• Anonym (Buss)

Iglar i sjön?

Var och badade häromdagen och såg något svart och avlångt kräla omkring på botten vid stranden. Jag ville gärna gå upp men barnen ville vara kvar.

Hur vanligt är det med blodiglar i Sverige och hur ser man skillnad på dem mot andra iglar? Tror både jag och barnen skulle få panik om nån sög sig fast.

• Svar på tråden Iglar i sjön?
  • Aliona

Jag vet inte vad det var för iglat ni såg, men jag undrar varför ni skulle få panik? Blodiglar är inget farligt, och det gör inte ens ont. En hel del människor använder blodiglar som hälsofrämjande och även sjukvården i Sverige använder dem för att hjälpa blodcirkulation. Förklara för dina barn att det inte är något farligt så att de inte får panik om de skulle råka få en blodigel på sig. 

Sen klarar blodiglar inte att fästa sig på en människa i rörelse, så är man inte still i vattnet så kommer man inte råka ut för dem ändå. Vi badar varje sommar i en sjö full med blodiglar och har gjort i många år, och ingen där har fått någon på sig - inte ens bebisar. 

• Anonym (N)
    Aliona skrev 2022-07-01 10:11:20 följande:

Jag vet inte vad det var för iglat ni såg, men jag undrar varför ni skulle få panik? Blodiglar är inget farligt, och det gör inte ens ont. En hel del människor använder blodiglar som hälsofrämjande och även sjukvården i Sverige använder dem för att hjälpa blodcirkulation. Förklara för dina barn att det inte är något farligt så att de inte får panik om de skulle råka få en blodigel på sig. 

Sen klarar blodiglar inte att fästa sig på en människa i rörelse, så är man inte still i vattnet så kommer man inte råka ut för dem ändå. Vi badar varje sommar i en sjö full med blodiglar och har gjort i många år, och ingen där har fått någon på sig - inte ens bebisar. 

Usch! Visste inte att det fanns i Sverige. Kan inte tänka mig något äckligare än en blodsugande snigel
  • klyban

I de sjöar och vattendrag jag varit i där jag växte upp, så var de extremt vanliga, men extremt sällan satte sig på dig.
    Det var mest om du gick i dy och greja ett tag, då kunde man få någon liten en på arm eller ben.

Jag vet att man tycker dessa är rätt äckliga, även jag då, men de är inte farliga på något sätt.
    Och som Aliona säger, så används det i vården och ofta när man fått en svår skada och vill få igång blodcirkulationen igen i den skadade delen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Buss)

Står ju Still emellanåt när man står i vattnet då vi inte går ut på det djupaste, ställan det är dyigt men när man såg den i helt klart vatten vid sandbotten blir man lite mörkrädd

Är inte rädd de ska göra skada snarare obehag.
  • Gameofthrones

Snacka om skrämma upp sig själv och barnen bra där. 

Jisses. 

Iglar är inte farliga. 

• Kockobello

Dom är inte farliga. 

• Anonym (N)
    Gameofthrones skrev 2022-07-01 12:27:40 följande:

Snacka om skrämma upp sig själv och barnen bra där. 

Jisses. 

Iglar är inte farliga. 

Ts vet att de inte är farliga
    Men en blodsugande snigel är ju inte supertrevligt att bada med
  • Anonym (panik i kubik)

vet inte hur vanligt det är, men minns en gång på 80-talet (badade i Karlstad), folk började skrika och sprang upp ur vattnet, flera hade blodiglar som satt fast på kroppen
    Tyst

Svar på tråden Iglar i sjön?