• Anonym (suck på allt)

Trött på mitt övermöblerade sovrum

Men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Jag kan tyvärr inte rita något men ska försöka beskriva så noga jag kan så kanske ni själva kan rita eller förstå ändå.

Dörren är i nedre högra hörnet.

Precis till vänster som dörren står min tvättkorg.

Bredvid tvättkorgen står min gamla byrå med fyra lådor. Lådorna går "mot dörren" så att säga, och tvättkorgen står därmed framför lådorna, i vägen för 3 av 4.

Bakom byrån är den enda, inbyggda, garderoben.

Bredvid garderob nr 1 är garderob nr 2. Garderoberna är för övrigt hopplösa då de inte har några lådor alls utan bara ett hängräcke och två små hyllor långt ner. Därav byrån faktiskt.

Bredvid garderoberna, om man står med ansiktet mot dem. Fortsätter rummert år höger. Där är en "alkov" där min 105-sängmadrass står hela vägen mellan garderob och yttervägg.

Sväng åt höger så ansiktet är mot ytterväggen. På den väggen har jag va 30-40 cm mellan sängen och skrivbordet, som är stort och praktiskt i princip. Skrivstol, som är en vanlig köksstol framför  Skrivbordet tar upp hela resten av väggen in i hörnet. Mitt på väggen är ett fönster.

Sväng igen till höger, där står en golvlampa, och sen efter det 2 ikea-bokhyllor. Sen är det lite mindre än 1 meter vägg till dörren. Det är hela vägen runt väggarna.

Ovanpå det har jag en skrivbordsstol som egentligen är trasig men jag har kvar den för jag får regelbundna besök av hjälp i hemmet och vi sitter gärna en stund mellan jobbmoment.

Sen har jag också ett soffbord som tar upp i princip hela resten av rummet. På den står min tv och tv-spel. Jag tror att det är det större av IKEA Lack-borden.

Som ni ör så är det ganska mycket. För mycket känner jag. Men vet inte hur jag ska tänka för att få undan något.

Jag delar lägenhet med 2 andra också så känner mig låst på några saker.

Tips, råd, tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-06-29 23:37
    Den ena inbyggda garderoben ska det stå.

• Svar på tråden Trött på mitt övermöblerade sovrum
  • Anonym (M)

Skrev i fel tråd citera inte inlägget ovan är ni snälla, har  bett FL ta bort det

• Anonym (Pippi)

Med reservation för att jag kan ha missförstått din beskrivning:

Skaffa 30 cm höga ben till sängen så får du plats med 7-8 bananlådor under den.

Gå igenom det du har i bokhyllorna och lägg hälften av det i lådorna under sängen.

Gör dig av med en bokhylla, ställ byrån där bokhyllan stått. Lägg spelgrejerna på byrån och fäst tv:n på väggen ovanför.

• Anonym (suck på allt)

Vad skulle ni ta bort och var skulle ni göra av det? Jag uppskattar verligen era tips och vad lite pepp jag fått.

Bokhylla nr 1:
    Ovanpå bokhyllan, dit jag absolut inte når:
    2 såna där grejer som man ställer papper i, jag minns inte vad det heter.
    1 burk med salt till fotbad
    1 film samlarutgåva med statyett

Översta hyllan:
    26 böcker
    Andra hyllan:
    30 böcker

Mittenhyllan:
    40 böcker
    1 hårborste, 1 muffinsbakbok, 1 a5 skrivblock som ligger ovanpå böckerna

Nästa hylla:
    26 böcker

Nedersta hyllan:
    En påse värmeljus
    En påse gummisnoddar
    1 liten burk med udda halstabletter och karameller, en karta loratadin och en halv karta alvedon.
    En påse uttjänta batterier
    Ett doftljus i en ljushållare
    Ett doftljus i en glöggmugg
    Ett doftljus som bara står fritt
    En påse med bruksanvisning, garantipapper mm till en datorskärm
    En låda med Warcraftkort
    En Micro-usbsladd

Golvhyllan:
    13 pärmar
    10 sångböcker
    1 fraktlåda med 5 hårda tvålar i

• Anonym (Nja)
    Anonym (suck på allt) skrev 2022-06-30 16:22:18 följande:
    Jag önskar mig hett en byrå att ställa i hallen. Gärna en stor. I hallen står just nu tvättmaskinen och torktumlaren obrukbara. Det är sen de gjorde stambyte, de ställde ju inte tillbaka skiten. Pga funktionsnedsättningar kan jag/vi inte göra oss av med dem heller. 
    Alltså, du behöver ringa någon och boka upphämtning av vitvaror i om de inte fungerar. Du/ni kan inte ha stora skräpgrejer i hallen som behövs.
    Anonym (suck på allt) skrev 2022-06-30 20:57:25 följande:

Vad skulle ni ta bort och var skulle ni göra av det?

En påse uttjänta batterier, skulle jag ta till batteri-återvinning.

För man börjar med skräp! Alltid när man rensar så tar man solklart skräp, återvinning och trasiga saker.

En metod är att fråga sig hur mycket plats man har för en viss kategori, såsom. exempelvis böcker. Och då välja ut de som man gillar absolut bäst och låta platsen man har bestämma hur mycket man kan behålla. Har du en bok som inte kommer in i hyllan, då får du göra dig av med den, eller en annan lika stor! (Container concept)
    Ett annat sätt är att kategori efter kategori hålla upp prylen och känna efter om den "sparks joy" (KonMarie) och ytterligare ett sätt är att arrangera tills det ser vackert ut och göra sig av med det som inte är vackert.

Låt det ta tid! Så länge som du har högre takt på vad du gör dig av med än vad som kommer in, så kommer det bli bättre.

Står böckerna traditionellt långt ut i hyllan, eller är de inputtade/pusslade. Ett sätt att ha mer plats är att bryta mot "regeln" att ha dem som på bibliotek. Ibland behöver man den pyttelilla biten framför böcker för att ha lite "krimskrams" samma sak att lägga dem ner... Jävligt opraktiskt, men ibland rymmer man mer med en stapel eller 2. Pocket i dubbla rader är också en no, no, som man gott kan unna sig.

Frågan: "var skulle jag leta efter den här" är toppen!

Alltså, vill du ha alla minnessaker framme, eller kan du ha en skokartong på bokhyllan, dit du har svårt att nå?
  • Grusibrallan1

Jag vill egentligen inte rekommendera dig att göra dig av med något eftersom det bara är du som vet vad sakerna har för värde för Dig. Det jag har gjort när jag bott trångt: 

* förvaring ombudet sängen, höj upp den och ställ hyllor under. 
    * slopat bokhyllor och istället satt små hyllor högst upp mot taket (tänk typ husvagn, finns på Ikea) jag har haft tur och har t.o.m. kunnat ha en sån över dörren så att det blir enhetligt. Massor av utrymme! 

* kolla på loppisar och hitta en billig och smal TV-bänk för tvn, spel osv. hittar du inget som du gillar så kan du köpa typ ett bord och klyva på längden. Sen skruvar du fast delen som saknar ben i väggen. 

småsaker Som jag har gjort som fått det att kännas mer luftigt, ordningsamt och lättstädat 

• Anonym (suck på allt)
    Grusibrallan1 skrev 2022-06-30 21:40:05 följande:

Jag vill egentligen inte rekommendera dig att göra dig av med något eftersom det bara är du som vet vad sakerna har för värde för Dig. Det jag har gjort när jag bott trångt: 

* förvaring ombudet sängen, höj upp den och ställ hyllor under. 
    * slopat bokhyllor och istället satt små hyllor högst upp mot taket (tänk typ husvagn, finns på Ikea) jag har haft tur och har t.o.m. kunnat ha en sån över dörren så att det blir enhetligt. Massor av utrymme! 

* kolla på loppisar och hitta en billig och smal TV-bänk för tvn, spel osv. hittar du inget som du gillar så kan du köpa typ ett bord och klyva på längden. Sen skruvar du fast delen som saknar ben i väggen. 

småsaker Som jag har gjort som fått det att kännas mer luftigt, ordningsamt och lättstädat 

Var ska jag då ha alla böcker?
  • Anonym (suck på allt)
    Anonym (Nja) skrev 2022-06-30 21:33:09 följande:
    Alltså, du behöver ringa någon och boka upphämtning av vitvaror i om de inte fungerar. Du/ni kan inte ha stora skräpgrejer i hallen som behövs.

Vad skulle ni ta bort och var skulle ni göra av det?

En påse uttjänta batterier, skulle jag ta till batteri-återvinning.

För man börjar med skräp! Alltid när man rensar så tar man solklart skräp, återvinning och trasiga saker.

