• Anonym (suck på allt)

Trött på mitt övermöblerade sovrum

Men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Jag kan tyvärr inte rita något men ska försöka beskriva så noga jag kan så kanske ni själva kan rita eller förstå ändå.

Dörren är i nedre högra hörnet.

Precis till vänster som dörren står min tvättkorg.

Bredvid tvättkorgen står min gamla byrå med fyra lådor. Lådorna går "mot dörren" så att säga, och tvättkorgen står därmed framför lådorna, i vägen för 3 av 4.

Bakom byrån är den enda, inbyggda, garderoben.

Bredvid garderob nr 1 är garderob nr 2. Garderoberna är för övrigt hopplösa då de inte har några lådor alls utan bara ett hängräcke och två små hyllor långt ner. Därav byrån faktiskt.

Bredvid garderoberna, om man står med ansiktet mot dem. Fortsätter rummert år höger. Där är en "alkov" där min 105-sängmadrass står hela vägen mellan garderob och yttervägg.

Sväng åt höger så ansiktet är mot ytterväggen. På den väggen har jag va 30-40 cm mellan sängen och skrivbordet, som är stort och praktiskt i princip. Skrivstol, som är en vanlig köksstol framför  Skrivbordet tar upp hela resten av väggen in i hörnet. Mitt på väggen är ett fönster.

Sväng igen till höger, där står en golvlampa, och sen efter det 2 ikea-bokhyllor. Sen är det lite mindre än 1 meter vägg till dörren. Det är hela vägen runt väggarna.

Ovanpå det har jag en skrivbordsstol som egentligen är trasig men jag har kvar den för jag får regelbundna besök av hjälp i hemmet och vi sitter gärna en stund mellan jobbmoment.

Sen har jag också ett soffbord som tar upp i princip hela resten av rummet. På den står min tv och tv-spel. Jag tror att det är det större av IKEA Lack-borden.

Som ni ör så är det ganska mycket. För mycket känner jag. Men vet inte hur jag ska tänka för att få undan något.

Jag delar lägenhet med 2 andra också så känner mig låst på några saker.

Tips, råd, tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-29 23:37
    Den ena inbyggda garderoben ska det stå.

• Svar på tråden Trött på mitt övermöblerade sovrum
  • Zaxika

Wow.
    Vi har ett sovrum som mäter 3,5x4 meter och det enda vi har plats för är en dubbelsäng, två sängbord och 3 st 60 cm garderober mot en vägg. 

Frågor:
    Måste du ha kvar den extra stolen eller skulle ni kunna låna t ex en köksstol från något gemensamt utrymme? 

Om du optimerar inredningen i garderoberna, skulle du kunna tömma någon av byråerna då? 

• Anonym (suck på allt)
    Zaxika skrev 2022-06-29 23:43:52 följande:

Wow.
    Vi har ett sovrum som mäter 3,5x4 meter och det enda vi har plats för är en dubbelsäng, två sängbord och 3 st 60 cm garderober mot en vägg. 

Frågor:
    Måste du ha kvar den extra stolen eller skulle ni kunna låna t ex en köksstol från något gemensamt utrymme? 

Om du optimerar inredningen i garderoberna, skulle du kunna tömma någon av byråerna då? 

Jag kan inte mäte exakt, men om jag mäter bara med min egna kropp så är de längre väggarna 160+160+ca 50 cm och de korta väggarna ca 160+100 cm. Men det är mellan tummen och pekfingret. Eller mellan långfingrarna, då, haha.

Jag skulle kunna slänga ut skrivbordsstolen och ta en stol ur köket när den behövs, det är sant. Eller rent av strunta i en extra stol, för jag sitter mest i sängen ändå när någon är här. Annars sitter jag med ryggen emot och det är inte så trevligt.

Ded är bara en byrå, förlåt om det blev rörigt. det är nog möjligt att inreda garderoberna bättre. Inklusive belysning i så fall för även min belysning suger och det är kolsvart i garderoberna. De är fulla med saker som jag inte behöver/använder/vill ha frammemen dessa saker skulle kanske gå in i källarförrådet.
  • BuoBä

Mät om du kan få in något korgsystem i nedre delen av garderoberna, tex Elfa eller IKEA (tror serien heter jonaxel nu). Det brukar gå att hitta begagnade också. Så kan du bli av med byrån. 
    Se om du kan utnyttja väggarna bättre, tex sätta upp hyllor hela vägen uppe vid taket. Sätta tv:n på väggen?
    Får du plats med förvaringslådor under sängen så du kan ha tvätten där istället? Behöver du ett jättestort skrivbord, eller kan du byta ut mot något nättare? Om du behöver ett stort skrivbord ibland skulle du kunna ha ett bord med utdragsskiva eller klaff. Sitter du länge vid skrivbordet så du behöver en bra stol, eller kunde en "kontorspall" som går att skjuta in under skrivbordet funka? Jag tänker något liknande detta, men det finns olika varianter på många ställen: jysk.no/kontor/kontorstoler/basic/kontorstol-saltofte-svart/krom

• BuoBä

Och rensa rensa rensa! 
    Jag är själv väldigt dålig på det (och min man är typen som sparar kartongen till ett grafikkort han köpte 1998 för den kan vara "bra att ha"), men bor man trångt så måste man. 

