• Anonym (suck på allt)

Trött på mitt övermöblerade sovrum

Men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Jag kan tyvärr inte rita något men ska försöka beskriva så noga jag kan så kanske ni själva kan rita eller förstå ändå.

Dörren är i nedre högra hörnet.

Precis till vänster som dörren står min tvättkorg.

Bredvid tvättkorgen står min gamla byrå med fyra lådor. Lådorna går "mot dörren" så att säga, och tvättkorgen står därmed framför lådorna, i vägen för 3 av 4.

Bakom byrån är den enda, inbyggda, garderoben.

Bredvid garderob nr 1 är garderob nr 2. Garderoberna är för övrigt hopplösa då de inte har några lådor alls utan bara ett hängräcke och två små hyllor långt ner. Därav byrån faktiskt.

Bredvid garderoberna, om man står med ansiktet mot dem. Fortsätter rummert år höger. Där är en "alkov" där min 105-sängmadrass står hela vägen mellan garderob och yttervägg.

Sväng åt höger så ansiktet är mot ytterväggen. På den väggen har jag va 30-40 cm mellan sängen och skrivbordet, som är stort och praktiskt i princip. Skrivstol, som är en vanlig köksstol framför  Skrivbordet tar upp hela resten av väggen in i hörnet. Mitt på väggen är ett fönster.

Sväng igen till höger, där står en golvlampa, och sen efter det 2 ikea-bokhyllor. Sen är det lite mindre än 1 meter vägg till dörren. Det är hela vägen runt väggarna.

Ovanpå det har jag en skrivbordsstol som egentligen är trasig men jag har kvar den för jag får regelbundna besök av hjälp i hemmet och vi sitter gärna en stund mellan jobbmoment.

Sen har jag också ett soffbord som tar upp i princip hela resten av rummet. På den står min tv och tv-spel. Jag tror att det är det större av IKEA Lack-borden.

Som ni ör så är det ganska mycket. För mycket känner jag. Men vet inte hur jag ska tänka för att få undan något.

Jag delar lägenhet med 2 andra också så känner mig låst på några saker.

Tips, råd, tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-29 23:37
    Den ena inbyggda garderoben ska det stå.

• Svar på tråden Trött på mitt övermöblerade sovrum
  • Anonym (GG)

Skaffa förvaring under sängen (tex Kallax som ngn skrev) och korginredning i garderoberna. Bygg ut bokhyllorna så de går upp till taket och ha böcker du ändå aldrig öppnar överst.

För att minska dammet kanske skåp vore bättre än bokhyllor? Finns bokhyllor med glasluckor tex. 

• Anonym (GG)

Rensning av böcker: välj ut de som har störst symbolvärde. Tex kan Narnia-serien representera all fantasy, Ronja Rövardotter allt av A Lindgren osv. En bok kan bära med sig minnet av flera andra. 

• Anonym (Nja)

Om tvättkorgen inte får plats framför byrån, får den kanske plats längst ner i en av garderoberna?

Finns det någon möjlighet att billigt och enkelt uppgradera garderoben, kanske med hängande förvaring, eller med lösa lådor.

Sen tänker jag att möblering är något som växer fram och att saker behöver förvaras på olika sätt, beroende på hur ofta de används och vad man har grejen till.

Är dina böcker något du gillar att bläddra i? Eller vill du ha dem som något att titta på? Tycker du att de är fina där de står? Har du saker i rummet som används varje dag, som inte riktigt har "plats" och ligger saker som används sällan och stjäl plats, genom att uppta en hel halv låda lättåtkomligt?

Kanske kan du ha lite hyllor över byrån. Eller en spegel och saker du tycker om? Kanske kan den, eller en garderob ersättas av någon som är mer funktionellt? 

Jag tänker också att du kanske i den här perioden av ditt liv kommer bo övermöblerat. På ett rum har man inte alltid plats att ha de grejer man vill ha och samtidigt inte vara övermöblerat. Finns det ställen utanför rummet att ha vissa grejer så kan det ju vara guld värt.

Utifrån din beskrivning (om du har pengar) tycker jag att du ska fundera på en ordentlig lösning för TV och tv-spel. Största lack bordet är ju billigt och lätt, men det är inte bordet som är litet och smidigt. Och det ser ju troligen inte speciellt vilsamt ut. 

Mitt främsta råd är att skaffa en linjal, ett rutat papper och ett måttband. Alltså, det går inte att få bra förvaring och bra möbler utan att mäta. Så bra ögonmått har ingen. Får det plats en eller två lådor på hyllan? Får det plats en större byrå? Eller en smalare och högre och en tvättkorg brevid? Hur mycket plats tar egentligen TV:n? Hur stor är sladdrevan? Passar en liten sladdlåda, eller behövs en större. Hur många meter böcker vill du ha plats med? Lös problemen som irriterar mest. Ser det stökigt ut? Bädda sängen! Ser det fortfarande stökigt ut? Fixa lite på det området. Börja med platsen du ser bäst från sängen. Det ger mest effekt, och platsen som syns bäst från dörren. Så att det känns vilsamt när du kommer in respektive vaknar!

Till skillnad från vad andra skrivit tycker jag inte du behöver göra dig av med böcker från din barndom. Jag tänker dock att du gör klokt i att hedra dem. Är de faktiskt viktiga så får du avsätta plats, eller pengar. Troligen både och. Men låt också verkligheten sätta gränser. Du kan inte bara leva i med det förflutna, den du är här och nu måste också få plats.

Folk är ibland väldigt odentimentala med andras prylar, men sanningen är ju att många faktiskt har massa saker sparade hemma hos sina föräldrar, år en vind, i en sommarstuga, eller på ett förvaringshotell/magasin. Vissa har t.o.m. nostalgi på arbetsplatsen.....

• Anonym (GG)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-30 08:03:01 följande:

Till skillnad från vad andra skrivit tycker jag inte du behöver göra dig av med böcker från din barndom. Jag tänker dock att du gör klokt i att hedra dem. Är de faktiskt viktiga så får du avsätta plats, eller pengar. Troligen både och. Men låt också verkligheten sätta gränser. Du kan inte bara leva i med det förflutna, den du är här och nu måste också få plats.

Folk är ibland väldigt odentimentala med andras prylar, men sanningen är ju att många faktiskt har massa saker sparade hemma hos sina föräldrar, år en vind, i en sommarstuga, eller på ett förvaringshotell/magasin. Vissa har t.o.m. nostalgi på arbetsplatsen.....

Jag håller med dig om att det är lättare att säga till andra att saker måste slängas än det är att göra det själv. :) Men om man som TS och jag inte har något annat ställe än ett ganska begränsat hem att ha prylarna i måste man rensa.

Nu vet vi ju inte hur TS har det, men om man sparar så mycket från sin historia att man inte riktigt får plats att leva nu så har det blivit för mycket. Då behöver man lämna åtminstone en del av det förgågna bakom sig.

Angående saker på jobbet inser jag nu att jag blev överlycklig när jag fick fast jobb och kunde flytta en halv hyllmeter arbetstrelaterad facklitteratur dit (där den iofs behövs). Så jag är ingalunda perfekt själv. :)

• Anonym (GG)

@ (NJA), såg nu att jag bara upprepade en del av det du skrev... Semesterhjärna. :) 

• Anonym (Nja)
    Anonym (GG) skrev 2022-06-30 08:22:02 följande:

Jag håller med dig om att det är lättare att säga till andra att saker måste slängas än det är att göra det själv. :) Men om man som TS och jag inte har något annat ställe än ett ganska begränsat hem att ha prylarna i måste man rensa.

Nu vet vi ju inte hur TS har det, men om man sparar så mycket från sin historia att man inte riktigt får plats att leva nu så har det blivit för mycket. Då behöver man lämna åtminstone en del av det förgågna bakom sig.