En metod är att fråga sig hur mycket plats man har för en viss kategori, såsom. exempelvis böcker. Och då välja ut de som man gillar absolut bäst och låta platsen man har bestämma hur mycket man kan behålla. Har du en bok som inte kommer in i hyllan, då får du göra dig av med den, eller en annan lika stor! (Container concept)
    Ett annat sätt är att kategori efter kategori hålla upp prylen och känna efter om den "sparks joy" (KonMarie) och ytterligare ett sätt är att arrangera tills det ser vackert ut och göra sig av med det som inte är vackert.

Låt det ta tid! Så länge som du har högre takt på vad du gör dig av med än vad som kommer in, så kommer det bli bättre.

Står böckerna traditionellt långt ut i hyllan, eller är de inputtade/pusslade. Ett sätt att ha mer plats är att bryta mot "regeln" att ha dem som på bibliotek. Ibland behöver man den pyttelilla biten framför böcker för att ha lite "krimskrams" samma sak att lägga dem ner... Jävligt opraktiskt, men ibland rymmer man mer med en stapel eller 2. Pocket i dubbla rader är också en no, no, som man gott kan unna sig.

Frågan: "var skulle jag leta efter den här" är toppen!

Alltså, vill du ha alla minnessaker framme, eller kan du ha en skokartong på bokhyllan, dit du har svårt att nå?
    Ja, jag har nu tre "fria" hyllor till mer böcker. Det var därför jag rensade i bokhyllan, för jag hade en tjock en som jag ville ha plats med, och önskningar att fylla på lite serier jag saknar böcker i. Men det var fullt på nivån dra ut en bok få med dig fyra till. Ja, jag är lite hopplös, särskilt när det gäller böcker. Det är bara så att det hamnat andra saker på de hyllorna.
  • Grusibrallan1
    Anonym (suck på allt) skrev 2022-06-30 21:56:25 följande:
    Var ska jag då ha alla böcker?
    I hyllorna som du sätter upp utmed taket, eller i förvaringen under sängen.
  • Anonym (Ordning)

Vad skulle ni ta bort och var skulle ni göra av det? Jag uppskattar verligen era tips och vad lite pepp jag fått.

Bokhylla nr 1:

Översta hyllan:
    26 böcker
    Andra hyllan:
    30 böcker

Mittenhyllan:
    40 böcker

Nästa hylla:
    26 böcker

Nedersta hyllan:
    En påse värmeljus
    En påse gummisnoddar
    1 liten burk med udda halstabletter och karameller, en karta loratadin och en halv karta alvedon.
    En låda med Warcraftkort
    En Micro-usbsladd

Golvhyllan:
    13 pärmar
    10 sångböcker

1. Höj upp sängen. Köp några flyttkartonger. Ställ flyttkartongerna under sängen. Dölj kartongerna med en sängkappa.
    2. köp en högre byrå.
    3 Sätt tv:n och tv-spelet på ett rullbord och kasta ut vardagsrumsbordet. Själva spelen lägger du i översta lådan på din nya högre byrå.
    4. Köp en eller två lådor till bokhyllan där du lägger alla udda saker som du inte vill ha under sängen eller i din nya högre byrå.

Nu bör du ha tillräckligt med plats för att kunna börja se över vad du faktiskt har och fundera på hur du skall gå vidare.
  • Anonym (suck på allt)
    Grusibrallan1 skrev 2022-06-30 22:05:22 följande:
    I hyllorna som du sätter upp utmed taket, eller i förvaringen under sängen.
    Du menar så att jag inte når dem och inte kan läsa längre?
  • BuoBä

Bokhylla nr 1:

Översta hyllan:
    26 böcker
    Andra hyllan:
    30 böcker

Mittenhyllan:
    40 böcker

Nästa hylla:
    26 böcker

Nedersta hyllan:
    En påse värmeljus
    En påse gummisnoddar
    En låda med Warcraftkort
    En Micro-usbsladd

Golvhyllan:
    13 pärmar
    10 sångböcker

Allt det där verkar ju ha sin plats i nuläget. Jag reagerade mer på att du skrev att du hade garderoberna fulla med böcker och andra prylar. Var har du kläderna då??

Är böckerna väldigt viktiga för dig är det klart du inte ska slänga dem, men det gäller att var sak har sin plats. Så det låter som det är där du behöver rensa, så garderoberna återfår sin funktion. Skrev du att det finns ett källarförråd? Saker du vill ha kvar men inte behöver varje dag kanske kan förvaras där?