• Anonym (suck på allt)
    BuoBä skrev 2022-06-29 23:55:50 följande:

Mät om du kan få in något korgsystem i nedre delen av garderoberna, tex Elfa eller IKEA (tror serien heter jonaxel nu). Det brukar gå att hitta begagnade också. Så kan du bli av med byrån. 
    Se om du kan utnyttja väggarna bättre, tex sätta upp hyllor hela vägen uppe vid taket. Sätta tv:n på väggen?
    Får du plats med förvaringslådor under sängen så du kan ha tvätten där istället? Behöver du ett jättestort skrivbord, eller kan du byta ut mot något nättare? Om du behöver ett stort skrivbord ibland skulle du kunna ha ett bord med utdragsskiva eller klaff. Sitter du länge vid skrivbordet så du behöver en bra stol, eller kunde en "kontorspall" som går att skjuta in under skrivbordet funka? Jag tänker något liknande detta, men det finns olika varianter på många ställen: jysk.no/kontor/kontorstoler/basic/kontorstol-saltofte-svart/krom

Jag ska leta efter hyllro eller korgar till garderoberna. Bra grej. 

Jag är lite vertikalt utmanad så jag når knappt upp till översta hyllan i bokhyllorna nu, och absolut inte uppepå. Jag har några saker där uppe men de står där de står. Jag kan inte klättra på stegar och stolar heller. Så att ha högre hyllor skylle vara bra för förvaring men är hopplöst för mig ur alla andra aspekter. Jag har tänkt tanken förr. Jag har tänkt att jag skulle kunna sätta upp hyllor ovanför sängen men där kickar mina katastroftankar in så jag har inte vägat göra det men det kanske kan gå om jag verkligen börjar tänka på det rationellt. Samma med att ha tvn på väggen.

Sängmadrassen står direkt på golvet så inget får plats under tyvärr. Det är med flit för att saker inte ska hamna under sängen, haha.

Skrivborde har jag funderat på så många gånger. Jag skulle kunna och ibland vilja byta ut det mot ett mindre, kanske ett hörskrivbord. Då får jag mer plats överlag. Å andra sidan har nuvarande skrivbord 4 rejäla lådor och ett rejält skåp med en hylla. Svår nöt att knäcka. Jag sitter många timmar framför skrivbordet men en pall ade inte varit fel heller. köksstol, kontorspall, det går nog på ett ut.
    BuoBä skrev 2022-06-30 00:00:25 följande:

Och rensa rensa rensa! 
    Jag är själv väldigt dålig på det (och min man är typen som sparar kartongen till ett grafikkort han köpte 1998 för den kan vara "bra att ha"), men bor man trångt så måste man. 

Ja, jag behöver nog rensa en del okcså. Jag rensade ut en hel del böcker för ett par månader sen. Kanske 100-150 stycken. Jag flyttade dem egentligen bara från bokhyllorna till ena garderoben men det skar ändå i hjärtat. Det var stora delar av min barndom och ungdom som jag bara, tog bort. Förvisade.
  • Anonym (M)

Men TS, att flytta runt på saker är inte att rensa ut. Kanske säger detta något om vad problemet är, helt eller delvis, för dig? Det verkar som att du samlar på dig för mycket saker.

• Anonym (suck på allt)
    Anonym (M) skrev 2022-06-30 00:40:33 följande:

Men TS, att flytta runt på saker är inte att rensa ut. Kanske säger detta något om vad problemet är, helt eller delvis, för dig? Det verkar som att du samlar på dig för mycket saker.

När det gäller böcker har jag absolut en del problem med att rensa ut. Det är det enda fina  jag har från min barndom, minnena kopplade mellan böckerna och min mamma. Jag har faktiskt inte så mycket minnen från min barndom alls då jag har förträngt den, men böckerna ger mig någon slags förankring till att jag överhuvudtaget haft en barndom och föräldrar och att det fanns i alla fall något gott där.

Och nu rinner tårarna så klart. Damn.
  • sextiotalist

Köp kallax på Ikea och gör en sängbotten 

Det finns korgar som passar. Där kan du förvara mycket.
    Det finns många idéer om detta på Youtube 
    Då blir du av med byrån

• Anonym (Hmm)

Kan du byta rum så att du sover någon annanstans, t ex vardagsrummet?

• Anonym (Maria)

Mitt tips är att fota alla dina böcker och minnen från barndomen och sedan skänka dom vidare. Du lever nu, dina minnen finns kvar men påverkar dig negativt just nu pga all plats som de tar.

Om du ser fram ett år, hur önskar du att ditt liv ska se ut? Önskar du att du tagit steget och rensat ut och "dragit av plåstret"?

Svar på tråden Trött på mitt övermöblerade sovrum