Inlägg från: Anonym (Fattar ej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Anonym (66:a) skrev 2022-07-01 16:11:05 följande:
    Varför skulle du inte få lön i juli? 

Jag har faktiskt aldrig hört uttrycket släpande månad men vet att timlön kommer månaden efter (naturligtvis) och månadslön samma månad. 

Jag förstår inte vad det är du inte förstår. Du har ju fått svar flera gånger men tar inte till dig det. 

Så Är. Det inte här. 

hon sa till mig att det är släpande månads lön. Så det jag jobbade in i juni är låst tills min tjänst är över/jag slutar 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Sommar) skrev 2022-07-01 19:18:46 följande:

Du startade 1 juni. Gissar att detta handlar om ett sommarjobb? 

Lönen för 1-30 juni betalas ut den 25 juli och är en hel månadslön eftersom du arbetade hela juni månad. 

Lönen för 1-31 juli betalas ut den 25 augusti och är en hel månadslön eftersom du arbetat hela juli. 

Lönen för 1-31 augusti betalas ut den 25 september och är en hel månadslön eftersom du arbetat hela augusti. 

Om du sedan jobbar 1-15 september (om detta är ett sommarjobb) så betalas lönen för 1-15 september ut den 25 oktober och är då en halv månadslön. 

Var det förståligt? 

Är inget sommarjobb men man kan tro det men den bajs lönen. 

är administratör på ett stort företag 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Sommar) skrev 2022-07-01 20:16:55 följande:

Ok. 

Men då fortsätter utbetalningarna på samma sätt. 

För 1-30 september får du lön 25 oktober och då hel lön. 

Tills du säger upp dig. Om du då säger upp dig med sista arbetsdag den 31 januari 2023 så får du lönen för 1-31 januari den 25 februari 2023. 

Ett jobb är bättre än inget jobb. Börja jobba, gläns på dina uppgifter, lär dig allt och fortsätt håll ögonen öppna och sök andra relevanta tjänster som dyker upp! 

Tack sommar! som du säger, jobb är jobb och jag har lediga helger. What so ever. 
  • Anonym (Fattar ej)

Kan någon räkna ut vad jag får ungefärligt då? 

vi utgår från summan 18 000 som månadslön och jag går inte på timmar. 

Så säg att jag jobbat 16 dagar På denna månad, jobbar ju inga helger. 

16 dagar, 8 timmar varje dag. 
    18 000 månadslön 

• Anonym (Fattar ej)
    LFF skrev 2022-07-04 12:38:47 följande:
    Garantilön = den minsta lönen du får, dvs den lön du är garanterad om du inte har uppdrag en hel månad. Som nyanställd på ett bemanningsföretag brukar man ha 133 timmar garantilön. Efter 18 månaders anställning går den upp till 150 timmars garantilön. 

För varje timma du jobbar utöver de som ingår i din garantilön så får du din timlön (=den lön som står på ditt anställningsavtal delat på antalet timmar garantilönen gäller, dvs 18200/133= 136,84kr/h) gånger en viss procent (8%). Detta är din prestationslön. Så, varje timme över 133 får du alltså 136,84*1,08=147,79kr/h för.

Vad gäller när du får din lön så får du junilönen den 25 juli, dvs månaden efter det att du arbetat. Detta så att de kan justera eventuell frånvaro på lönen vid utbetalning. 

Mer om kollektivavtalet för ambulerande tjänstemän hittar du här:

www.unionen.se/kollektivavtal/0267-kompetensforetagen-2020-12-01-2023-04-30%C3%B6n-98148

Här hittar du antal arbetstimmar per månad:

xn--arbetsdagarperr-ulb.se/

Så den 25 juli får du alltså:

Juni har 160 arbetstimmar. Du är garanterad lön för 133 och har då 27 dagar kvar. Lönen före skatt blir:

Prestationslön: 27*136,84*1,08=3990,25
    Garantilön: 18200
    Summa före skatt: 22190,25kr
    Okej för jag kommer vara ledig 2 dagar också denna månad så aa?
  • Anonym (Fattar ej)
    Jemp skrev 2022-07-04 13:28:25 följande:
    Varför har du bara jobbat 16 dagar? 
    För att du började en bit in i månaden? För att du jobbar deltid? (Är lönen isf baserad på hel-eller deltid?) för att du sökt ledigt? 

Dina kommentarer om helger blir lite förvirrande. 
    Jobbar man heltid med månadslön får man den lönen (minus skatt) även om man inte jobbar helger. Den är baserad på vad som räknas som heltid, normalt 5 dagar/v. 
    Alltså jag jobbar ju inga helger 

och mitt bryt är vid slutet Av varje månad. Så brytet är alltid 1-25 juni exempelvis 

och där har vi endast 16 dagar eftersom att jag har Ledigt 2 dagar, då försvinner de liksom 

Helgerna kan jag ju inte räkna med för jag jobbar inte helger 
  • Anonym (Fattar ej)
    LFF skrev 2022-07-05 06:54:04 följande:
    Helger har ingenting med saken att göra. Kika på länken om arbetstimmar jag gav ovan. Sen räknar man på hel kalendermånad, inte med bryt den 25 bara för att det är då lönen kommer. Det är därför du som bemanningsanställd får lönen månaden efter att du jobbat in den. 
    Fast garanterad lön 17800 är det efter eller innan skatt???? Omg är det innan är det ju ingenting jag får utbetalt 
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Boilia) skrev 2022-07-05 09:43:02 följande:
    Det är alltid INNAN skatt.

De kan inte säga vad man får ut efter skatt eftersom det kan vara olika beroende på var man bor, om man är med i kyrkan osv.

Nej det är en låg lön men du får jobba dig uppåt, efter skatt kommer du få ut ca 13-14000 på den lönen.
    Herregud.. 

fast hon sa till mig bry dig inte om vad som står där för du är uppe i 18500.. 

Svårt och jobba sig uppåt på ett bemanningsföretag 
  • Anonym (Fattar ej)
    EpicF skrev 2022-07-05 12:37:54 följande:
    Tog du ledig två dagar så får du avdrag för de två dagar.

Heltid är normalt 40h/vecka, dvs 5 dagar i veckan. Jobbar man inga helger så är man alltid ledig 2 dagar per vecka. Jobbar man helger så kompenseras man med ledighet senare. 

Jobbar du heltid? Fem dagar i veckan? 40h i veckan?
    Precis 40 tim i veckan men blev sjuk i juni 2 dagar, så 1 dag räknas väl bort om inte 2.. kanske inte har rätt till karensdag
  • Anonym (Fattar ej)

Har redan fått klagomål, de som jobbar här anser att jag sitter mycket och visar mig tillgänglig men inte mycket, att de tycker jag är ute på massa annat. Och det är min chef som sagt från konsulten att jag inte får sitta stil och göra ingenting. så jag får panik När det är lugnt, för jag vet att de helst ser att jag plockar på lagret, städar kaffemaskiner osv. 

vill gärna sitta mer på plats men är orolig för ibland finns det inget att göra 

• Anonym (Fattar ej)

Är inte meningen med receptionist att vara på plats och följa sina rutiner? men mest vara i receptionen? 

fö jag vill ju inte få skit när det är lugnt och jag redan städat hyllor osv. 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Olika avtalsområden) skrev 2022-07-06 09:20:24 följande:

Är det här ditt första jobb? Tycks som att du anser att du har mycket rättigheter men få skyldigheter... Och ingen ork att faktiskt sätta dig in i hur det funkar. Mest gnäll faktiskt.

Lycka till med jobbet. 

Har jobbat i 4 år 
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Boilia) skrev 2022-07-06 10:13:39 följande:
    Och du vet ändå inte hur löner osv fungerar?
    Har du en funktionsnedsättning? Isåfall prata med arbetsförmedlingen för du har rätt att få hjälp och stöttning på din arbetsplats via dem.

Alltså Saken är mer att jag är Liksom 22 år gammal och har jobbat i 4 år på ett och samma ställe, sen jag fyllde 19 år, där var det stress och press och man blev hela tiden tillsagd, har med mig ekonomi utbildning från gymnasiet och har ingen funktionsnedsättning, har körkort osv. 

däremot är jag inte van vid ett självgående jobb, där du styr din egna dag! Visst nu är det sommar och betydligt mycket lugnare, men ibland blir jag stressad av att inte ha något att göra trots att jag följer mina rutiner. det handlar mer om en oro kring att få skäll än att jag inte vet hur ett Arbete fungerar. 

även bemanningsföretag är helt nytt för mig, jag är van vid att okej, du börjar jobbet får lönen, de timmar du jobbat in, så var det på mitt förra jobb därav min fundersamhet. Allt är liksom helt nytt. 

allt behöver inte tyda på diagnos.. jag är även ung så vad förväntas egentligen. är inte det viktiga att man ens har ett jobb. 

god man kan man inte få hur som helst heller. 

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Boilia) skrev 2022-07-06 11:28:00 följande:
    Om du jobbat i så många år borde du ju veta att lön anges innan skatt och vad en karensdag är. Du borde också hört talas om innestående lön och vad det betyder även om du inte haft det själv.
    Du borde också förstå vad som skrivs här i tråden men du verkar inte riktigt ta till dig informationen.

Är det stressen kanske som gör att du har svårt för dessa saker? Att dina tankar låser sig?
    Du är ung men du är inte SÅ ung och har du både körkort och har jobbat i 4 år så borde du kunna ta till dig information.

Varför oroar du dig för skäll? Det är ytterst ovanligt att en chef skäller på sina anställda, däremot kan man få samtal om man inte sköter jobbet.
    Om du tycker att det är svårt att veta vad du ska göra, be om en mer detaljerad arbetsbeskrivning.

läser allt här och förstår, vet dock inte hur det är nu tror inte man får ut pengar för första dagen man är sjuk, tror de tagit bort det försäkringskassan men det kanske är åter nu? Var ju bara under coronan? 

alltså har ju en lista att gå efter dag för dag, och jag jobbar ju helt själv. Emellan dessa tider kan det bli lugnt, specifikt nu under sommaren, därav att jag är lite nervös att de ska säga varför gör du ingenting. 

går ju igenom mejlen hela tiden och är tillgänglig utöver mina uppgifter. 

men precis är skadad, arbetsskadad från mitt förra jobb

• Anonym (Fattar ej)
    Zaxika skrev 2022-07-06 11:32:51 följande:

Jag kan känna igen den där osäkerheten från när jag själv var ny på jobbet. 

Kommunikation är jätteviktigt och det ligger inte bara på dig. 

Skriv en lista för dig själv:
    *Uppgifter i receptionen 
    *Uppgifter utanför receptionen 

Kolla av med chefen att du fått med allt

Gör ett ungefärlig plan för dagliga rutiner och planera in sådant som göra veckovis

Om alla uppgifter är gjorda så är frågan om du ska prioritera att sitta i receptionen för att t ex vara tillgänglig. Får du använda tiden till att läsa? I tidning/bok/dator? 
    Skall tiden användas till något annat? 

Be chefen om feedback på ditt arbete
    När ni har en god Kommunikation så kan du släppa det där med "oro för att inte räcka till", du visar att du gör så gott du kan och att du vill utvecklas 

alla parter är tydligen jätte nöjda med mig och jag gör precis som du nämner, dag för dag planering 
Svar på tråden Lön bemanningsföretag