Angående saker på jobbet inser jag nu att jag blev överlycklig när jag fick fast jobb och kunde flytta en halv hyllmeter arbetstrelaterad facklitteratur dit (där den iofs behövs). Så jag är ingalunda perfekt själv. :)

Jag tänker att man absolut KAN göra sig av med prylar som man inte har utrymme för, men det är inte säkert att man ska börja med det där som man har bra minnen av. 

Numera är folk så himla fokuserade på att göra sig av med grejer och jag tänker att man naturligtvis behöver rensa bland sina grejer men att bo på ett rum är oftast något man gör under en period och då får man vara realistisk ang. hur viktigt det är med att det inte är övermöblerat. 

Det är dyrt att förvara saker i magasin, men ibland är det en lösning. Ibland är det "bara" så att möbler man äger är oerhört opraktiska och gör att saker inte får plats. 4 lådor i en byrå, två bokhyllor och 2 garderober är inte mängder av förvaring för en vuxen människa. Är varje förvaringsmöbel också tämligen dålig är det än mindre plats.

Om jag hade varit TS skulle jag, utifrån min ekonomi försöka få in så mycket förvaring som möjligt, genom att ha möbler som rymmer mesta möjliga. Jag skulle också fokusera på att försöka dölja vissa synintryck, såsom plottrighet genom att ha lite lådor, brickor och boxar för vissa saker. Jag skulle också i första hand fixa bland det som stör mig mest. Inte bland det jag gillar!

Naturligtvis kan det finnas böcker som TS inte orkar spara och som hon inte tycker får plats, men då är hon troligen redo att ge dem vidare. Nu kanske det är smartare att göra sig av med något annat som hon faktiskt inte uppskattar!
    Anonym (GG) skrev 2022-06-30 08:24:29 följande:

@ (NJA), såg nu att jag bara upprepade en del av det du skrev... Semesterhjärna. :) 

Nja, du gav mig ju möjlighet att vidareutveckla. Har själv en liten samling på jobbet av prylar jag gillar, men som inte passar hemma. Temuggen från klassresan håller pennorna... Och står dessutom på en bricka från min barndom. Arbetsrelaterad litteratur får tyvärr inte plats i tillräcklig omfattning, men så är det ju ibland....
  • Anonym (123)

Kanske köpa en sån dagbädd med förvaring i från Ikea istället för säng?

Byt ut tvättkorgen mot en påse/säck och häng på en krok på väggen. Finns specifika påsar just till tvätt. Se till att ha krokar på dörren också.

Att hänga saker på väggen och ha förvaring under sängen är det bästa. Man vill ha så mycket golvyta som möjligt fritt.

Kallax är toppen att ha som tvbänk, så kan man ha korgar i, någon med en dörr på, och också böcker.

• Anonym (M)
    Anonym (suck på allt) skrev 2022-06-30 01:06:36 följande:
    När det gäller böcker har jag absolut en del problem med att rensa ut. Det är det enda fina  jag har från min barndom, minnena kopplade mellan böckerna och min mamma. Jag har faktiskt inte så mycket minnen från min barndom alls då jag har förträngt den, men böckerna ger mig någon slags förankring till att jag överhuvudtaget haft en barndom och föräldrar och att det fanns i alla fall något gott där.

Och nu rinner tårarna så klart. Damn.
    Jag förstår verkligen, och menade inte att du ska göra dig av med böckerna, utan det jag reagerade på var att du kallar att flytta saker för att rensa...
  • Anonym (suck på allt)
    sextiotalist skrev 2022-06-30 06:20:41 följande:

Köp kallax på Ikea och gör en sängbotten 

Det finns korgar som passar. Där kan du förvara mycket.
    Det finns många idéer om detta på Youtube 
    Då blir du av med byrån

Det där första förstod jag inte, kan du förklara?
  • Anonym (suck på allt)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-30 08:03:01 följande:

Om tvättkorgen inte får plats framför byrån, får den kanske plats längst ner i en av garderoberna?