Eftersom det inte funkar så bra för dig att förvara på höjden så håller jag med om att ställa sängen på Kallax. Eller bygga en sängbotten av låga köksskåp. Googla för idéer.
  • Anonym (Stina)

Titta på om du kan köpa lådor eller korgsystem till garderoberna på ikea, bauhaus, marbodal osv.

Byt ut soffbordet där du idag har tv och tvspel till byrån eller en till bokhylla i samma serie som den andra och ställ tv mm där.

Att ha enhetliga möbler och inte för mycket blandat på en och samma vägg gör att det ser mindre plottrigt och genomtänkt ut.

En upphöjd säng med skåp under eller backar på hjul för sånt som inte behöver synas (som värmeljuspåsar, smutstvätt osv).
    lögg upp manualer mm på vinden då det inte är något som behövs i vardagen. Lämna gamla batterier till återvinningen.

• Anonym (suck på allt)
    BuoBä skrev 2022-06-30 22:51:39 följande:
    Allt det där verkar ju ha sin plats i nuläget. Jag reagerade mer på att du skrev att du hade garderoberna fulla med böcker och andra prylar. Var har du kläderna då??

Är böckerna väldigt viktiga för dig är det klart du inte ska slänga dem, men det gäller att var sak har sin plats. Så det låter som det är där du behöver rensa, så garderoberna återfår sin funktion. Skrev du att det finns ett källarförråd? Saker du vill ha kvar men inte behöver varje dag kanske kan förvaras där?

Eftersom det inte funkar så bra för dig att förvara på höjden så håller jag med om att ställa sängen på Kallax. Eller bygga en sängbotten av låga köksskåp. Googla för idéer.
    Kläderna har jag i byrån. Jag har inte så mycket kläder, så översta lådan har jag underkläder och strumpor, i nästa har jag några tunna tröjor och byxor/leggings, i tredje har jag ett par tjocktröjor och tjocka mjukisbyxor och i fjärde lådan har jag jeans. Jag behöver egentligen mer kläder men plats, pengar och intresse saknas väl. Jag har två tröjor som hänger i ena garderoben, en kofta som hänger på knoppen i överskåpet ovanför garderoben, och morgonrock som hänger på garderobsdörren.

Just det, jag har två överskåp också, som jag inte riktigt vet vad som finns i dem.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (suck på allt) skrev 2022-06-30 22:36:42 följande:
    Ja, man får välja här i livet. En eller två hyllor utmed taket avlastar, men det är ju svårt att komma åt.

Du behöver hela tiden välja vad du har plats för och på vilket sätt.

Upprepar igen: gör dig av med skit, och dit räknas batteri-återvinning och vitvaror som ju är hur stora som helst!

Är du verkligen redo att offra all den plats som en tvätt och tork tar? Har ni plats för det i hallen har ni ju enorm yta för en förvarningsmöbel.

Vissa saker tar enorm plats när de ligger en och en, och kan kanske läggas ihop i en låda, men förvaring är ju någonting där människor faktiskt gör olika val, beroende på vad man tycker är viktigt/praktiskt och vad man faktiskt förmår och är van vid.

Du kan ju inte bo pyttelitet, vilja ha allt lätttillgängligt OCH uppleva ditt rum luftigt och rymligt. Är allt lätt tillgängligt så blir det väldigt mycket på liten yta. 

Men, att ha smarta lösningar kan göra väldigt mycket.
  • Grusibrallan1
    Anonym (suck på allt) skrev 2022-06-30 22:36:42 följande:
    Japp. Du läser ju knappast alla böcker varje dag. Då kanske det är värt att ställa sig på en stol (eller att få hjälp med det) de gångerna du vill lösa en. Du kan tex ha 5 böcker nere som du har igång och när du är klar med dem så byter du till 5 nya böcker från de höga hyllorna. men tror egentligen att du skulle komma långt med en Bra förvaring under sängen. Om du inte vill höja den så mycket så kan du köpa plastbackar med lock och rulla in under istället. De rymmer massor av böcker, prylar eller kläder. 
  • Anonym (Pippi)

TS, vad har du för budget?

Är det någon idé att vi ger förslag som innebär att du köper möbler för flera tusen eller behöver du billigare lösningar?

Svar på tråden Trött på mitt övermöblerade sovrum