Anonym (Skäms) skrev 2022-06-23 14:59:47 följande:
Beroende på program/kurs man söker så räcker matematik A för att komma in. Men rätt många utbildningar kräver matematik B.
Jag klarar enkla x + 1=10. Där är x=9.
Men när det blir flera x och y. Liksom längre ekvationer där man måste lösa ekvationen i flera steg. Där går jag bet.
Funktionen med graf med x/y-axel klarar jag inte heller.
Jag kan tillägga att jag varit mycket stressad och ångestfylld under livet, så kan hända att jag skulle kunna lärt mig matematik bättre om jag mådde bättre och hade en bra lärare.
Så här är det, Anonym Skäms, att du har ett såpass bra språk att jag är alldeles övertygad om att du skulle kunna klara matten med rätt motivation och rätt lärare. Första steget är att sluta tänka på dig själv som dum, för det ser man på ditt språk att du inte är. Andra steget är att inse att bara för att man inte fattar något snabbt, betyder det inte heller att man är dum. För en del tar det lite längre tid innan polletten trillar ned, bara, men när den väl gjort det är de lika bra och kunnig som någon mer snabbfattad.
Ja, lärare betyder så mycket. Jag hade superdåliga mattelärare på mellan- och högstadiet, så jag resignerade och tänkte att jag i alla fall var bra på språk och humaniora och kunde satsa på det, eller ett tag var jag inte på musiklärare eftersom jag är musikalisk och spelar flera instrument.
Sedan fick jag en alldeles underbar matte- och fysiklärare på Komvux, han lärde mig inte bara matte och att jag inte var ett dumhuvud, utan även att matte kan vara roligt. Jag glömmer aldrig känslan när jag fick tillbaka det första provet i Matte B (som det hette då), jag hade fått VG.
Så, jag bestämde mig lite senare för att plugga naturvetenskap i stället (fler jobb) och det har jag aldrig ångrat. Men visst är matten en begränsning ibland, jag klarar det till en viss nivå, men på den riktigt krångliga och abstrakta teorin går jag bet.