Finns det någon möjlighet att billigt och enkelt uppgradera garderoben, kanske med hängande förvaring, eller med lösa lådor.

Sen tänker jag att möblering är något som växer fram och att saker behöver förvaras på olika sätt, beroende på hur ofta de används och vad man har grejen till.

Är dina böcker något du gillar att bläddra i? Eller vill du ha dem som något att titta på? Tycker du att de är fina där de står? Har du saker i rummet som används varje dag, som inte riktigt har "plats" och ligger saker som används sällan och stjäl plats, genom att uppta en hel halv låda lättåtkomligt?

Kanske kan du ha lite hyllor över byrån. Eller en spegel och saker du tycker om? Kanske kan den, eller en garderob ersättas av någon som är mer funktionellt? 

Jag tänker också att du kanske i den här perioden av ditt liv kommer bo övermöblerat. På ett rum har man inte alltid plats att ha de grejer man vill ha och samtidigt inte vara övermöblerat. Finns det ställen utanför rummet att ha vissa grejer så kan det ju vara guld värt.

Utifrån din beskrivning (om du har pengar) tycker jag att du ska fundera på en ordentlig lösning för TV och tv-spel. Största lack bordet är ju billigt och lätt, men det är inte bordet som är litet och smidigt. Och det ser ju troligen inte speciellt vilsamt ut. 

Mitt främsta råd är att skaffa en linjal, ett rutat papper och ett måttband. Alltså, det går inte att få bra förvaring och bra möbler utan att mäta. Så bra ögonmått har ingen. Får det plats en eller två lådor på hyllan? Får det plats en större byrå? Eller en smalare och högre och en tvättkorg brevid? Hur mycket plats tar egentligen TV:n? Hur stor är sladdrevan? Passar en liten sladdlåda, eller behövs en större. Hur många meter böcker vill du ha plats med? Lös problemen som irriterar mest. Ser det stökigt ut? Bädda sängen! Ser det fortfarande stökigt ut? Fixa lite på det området. Börja med platsen du ser bäst från sängen. Det ger mest effekt, och platsen som syns bäst från dörren. Så att det känns vilsamt när du kommer in respektive vaknar!

Bara det att jag inte kommer åt ena grderoben för det står en byrå i vägen. Den garderoben är fö full med böcker nu. Och den andra garderoben står andra saker i.

Jag läser alla mina böcker som står kvar. Jag börjar högst upp till vänster med Hugin och Munin berättar och slutar längst ner till höger med Howl's moving castle. Sen börjar  jag om. Nu låter det som att jag bara har barnböcker men så är det inte förstås, jag har andra saker där emellan.

På byrån har jag lite saker. Ett pussel som underlägg, en ljusgrej sån där som är till värmeljus under och doftolja eller vax över, en gammal porslinsskål med lock som jag ärvt efter min mormor som jag häller godis i. Hon hade alltid bridgeblandning i och när jag besökte henne som barn var alltid det första jag gjorde var att smyga i godisskålen så tyst, tyst det gick. Med mormors goda minne förstås men det förstod jag ju inte som barn.Sen står det en korg med lite småsaker på byrån också, värmeljus, doftolja och vax, tändstickor, broderigarnnystan, grattiskort och annat krimskrams. Min födelsedagsduva från förskolan, en trasig davidsstjärna från jerusalem, en glasdelfin från Kreta.

Jag önskar mig hett en byrå att ställa i hallen. Gärna en stor. I hallen står just nu tvättmaskinen och torktumlaren obrukbara. Det är sen de gjorde stambyte, de ställde ju inte tillbaka skiten. Pga funktionsnedsättningar kan jag/vi inte göra oss av med dem heller. 
Svar på tråden Trött på mitt övermöblerade sovrum