• Ellie01dill

Tips för arbetsintervjuer

När jag går på arbetsintervjuer så planerar jag alltid vad jag ska säga och när jag går dit känner jag att jag har allting under kontroll. Sen när jag väl sitter framför personen som intervjuar blir jag jättenervös och glömmer bort allt jag ska säga och detta leder till att jag inte får jobbet. Hur ska man göra? Är det okej att ha med en liten lapp med stödord? Kan man säga att man är nervös eller vill de inte anställa en då?

• Svar på tråden Tips för arbetsintervjuer
  • Anonym (Bonnie)

Du kan inte ha en lapp med dig. Du får försöka minnesträna. Vad är det du glömmer bort att du tänker säga?
    Försök sätta i relation till vad du har med dig. Tex skorna, väskan, armbandet etc. Sätt namn på grejerna så att det representerar det du vill säga.
    Tex. Du planerar att säga att du är flitig och lärdomsfull och aldrig ger upp. Ge det till skorna, för skor går man i och man kan gå långa sträckor dvs inte ge upp.
    När du glömmer vad du vill säga så kommer minnet lättare att hantera det om du gör så, för du behöver bara titta på skorna eller vicka lite på tårna så kommer skorna påminna dig.

• Kockobello

Man kan absolut nämna att man är nervös. De som rekryterar brukar ha förståelse för sådant. Man är ju ensam, medan de ofta är flera personer. Var på en intervju där de var fem närvarande, men det är nog rekordet.

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-06-29 12:50:54 följande:

Man kan absolut nämna att man är nervös. De som rekryterar brukar ha förståelse för sådant. Man är ju ensam, medan de ofta är flera personer. Var på en intervju där de var fem närvarande, men det är nog rekordet.

Man kan också komplettera i efterhand. Skicka ett mejl till rekryterande chef, där du påtalar sådant som är av vikt och som eventuellt glömts bort.
  • Anonym (Chef)
    Ellie01dill skrev 2022-06-29 12:35:33 följande:
    Tips för arbetsintervjuer

När jag går på arbetsintervjuer så planerar jag alltid vad jag ska säga och när jag går dit känner jag att jag har allting under kontroll. Sen när jag väl sitter framför personen som intervjuar blir jag jättenervös och glömmer bort allt jag ska säga och detta leder till att jag inte får jobbet. Hur ska man göra? Är det okej att ha med en liten lapp med stödord? Kan man säga att man är nervös eller vill de inte anställa en då?

Jag brukar ha med mig ett anteckningsblock där jag dels antecknar och dels har förberett egna frågor samt en del saker jag vill lyfta fram.

Så ta med ett anteckningsblock och skriv ner lite stödord. Vad du däremot bör undivka är att ha färdigskrivna svar som du läser upp.

Klart du kan säga att du är nevös, det är alla och rekryterare vet det så onödig infomration
  • Kockobello

Man kan försöka skoja för att lätta upp stämningen. Inte ta det på för stort allvar. Jag har till exempel skojat om att jag skulle behövt ha med en stödperson när dom nu skulle vara så många etc 

• Anonym (Nja)

Du kan definitivt ha papper och penna med dig på en anställningsintervju. Det får naturligtvis inte vara en "fusklapp" med dina svar, men precis som den som intervjuar har med lite papper kan du som kandidat ha med dig det du "behöver".

Jag läser ofta igenom annonsen och skriver upp en väldigt kort minnesnotering och kanske något jag funderar över.... Såsom sådant som faktiskt är viktigt för mig att ta reda på. Exempelvis så kan det ju stå i annonsen att man arbetar i team. Då skriver jag "team" för att inte missa att fråga om teamen. Är de stora, små, vilka ingår. 

Är det sommar tar jag oftast också med mig en vattenflaska. Om de ej bjuder på kaffe/te/vatten så kan det vara väldigt skönt att ha något att dricka om halsen är snustorr p.g.a. nervositet. Att komma väl förberedd är ingen dåligt egenskap på en anställningsintervju.....

Sen finns det säkert positioner och yrken där detta inte skulle vara okej, men i min bransch är det inga som helst problem. Snarare visar man intresse, och självkännedom. 

• Kockobello
    Anonym (Chef) skrev 2022-06-29 13:05:24 följande:
    Jag brukar ha med mig ett anteckningsblock där jag dels antecknar och dels har förberett egna frågor samt en del saker jag vill lyfta fram.

Så ta med ett anteckningsblock och skriv ner lite stödord. Vad du däremot bör undivka är att ha färdigskrivna svar som du läser upp.

Klart du kan säga att du är nevös, det är alla och rekryterare vet det så onödig infomration
    Ja, det är positivt att ställa många frågor. Det visar intresse och engagemang. 
  • Kockobello

Det är bra också att vara påläst och till exempel vara medveten om vilken typ av problematik de kan tänkas brottas med och ha lite tankar och idéer kring sådant. Att visa att man försöker se lösningar och inte problem. Att vara lösningsinriktad brukar vara ett stort +

• Anonym (Funkar alltid)

Hej Ts

Klart du ska ha med dig en snygg anteckningsbok. Det visar på intresse och att du är förberedd. 

Istället för att gå in på intervjun och säga att du är nervös, säg: Det här har jag sett fram emot.

Ställ frågor, och fråga vad deras vision för företaget är.

Det har funkat för mig vid varje intervju 

• Kockobello

Det lättar upp stämningen också om man får chansen att småprata och skoja lite när man t.ex. hämtar kaffe, innan man sätter sig med intervjun. Tacka aldrig nej till kaffe, haha.

Svar på tråden Tips för arbetsintervjuer