• Anonym (Snart åker rösträtten)

    Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA

    Hur kommer de nya abortlagarna påverka amerikanarnas sexliv?

    Jag tror att kvinnor kommer att vägra sex och bli ännu mera konservativa och spara sig till äktenskapet och en fast partner, vilket kommer att leda till att amerikanska män kommer bli otroligt frustrerade och farliga och våldta kvinnor i högre utsträckning. Resultat en massa traumatiserade kvinnor och våldtäktsbarn och  dödsfall som resultat av olagliga aborter utförda av lekmän.

    Härligt land!

    Hur hade du som kvinna tänkt och agerat kring sex om en graviditet och ett slarvigt knull resulterade att du satt med en unge och inte fick ta abort. Inte ens om du blev våldtagen...

  • Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA
  • Anonym (Mer analskador)

    Ett annat problem som kommer öka även om det givetvis är och kommer vara extremt ovanligt trots ökning är att män (ett litet fåtal men ett större fåtal) kommer våldta av reproduktionsskäl.

    Ett annat problem med det är när delstater (som några kommer göra) gör undantag för graviditet efter våldtäkt, så kommer en ej våldtagen kvinna tvingas ljuga och hävda våldtäkt just för att få en abort, vilket inte är särskilt kul för vare sig fadern eller modern. Han riskerar fängelse, hon skickar en oskyldig i fängelse och får leva med det. 

    Finns väldigt många negativa följder utöver de mest uppenbara. 

  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-26 07:15:04 följande:

    Fast så svårt är det ju inte att skydda sig mot graviditet idag, när det finns så många säkra preventivmedel. Och ingen har velat förbjuda preventivmedel i USA. För övrigt tycker jag att det bara är positivt, att människor blir tvungna att tänka sig för innan de har sex. Så har det ju alltid varit förut i historien (t.o.m. under alla årtusenden då det inte fanns preventivmedel), så jag ser inte varför det inte skulle funka nu? Folk blir tvungna att prata med varandra, om hur de ska göra om det blir en graviditet, INNAN de har sex - och det är bara bra. 

    ...för övrigt kommer många kvinnor - tvärtemot den allmänna åsikten idag  - att tjäna på en mer konservativ syn. Det finns så många bittra, barnlösa äldre kvinnor nu, som ångrar sina aborter. Jag har personligen träffat flera stycken. De säger ungefär, att hade de varit födda 10-20 år tidigare, och blivit gravida innan abort var tillåtet, så hade mannen haft en moralisk skyldighet att gifta sig med dem. Då skulle de troligen ha funnit sig och blivit lyckliga, och hade de inte blivit det så hade de väl fått skilja sig - men de skulle ha haft minst ett barn, och förmodligen två eller tre. De skulle ha haft vuxna barn och barnbarn nu på ålderdomen, och livet skulle ha sett helt annorlunda ut, än nu när de är utlämnade enbart till betald personal.

    ...för dels finns det en liten risk att man blir steril av själva aborten (och den risken har ökat på grund av all stress och allt slarv på sjukhusen nu - både vid abort och snitt infekteras kvinnor med multiresistenta baktterier). Och dels - mycket vanligare - så kan det vara så, att den perfekte mannen och det perfekta tillfället att skaffa barn aldrig kommer. Man blir ju som kvinna inte heller mer fertil eller attraktiv med åren. Den graviditeten som dessa kvinnor kastade bort i ungdomen - den VAR deras chans i livet att få barn, äktenskap och familj. 


    Nämn några länder med abortförbud idag där det fungerar bra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Såtrorjag) skrev 2022-06-26 06:54:43 följande:
    Hur menar du att preventivmedel inte har med kondomer att göra?
    Läs på vad det handlar om. Det handlar om befruktningsogonblicket, och det som efter det kan defineiars som liv. Det som skulle kunna ändras på liknande sätt är prevemtivmedel som fungerar efter befruktningen. Inte de som används fore.
  • elmadumle

    Så du lägger skulden på kvinnorna nu? att det är deras fel om våldtäkterna ökar för att kvinnorna inte "ställer upp på sex"? Om våldtäkterna ökar är det enbart förövarens skuld, oftast mannen. Det är aldrig en kvinnas fel om hon blir våldtagen.

