• Anonym (Partner till suicidal)

Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd

Även om ekonomin känns ganska oviktig i sammanhanget, när man har en partner som är deprimerad och i perioder suicidal, så börjar det för vår familj bli ett besvärlig ämne. Min fråga handlar om ekonomiskt stöd när man inte kan arbeta som vanligt till följd av att ens partner lider av psykisk ohälsa.

Vi har ett barn på 2 år, min partner har inget arbete och jag är egenföretagare. Den senaste tiden har varit en svår period för min partner, som bland annat blivit tvångsvårdad av psykiatrin efter ett suicidförsök. Jag har under denna period känt att jag vill och behöver vara hemma mycket och finnas som stöd för min partner, och som egenföretagare kan jag styra mina arbetstider helt själv. Ekonomin har fått bli lidande, till förmån för att min partner ska må bättre.

Vi har levt av sparpengar som
    börjar ta slut. Vår kommun kan enbart erbjuda samtalsstöd till mig som anhörig (vilket jag redan får av samma avdelning som ansvarar för vården av min partner). Försäkringskassan kräver ett läkarintyg för att ge mig ekonomiskt stöd för vård av anhörig i hemmet, och läkaren menar att jag inte ska behöva vara hemma utan att min partner i så fall behöver vara inlagd hos vården i stället. Socialtjänsten kan endast hjälpa oss om vi båda var arbetslösa, och jag behöver då sätta mitt företag i konkurs, sälja vårt hus, bil och så vidare (vilket inte alls är rimligt om vi bara kunde få hjälp en period). Kort sagt, det verkar inte finnas något ekonomiskt stöd att tala om från samhället när man behöver ta hand om en anhörig med psykisk ohälsa. Våra anhöriga har hjälp oss en del, men vi vill inte belasta dem mer än nödvändigt.

Är det någon som känner till en fond eller stiftelse där man som privatperson i vår situation kan söka ekonomiskt stöd? Eller finns det kanske någonting annat som vi inte har tänkt på?

Tacksam för era tankar!

• Svar på tråden Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Partner till suicidal) skrev 2022-06-25 10:07:55 följande:
    Min partner har inte haft fast anställning där hen arbetat så kan inte få SGI, men är välkommen tillbaka till arbetet när hen vill och orkar.

Familj och vänner är ett jättestöd, och min partner åker till sina föräldrar och syskon ofta bland annat. Då kan jag arbeta en del, medan vårt barn går i förskola, men inte så mycket som jag skulle behöva. Men det är jättebra att du tar upp den aspekten! Tror att det är många som inte tar stöd av familj och vänner, för att man kanske känner sig som en belastning för dem. För dem som har turen att ha fina och hjälpsamma familjer och vänner (vilket är långt ifrån alla tyvärr) så kan jag verkligen rekommendera att vara öppen med hur man mår och ta emot all kärlek man kan få. Det har hjälpt oss jättemycket!

Tack snälla!
    Man behöver inte vara fast anställd för att ha en SGI, det går också bra att vara arbetslös och sjukskriven. Jag är sjukskriven just nu och har bara haft korta timanställningar (aldrig varit fast anställd) jag är arbetslös och har inget jobb att gå tillbaka till ändå har jag sjukpenning. Jag tycker ni ska kolla upp det igen.
    Anonym (Stina) skrev 2022-06-25 12:30:23 följande:
    Man behöver inte vara fast anställd för att ha en SGI, det går också bra att vara arbetslös och sjukskriven. Jag är sjukskriven just nu och har bara haft korta timanställningar (aldrig varit fast anställd) jag är arbetslös och har inget jobb att gå tillbaka till ändå har jag sjukpenning. Jag tycker ni ska kolla upp det igen.
    Absolut det ska vi göra, tack!
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Partner till suicidal) skrev 2022-06-25 11:16:11 följande:
    Jag vill helst inte säga om min partner är en hon eller en han, för att vara mer anonym i ett lite känsligt ämne. "Hen" tänker jag då är ett ganska vedertaget personligt pronomen.
    Du har ju tyvärr redan avslöjat att det är en hon, då du skrivit sjukskrivning under graviditet.
    Anonym (Ell) skrev 2022-06-25 12:54:13 följande:
    Du har ju tyvärr redan avslöjat att det är en hon, då du skrivit sjukskrivning under graviditet.
    Jo jag skrev ju just det kl 11:19, hehe 
  • Tow2Mater

Sälj huset, så har ni mer pengar att leva på och du har ju ändå inte tid att ta hand om det då du måste ta hand om både barn och maka. Kan ni få lght? 

• Anonym (O)
    Tow2Mater skrev 2022-06-25 13:08:17 följande:

Sälj huset, så har ni mer pengar att leva på och du har ju ändå inte tid att ta hand om det då du måste ta hand om både barn och maka. Kan ni få lght? 

Det är ju ett extremt dåligt ekonomiskt beslut.. 
    Tow2Mater skrev 2022-06-25 13:08:17 följande:

Det är ett alternativ som kan komma att bli aktuellt. Det vore ju skönt att slippa en så stor omställning som en flytt innebär just nu för oss, men sånt är ju livet ibland. Det går upp och ned, och man får göra det bästa av det!
  • Tow2Mater
    Anonym (O) skrev 2022-06-25 13:11:50 följande:
    Om du menar att behålla sin ekonomiska investering i ett hus som sen kan ärvas av barnet medan man forsoker hitta sätt att leva på mer skattepengar, så fine. Men sälja kanske är rätt av andra anledningar, moraliskt såväl som for att få mer tid till familjen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (O) skrev 2022-06-25 13:11:50 följande:
    Är inte hälsan viktigast? 
  • Anonym (O)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-25 13:22:09 följande:
    Är inte hälsan viktigast? 
    Kan ej svara på det. Tråden handlar om redan dålig ekonomi. Varför göra ekonomin värre när problemet är den dåliga ekonomin? 
Svar på tråden Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd