• Anonym (Velpotta ibland)

Skönt att inte ha några val ibland

Finns det fler än jag som tycker att det är ganska skönt att inte ha några val ibland för då finns det inget att ta ställning till och man kan koppla bort saker bara?

Som förut när jag hade astmatiska husdjur så kunde vi inte ha parfymerade produkter så det fanns inget att fundera på. Det var parfymfritt som gällde punkt slut liksom. Nu är det ett himla velande hit och dit. Jag köper och provar parfymer och krämer till förbannelse men hittar ingen perfekt. Ena veckan testar jag A och andra veckan B och tredje C och jag ger ganska mycket tid och tanke och pengar också åt att hitta en parfym jag trivs med men som jag aldrig riktigt lyckas hitta. Ge upp tänker någon säkert men jag vill ju samtidigt dofta gott när jag nu kan men det var skönt när jag slapp tänka på det.

En annan sak är vilka kläder, skor och smycken jag ska ha på mig. På resande fot har jag inget val mer än det jag har med mig och då tänker jag inte på det men hemma har jag tusen val och då tar valen upp tankarna mycket mer.

Jag är glad att jag kan göra val i livet sist och slutligen men ibland är det skönt att slippa tänka så mycket. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Skönt att inte ha några val ibland
  • Anonym (qqq)

Njae, det är ju du själv som gör så att det här skulle vara krångligt. Du kunde väl lika gärna fortsätta med parfymfritt även utan husdjur tex.

Jag är en person som tar snabba, välriktade beslut. Skulle jag börja vela så där som du uttrycker, skulle jag snabbt välja skor, byxor osv, av de jag velade mellan = velandet tar slut. 

Jag tror du mest bara ville ha ett ämne för att skriva en tråd. 

• Anonym (D)

Det är för att du antingen är en tjej eller en person utan personlighet. 

Om det är det förstnämnda så är det snarare bra, för tjejer ska vara så. 

Anonym (qqq) skrev 2022-06-30 21:57:32 följande:

Njae, det är ju du själv som gör så att det här skulle vara krångligt. Du kunde väl lika gärna fortsätta med parfymfritt även utan husdjur tex.

Jag är en person som tar snabba, välriktade beslut. Skulle jag börja vela så där som du uttrycker, skulle jag snabbt välja skor, byxor osv, av de jag velade mellan = velandet tar slut. 

Jag tror du mest bara ville ha ett ämne för att skriva en tråd. 

Läste du ens vad jag skrev?
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 21:59:54 följande:

Utan personlighet???? Vad menar du med det? Förstår inte hur velande hör ihop med att inte ha någon personlighet?
  • Anonym (D)
    Anonym (Velpotta ibland) skrev 2022-06-30 22:02:14 följande:
    Läste du ens vad jag skrev?
    Anonym (D) skrev 2022-06-30 21:59:54 följande:

Utan personlighet???? Vad menar du med det? Förstår inte hur velande hör ihop med att inte ha någon personlighet?
    Det bara är så. Fast inte om du är en tjej, verkar som att du är en tjej? Då ska du inte bry dig om vad jag skrev.

Om man har en personlighet skulle du associerat med något dom övervägde mest bland alla parfym och du skulle vara stensäker bland 100 olika parfymer. (Om du är kille då)
  • Anonym (velfan)

Jag är lite så också. Velar och har mig. Har svårt att bestämma. Det bottnar i en otrygghet jag har med mig sedan barndomen och har även med sig ångest som folk sällan förstår sig på.

• Anonym (Handla)

Nej, såna små beslut velar jag inte i. Det har ju nämligen ingen betydelse alls i princip vad man tar på sig för kläder eller vilken lukt ens hudkräm har. Bara det funkar liksom. Jag har inte tid heller att vela. Riktigt stora beslut är jag mer eftertänksam, men det är ju för att det då verkligen spelar roll också.

• fornminne

Alla velar ibland. Ditt problem TS - om jag ska vara brutalt ärlig - verkar snarare vara att du velar alldeles för mycket, samt om struntsaker. Är det inte jobbigt att leva så? 

• fornminne

Det är viktigt att inte lukta äckligt, men inte exakt vilken parfym man använder, om någon. Det är viktigt hur man ser ut, men inte exakt vilka kläder man har på sig. Överdrivet velande om småsaker, tror jag oftare bottnar i något annat. Otrygghet som någon nämnde. Att inte lita på sitt eget omdöme. Rädsla att inte duga. Då är det inte bara att sluta vela, utan man måste få bukt med roten till velandet. 

Anonym (velfan) skrev 2022-06-30 22:35:33 följande:

Jag är lite så också. Velar och har mig. Har svårt att bestämma. Det bottnar i en otrygghet jag har med mig sedan barndomen och har även med sig ångest som folk sällan förstår sig på.

Jag har aldrig tänkt att det kan ha med otrygghet i barndomen att göra men det låter inte helt orimligt faktiskt att åtminstone en del bottnar i det. Hur hanterar du det?
    fornminne skrev 2022-07-01 09:28:24 följande:

Det är viktigt att inte lukta äckligt, men inte exakt vilken parfym man använder, om någon. Det är viktigt hur man ser ut, men inte exakt vilka kläder man har på sig. Överdrivet velande om småsaker, tror jag oftare bottnar i något annat. Otrygghet som någon nämnde. Att inte lita på sitt eget omdöme. Rädsla att inte duga. Då är det inte bara att sluta vela, utan man måste få bukt med roten till velandet. 