  • Anonym (Frida)

    Man får inte snacka skit om usa de är världens hjältar/räddare. paradiset på jorden 

  • Anonym (XXX)
    Glinda från Oz skrev 2022-06-26 09:20:08 följande:

    De fungerade inte då. Kvinnor tog livet av sig, gjorde osäkra aborter som de dog av, förgiftade sig själva för att bli av med fostret, satte ut barnet för att dö i skogen eller dog under födseln. 


    I USA idag är nästan en halv miljon barn i ett fosterhem. De lämnar nyfödda barn på brandstationer och en förlossning utan komplikationer kostar 40 000-50 000. Hur blir det bättre med abortförbud? Vad vill du göra av alla oönskade barn? 


    Skulle du själv vilja bli tvångsgift? Det var inte alls säkert att mannen gifte sig men kvinnan för att hon blev gravid förr. Det var hans beslut inte hennes. 


    Det är en myt att man blir steril vid abort på sjukhus däremot är risken stor när man använder en galge vilket i praktiken är det du förespråkar. 


    Fast nu tar du ju bara upp skräckexemplen, och från längre tillbaka. När jag sa "förr" tänkte jag typ 1950-60-talet. Inte under ett missväxtår i början på 1800-talet, då en gravid tonårsdotter som måste lämna sin plats som piga och komma hem igen, var en katastrof för att bonden inte kunde mätta en mun till med sitt jordbruk... och ännu mindre två munnar till.

    För de allra flesta har det funkat. Mina föräldrar och deras syskon var födda på 1920-talet och däromkring, så jag vet ju hur det funkade för dem och deras barn (ja inte jag då, jag föddes sent i mina föräldrars liv) som var födda på 1940-talet. Om det hände en "olycka" såg gifte man sig. Sedan kom barnet, och sedan småsyskon. Efter ett par år kunde man köpa bil, och efter ytterligare några år ett litet småhus eller radhus. Man blev hyfsat lyckliga. En abort hade inte gjort någon mer lycklig.

    Alltså, detta med infektionerna av MRSA-bakterier vid abort, kejsarsnitt och även andra operativa ingrepp, är tyvärr något jag känner till väl. Det är inte alltid det går att häva med antibiotika heller (det är därför bakterierna kallas "multiresistenta"), och då kan kvinnan till och med dö i sepsis (blodförgiftning). Eller få amputera flera lemmar innan man får stopp på infektionen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-26 13:26:56 följande:
    Fast nu tar du ju bara upp skräckexemplen, och från längre tillbaka. När jag sa "förr" tänkte jag typ 1950-60-talet. Inte under ett missväxtår i början på 1800-talet, då en gravid tonårsdotter som måste lämna sin plats som piga och komma hem igen, var en katastrof för att bonden inte kunde mätta en mun till med sitt jordbruk... och ännu mindre två munnar till.

    För de allra flesta har det funkat. Mina föräldrar och deras syskon var födda på 1920-talet och däromkring, så jag vet ju hur det funkade för dem och deras barn (ja inte jag då, jag föddes sent i mina föräldrars liv) som var födda på 1940-talet. Om det hände en "olycka" såg gifte man sig. Sedan kom barnet, och sedan småsyskon. Efter ett par år kunde man köpa bil, och efter ytterligare några år ett litet småhus eller radhus. Man blev hyfsat lyckliga. En abort hade inte gjort någon mer lycklig.

    Alltså, detta med infektionerna av MRSA-bakterier vid abort, kejsarsnitt och även andra operativa ingrepp, är tyvärr något jag känner till väl. Det är inte alltid det går att häva med antibiotika heller (det är därför bakterierna kallas "multiresistenta"), och då kan kvinnan till och med dö i sepsis (blodförgiftning). Eller få amputera flera lemmar innan man får stopp på infektionen.
    Tillägg till detta: det händer till och med att barnmorskorna lyckas infektera kvinnorna med MRSA i livmodern, bara vid ett vanligt rutinbyte av spiral...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Simon) skrev 2022-06-26 09:07:08 följande:
    Och? Du förstod nog inte mitt svar, läste du ens det jag svarade på?

