Psykisk ohälsa - ekonomiskt stöd
Även om ekonomin känns ganska oviktig i sammanhanget, när man har en partner som är deprimerad och i perioder suicidal, så börjar det för vår familj bli ett besvärlig ämne. Min fråga handlar om ekonomiskt stöd när man inte kan arbeta som vanligt till följd av att ens partner lider av psykisk ohälsa.
Vi har ett barn på 2 år, min partner har inget arbete och jag är egenföretagare. Den senaste tiden har varit en svår period för min partner, som bland annat blivit tvångsvårdad av psykiatrin efter ett suicidförsök. Jag har under denna period känt att jag vill och behöver vara hemma mycket och finnas som stöd för min partner, och som egenföretagare kan jag styra mina arbetstider helt själv. Ekonomin har fått bli lidande, till förmån för att min partner ska må bättre.
Vi har levt av sparpengar som
börjar ta slut. Vår kommun kan enbart erbjuda samtalsstöd till mig som anhörig (vilket jag redan får av samma avdelning som ansvarar för vården av min partner). Försäkringskassan kräver ett läkarintyg för att ge mig ekonomiskt stöd för vård av anhörig i hemmet, och läkaren menar att jag inte ska behöva vara hemma utan att min partner i så fall behöver vara inlagd hos vården i stället. Socialtjänsten kan endast hjälpa oss om vi båda var arbetslösa, och jag behöver då sätta mitt företag i konkurs, sälja vårt hus, bil och så vidare (vilket inte alls är rimligt om vi bara kunde få hjälp en period). Kort sagt, det verkar inte finnas något ekonomiskt stöd att tala om från samhället när man behöver ta hand om en anhörig med psykisk ohälsa. Våra anhöriga har hjälp oss en del, men vi vill inte belasta dem mer än nödvändigt.
Är det någon som känner till en fond eller stiftelse där man som privatperson i vår situation kan söka ekonomiskt stöd? Eller finns det kanske någonting annat som vi inte har tänkt på?
Tacksam för era tankar!