera resultaten, lärde mig på bara 1 månad att öka till 120, helt övertygad att jag kan öka ännu mer om jag fortsätter träna o möta olika uppgifter, man tränar upp att förstå vad det handlar om, efter några tester känner man direkt igen vad frågan handlar om, man kan lösa den på mindre än en fjärdedel av tiden, om man jämför från första gången.

Enklaste rådet, börja gör tester, ta gamla o nya tester, få tillgång till svaren o hur tänket är, och du ökar snabbt på din iq med lite kvälls nöjen o lite intresse i dessa.

• Anonym (Vix)

Du kan inte lita på ett sånt test. Jag är smart överlag, fixar allt och har en hög analytisk förmåga. Men jag gjorde ett liknande test och förstod inte ett av stegen. Fick IQ fiskpinne på den, men jag slarvade nog bara med att läsa instruktionen. Fattade inte att man kunde klicka påflera rutor utan trodde man skulle välja endast en. Fick inte jobbet, haha.

• Anonym (Smart ändå)

Jag ger noll och intet för såna där IQ-test med mönster. Jag skulle helt klart klassas som gravt utvecklingsstörd om jag gjorde ett sånt. Jag ser verkligen inte mönsterlogiken alls! Och är värdelös på matte. Men jag är väldigt allmänbildad, klarar riktigt svåra korsord, hade höga betyg i skolan, hänger ofta med långt upp i nivåerna på Postkodmijonären och förfasas över okunskapen i Pointless så rätt intelligent är jag ändå. 

• Anonym (Da)

Jag ligger på 150 spannet och kan säga att du behöver inte oroa dig alls, ju mer efterbliven du ät desto mer kommer du bli accepterad av samhället.

Tycker det ser kul ut när såna som du är fulla på stan och ser ut som raketforskare

• Kockobello
    Anonym (Da) skrev 2022-06-23 14:17:25 följande:

Jag ligger på 150 spannet och kan säga att du behöver inte oroa dig alls, ju mer efterbliven du ät desto mer kommer du bli accepterad av samhället.

Tycker det ser kul ut när såna som du är fulla på stan och ser ut som raketforskare

Hahaha 
  • Anonym (Skäms)
    Embla twopointoh skrev 2022-06-23 13:33:44 följande:
    Då är det väl inte så konstigt att du är dålig på matte om du inte läst så mycket sådan? Ungefär som att jag är dålig på spanska eftersom jag bara läst någon termin och knapp kommer ihåg det.

När jag bara hade läst Ma A hade jag inte heller klarat universitetsmatten. Man bygger ju på matten stegvis. Man måste ju kunna krypa innan man kan gå.

Hur kan du ha gymnasiekompetens om du saknar Matte B/ Matte 2? Eller är det bara Matte A/1 som är kravet kanske?

Så du menar att du inte kan lösa ekvationer av typen x + 1 = 10 ? Eller menar funktioner och grafer när du säger x och y?
    Beroende på program/kurs man söker så räcker matematik A för att komma in. Men rätt många utbildningar kräver matematik B.
    Jag klarar enkla x + 1=10. Där är x=9.
    Men när det blir flera x och y. Liksom längre ekvationer där man måste lösa ekvationen i flera steg. Där går jag bet.

Funktionen med graf med x/y-axel klarar jag inte heller.

Jag kan tillägga att jag varit mycket stressad och ångestfylld under livet, så kan hända att jag skulle kunna lärt mig matematik bättre om jag mådde bättre och hade en bra lärare. 
  • Anonym (Leja)

Man kan ta enkla beskrivningar från nätet, plockar man dom en efter en för varje kategori, man gör själv olika tester, allt från illustrerad vetenskaps tester dom brukar ha på näst sista sidan, till verkliga tester så hamnar man nästan direkt på mindre än en månad från 100 till över 120 i IQ.

Här har ni ett exempel från Mensa.se, finns hur många som helst som beskriver o förklara hur testet fungerar. när ni ser den förstår ni att det är enkelt att plugga upp sig o bli geni som ex Dolph Lundgren med sina 160 IQ o anda skådisar o sångare som titulera sig som geni via IQ tester.
    Sedan söker ni bara vidare för olika kategorier av tester, man får alla grunder, man vet hur tänket går o vad man ska titta efter, samt hur man löser uppgiften.

• Anonym (Da)
    Anonym (Leja) skrev 2022-06-23 15:12:59 följande:

Man kan ta enkla beskrivningar från nätet, plockar man dom en efter en för varje kategori, man gör själv olika tester, allt från illustrerad vetenskaps tester dom brukar ha på näst sista sidan, till verkliga tester så hamnar man nästan direkt på mindre än en månad från 100 till över 120 i IQ.

Här har ni ett exempel från Mensa.se, finns hur många som helst som beskriver o förklara hur testet fungerar. när ni ser den förstår ni att det är enkelt att plugga upp sig o bli geni som ex Dolph Lundgren med sina 160 IQ o anda skådisar o sångare som titulera sig som geni via IQ tester.
    Sedan söker ni bara vidare för olika kategorier av tester, man får alla grunder, man vet hur tänket går o vad man ska titta efter, samt hur man löser uppgiften.