    Det hjälper inte att förbjuda folk från att resa till andra delstater, det kommer de att göra i alla fall. Inte de som inte har råd, men de andra.

    Dessutom är det så, att de rika och inflytelserika, de kommer att fortsätta göra abort. Hyckleriet har inga gränser och rika, mäktiga män anser inte att lagarna ska gälla dom, så när lilla fnasket vid sidan om blir gravid, så kommer det baret naturligtvis inte födas. 
    Föds det barnet idag, då..? I ett land där aborter är olagliga, har kvinnan helt andra möjligheter att vägra aborten, då hon har både lagen, vårdapparaten och samhällets stödfunktioner på sin sida. Idag är det mycket svårare, när den politiskt korrekta åsikten är att det är självklart att "det lilla fnasket på sidan av" ska gå igenom aborten, och inte ställa till besvär för den rike och mäktige mannen och hans hustru... Hur skulle det se ut om folk kunde födas hur som helst, liksom..? :o
  • Tow2Mater
    Anonym (Mer analskador) skrev 2022-06-26 12:35:56 följande:
    Ett annat problem som kommer öka även om det givetvis är och kommer vara extremt ovanligt trots ökning är att män (ett litet fåtal men ett större fåtal) kommer våldta av reproduktionsskäl.

    Ett annat problem med det är när delstater (som några kommer göra) gör undantag för graviditet efter våldtäkt, så kommer en ej våldtagen kvinna tvingas ljuga och hävda våldtäkt just för att få en abort, vilket inte är särskilt kul för vare sig fadern eller modern. Han riskerar fängelse, hon skickar en oskyldig i fängelse och får leva med det. 

    Finns väldigt många negativa följder utöver de mest uppenbara. 
    Finns säkert de som kommer hävda det i lite större utsträckning än idag, och bli beviljad abort. Men sen jobbar ju rättssystemet långsammare, efter aborten gjorts kommer det ju att krävas både bevis och rättegång för en våldtäkt att bli fastställd, och kvinnan kan ta tillbaka sin anmälan och finns inga andra bevis kommer ingen dömas för det. Det skulle vara intressant att se hur det fungerar i de stater idag som har det så, om du har källor dela gärna.
  • Anonym (U)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-26 13:26:56 följande:
    Fast nu tar du ju bara upp skräckexemplen, och från längre tillbaka. När jag sa "förr" tänkte jag typ 1950-60-talet. Inte under ett missväxtår i början på 1800-talet, då en gravid tonårsdotter som måste lämna sin plats som piga och komma hem igen, var en katastrof för att bonden inte kunde mätta en mun till med sitt jordbruk... och ännu mindre två munnar till.

    För de allra flesta har det funkat. Mina föräldrar och deras syskon var födda på 1920-talet och däromkring, så jag vet ju hur det funkade för dem och deras barn (ja inte jag då, jag föddes sent i mina föräldrars liv) som var födda på 1940-talet. Om det hände en "olycka" såg gifte man sig. Sedan kom barnet, och sedan småsyskon. Efter ett par år kunde man köpa bil, och efter ytterligare några år ett litet småhus eller radhus. Man blev hyfsat lyckliga. En abort hade inte gjort någon mer lycklig.

    Alltså, detta med infektionerna av MRSA-bakterier vid abort, kejsarsnitt och även andra operativa ingrepp, är tyvärr något jag känner till väl. Det är inte alltid det går att häva med antibiotika heller (det är därför bakterierna kallas "multiresistenta"), och då kan kvinnan till och med dö i sepsis (blodförgiftning). Eller få amputera flera lemmar innan man får stopp på infektionen.
    Du har ju fortfarande inte nämnt några länder med abortförbud där det fungerar bra idag?
Svar på tråden Konsekvenser när abort nu blir förbjudet? USA