Inlägg från: Kockobello |Visa alla inlägg
  • Kockobello

Tips för arbetsintervjuer

Man kan absolut nämna att man är nervös. De som rekryterar brukar ha förståelse för sådant. Man är ju ensam, medan de ofta är flera personer. Var på en intervju där de var fem närvarande, men det är nog rekordet.

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-06-29 12:50:54 följande:

Man kan absolut nämna att man är nervös. De som rekryterar brukar ha förståelse för sådant. Man är ju ensam, medan de ofta är flera personer. Var på en intervju där de var fem närvarande, men det är nog rekordet.

Man kan också komplettera i efterhand. Skicka ett mejl till rekryterande chef, där du påtalar sådant som är av vikt och som eventuellt glömts bort.
  • Kockobello

Man kan försöka skoja för att lätta upp stämningen. Inte ta det på för stort allvar. Jag har till exempel skojat om att jag skulle behövt ha med en stödperson när dom nu skulle vara så många etc 

• Kockobello
    Anonym (Chef) skrev 2022-06-29 13:05:24 följande:
    Jag brukar ha med mig ett anteckningsblock där jag dels antecknar och dels har förberett egna frågor samt en del saker jag vill lyfta fram.

Så ta med ett anteckningsblock och skriv ner lite stödord. Vad du däremot bör undivka är att ha färdigskrivna svar som du läser upp.

Klart du kan säga att du är nevös, det är alla och rekryterare vet det så onödig infomration
    Ja, det är positivt att ställa många frågor. Det visar intresse och engagemang. 
  • Kockobello

Det är bra också att vara påläst och till exempel vara medveten om vilken typ av problematik de kan tänkas brottas med och ha lite tankar och idéer kring sådant. Att visa att man försöker se lösningar och inte problem. Att vara lösningsinriktad brukar vara ett stort +

• Kockobello

Det lättar upp stämningen också om man får chansen att småprata och skoja lite när man t.ex. hämtar kaffe, innan man sätter sig med intervjun. Tacka aldrig nej till kaffe, haha.

Svar på tråden Tips för arbetsintervjuer