Lol, IQ ska motsvara hjärnans frekvens, man kan inte få högre frekvens i hjärnan av att plugga till något.
  • Anonym (Leja)
    Anonym (Da) skrev 2022-06-23 15:39:09 följande:
    Lol, IQ ska motsvara hjärnans frekvens, man kan inte få högre frekvens i hjärnan av att plugga till något.
    Men visst kan man det, vissa tester går även på tid, vet du exakt vad du ska titta efter utan att behöva fundera så har man ökat sin frekvens i hjärnan mångfaldigt enligt testerna.

Varav dessa tester inte riktigt fungera nu förtiden, dom var bara när dom kom på 40-talet o fram till 80-talet, sedan börja även 12 åringar spika flera tester, där man vill lyfta fram barn som geni, när man sedan läser om deras historia har dom redan tidigt börja göra IQ tester, dels av eget intresse.

Varav jag läste om detta en gång, där man nämner att man inte kan plugga till detta, jag gav mig fan på att jag skulle plugga, öka då dramatiskt på bara en månad, vill jag kliva över 120 till 130 är det nog fullt möjligt med knepen jag nu visat er, hur enkelt det är.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Skäms) skrev 2022-06-23 14:59:47 följande:
    Beroende på program/kurs man söker så räcker matematik A för att komma in. Men rätt många utbildningar kräver matematik B.
    Jag klarar enkla x + 1=10. Där är x=9.
    Men när det blir flera x och y. Liksom längre ekvationer där man måste lösa ekvationen i flera steg. Där går jag bet.

Funktionen med graf med x/y-axel klarar jag inte heller.

Jag kan tillägga att jag varit mycket stressad och ångestfylld under livet, så kan hända att jag skulle kunna lärt mig matematik bättre om jag mådde bättre och hade en bra lärare. 

Så här är det, Anonym Skäms, att du har ett såpass bra språk att jag är alldeles övertygad om att du skulle kunna klara matten med rätt motivation och rätt lärare. Första steget är att sluta tänka på dig själv som dum, för det ser man på ditt språk att du inte är. Andra steget är att inse att bara för att man inte fattar något snabbt, betyder det inte heller att man är dum. För en del tar det lite längre tid innan polletten trillar ned, bara, men när den väl gjort det är de lika bra och kunnig som någon mer snabbfattad.

Ja, lärare betyder så mycket. Jag hade superdåliga mattelärare på mellan- och högstadiet, så jag resignerade och tänkte att jag i alla fall var bra på språk och humaniora och kunde satsa på det, eller ett tag var jag inte på musiklärare eftersom jag är musikalisk och spelar flera instrument. 

Sedan fick jag en alldeles underbar matte- och fysiklärare på Komvux, han lärde mig inte bara matte och att jag inte var ett dumhuvud, utan även att matte kan vara roligt. Jag glömmer aldrig känslan när jag fick tillbaka det första provet i Matte B (som det hette då), jag hade fått VG.
    Så, jag bestämde mig lite senare för att plugga naturvetenskap i stället (fler jobb) och det har jag aldrig ångrat. Men visst är matten en begränsning ibland, jag klarar det till en viss nivå, men på den riktigt krångliga och abstrakta teorin går jag bet.

• Anonym (Skäms)

Tack Embla!! Vad snällt sagt. 
    Jag sjunger och spelar lite instrument också. ????

• Anonym (Leja)
    Anonym (Skäms) skrev 2022-06-23 17:31:20 följande:

Tack Embla!! Vad snällt sagt. 
    Jag sjunger och spelar lite instrument också. ????

Bästa du kan göra är att plugga.

Att gå in och säga att man inte kan pugga upp sin intelligens måste vara det konstigaste uttryck jag hört, finns studier som visar att dom som gått grundskola 1 år till har högre intelligens.

Tar man pluggandet,: liksom operativsystem och apparna mår bra av uppdateringar fungerar hjärnan på liknande sätt, bara det att hjärnan inte drabbas av platsbrist, den kan bygga om sin hårdvara.

Tar man IQ tester o högskoleprovet så har man ett medeltal IQ test 80-90-100 osv, man har ett medeltal, liknande på högskoleprovet, skalan är inte till för att mäta förbättringar, skulle för många personer få för många rätt justerar man bara upp nivån, (det kommer alltså bara finnas ett begränsat antal till ex högskoleprovet.)

Tar man pluggandet är det många som utbilda om sig medans dom arbetar, dvs man höjer sin intelligens, kan byta karriär.

Gör man som mig som har lite intresse i just IQ tester och ökade enormt på bara 1 månad från 100 till 120, på mycket kort tid, jag tycker det är kul att göra tester och tar lärare via web, tar man första testet klara jag inte av ex matte, har aldrig läst matte på denna nivå, men via lärare på nätet så klarar jag nu av geometrisk följd, dvs bara på någon vecka är man uppe o gör tester på avancerad matte. jag är inget geni, bara att mitt intresse för detta har nu förändras, förut tyckte jag det var skit trist o svårt, men nu med intresse fungerar det.
Svar på tråden Intelligenstest