Intellektuell funktionsnedsättning
Har en liten flicka på 7 år där vi alltid upplevt att något avviker från standarden, det normala. Tydligast är att hon har stora svårigheter med språket och det sociala samspelet men hon har även allmäna svårigheter att klara sig i vardagen och klarar inte vad andra barn i hennes ålder gör.
Nu har vi fått en diagnos för henne, lindrig intellektuell funktionsnedsättning. På sätt och vis känns det lite som en käftsmäll. Hon är min perfekta lilla flicka, som är så duktig, så smart och alltid gör mamma så stolt.
Jag funderar kring vad diagnosen innebär, kommer hon att klara sig själv i livet, kommer hon att klara skolan eller måste till slut ge upp och placera henne på särskola. Men mest av allt är jag så rädd att hon kommer vara olycklig, att hon kommer känna sig ensam och utanför i samhället.
Utseendemässigt ser hon ut som vilket barn som helst, på något sätt hade det varit enklare om det synts. För nu förväntat sig människor ett barn som alla andra, och man måste gång på gång förklara att det är en fantastisk flicka som bara har en liten diagnos, det är allt.
Finns det fler föräldrar där ute med mer erfarenhet kring diagnosen och dess konsekvenser?