Att inte lita på sitt eget omdöme borde ju kunna ha med att man blev överkörd som barn att göra eller att ingen lyssnade på en som barn?

Men har inte vissa människor det här som ett karaktärsdrag bara utan att det betyder så mycket? Alla är ju olika och hänger upp sig på olika saker.

• Anonym (Hatar en viss typ av val)

Jag hatar val av typen att väljer jag a) blir b) sur och tvärtom och vägrar jag välja blir bägge sura.

Har en bekantskapskrets och släkt som är enormt dramatisk med intriger mellan personer och tvingas välja sida. Jag avskyr det och såna val. Har fått utarbeta ett fjärde alternativ där jag ljuger om att min man är sjuk för att slippa undan. Hittils har han haft covid flera gånger, depression, ryggskott, syfilis, psykos och erektil dysfunktion. 

Bara för att distrahera från dramat och slippa ta sida där jag skyller på nåt allvarligt. 

• Anonym (velfan)
    Anonym (Velpotta ibland) skrev 2022-07-01 14:38:58 följande:
    Jag har aldrig tänkt att det kan ha med otrygghet i barndomen att göra men det låter inte helt orimligt faktiskt att åtminstone en del bottnar i det. Hur hanterar du det?
    fornminne skrev 2022-07-01 09:28:24 följande:

Att inte lita på sitt eget omdöme borde ju kunna ha med att man blev överkörd som barn att göra eller att ingen lyssnade på en som barn?

Men har inte vissa människor det här som ett karaktärsdrag bara utan att det betyder så mycket? Alla är ju olika och hänger upp sig på olika saker.

Det beror lite på vad det är jag velar om, men när det gäller småsaker, som dofter på sköljmedel, parfymer och doftljus eller smaker på chips och choklad, småsaker helt enkelt, så skriver jag upp alla val som finns på en lista och sen kör jag listan genom en randomgenerator som väljer år mig. I "akuta" situationer använder jag en tärnungsapp och räknar på hyllorna.

Stora beslut gör jag för- och nackdelar listor, resonerar och funderar, I ett fast antal dagar beroende på "problemets" storlek. 

Sen I det stora så håller jag på att bearbeta min barndom. Förhoppningsvis kommer det hjälpa. Jag var ofta ignorerad eller överkörd som barn, min vilja eller åsikter hade inget värde. Eller så talade mina föräldrar om för mig vad jag ville/tyckte även om jag sa att jag egentligen tyckte något annat. 
  • Lönnsirap

Nja, jag tänker att jag i perioder aktivt väljer olika saker och i perioder faktiskt väljer att inte välja.

Jag uppfinner inte hjulet på nytt när jag handlar mat en vanlig vecka. Då köper jag "favoriter" och unnar mig att inte gå runt och aktivt ta ställning till precis allt. Jag handlar det som "funkar" och tittar lite slarvigt så att det inte är det absolut dyraste och kollar också "lite slarvigt" om det finns några toppen-erbjudande. Jag skyddar mig aktivt från alla val och lägger kraft på annat.

Garderob och smycken är anpassade för att bara ta, det har lagts tid och fokus på att få det mesta att passa med det mesta, men en vanlig dag är det inte speciellt mycket val, utan det "bara görs". 

Jag tänker att man absolut kan fundera på vad som är viktigt och välja sätt att välja, snarare än att att ständigt välja helt från grunden.

Jag köper vissa shampoon. Jag har liksom hunnit testa massa olika sorter, så nu köper jag de jag gillar. Ibland gör jag naturligtvis ett aktivt val att pröva något annat och står en längre stund, ibland har någon nämnt något som är fantastiskt. Eller det är rea på. Eller sorterar på "lägsta pris" på webb-butiken.

Jag tänker att du också aktivt kan välja att inte göra dina val när det "inte passar". Vissa hänger ju upp veckans outfits på en stång redo att användas, söndag kväll. Och då väljs det där och då.... Inte varje morgon.

Så, ja, jag känner absolut igen mig i att det är en utmaning OM man inte faktiskt väljer bort att göra valen.vissa har det i sig, men jag är en sån där som faktiskt inte automatiskt atomatiserar val, utan måste göra det mer medvetet.

Som tur är finns det mängder av människor som har ideer om vad som är "bäst val". Det är "bara" att lägga upp en tallriksmodelll middag och kväll. Stulen av någon "matkasse".
    Klä sig genom vissa principer.... Aldrig mer än 4 färger, ink. väska och skor. Aldrig både ringar, örhängen, halsband, klocka och armband, utan alltid max 2 sorter osv. 
    Bli medlem i någon hotellkedja och välja deras hotell, eller alltid välja utanför kedjorna, inom 500m från tåget osv. Man väljer att göra valen utifrån kriterier som är tillräcklig väl.... Och så blir det inte alltid optimalt, men iallafall tillräckligt bra.

Svar på tråden Skönt att inte ha några val ibland