• Anonym (Fattar ej)

Lön bemanningsföretag

Hej! Alltså jag vill inte vara kräsen eller liksom otrevlig men jag förstår inte mitt avtal gällande lön och anställning. 

på mitt avtal står det att jag har en garanti lön på 17800, absolut, men på anställningen sa de att de fått upp min lön till 18200 men det framgår inte på själva avtalet inom bemanningsföretaget. 

det stå endast ?månadslön i form av prestation och rörlig lön? 

Jag säljer ingenting eller liknande, jag gör samma uppgifter varje dag. 

• Svar på tråden Lön bemanningsföretag
  • Anonym (Hur)

Hur gammal är du? Går det ens leva på en så låg lön?

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-01 14:22:11 följande:

Jag är 22 :(
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-01 14:22:11 följande:

Jobbar inom kontor 
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Fattar ej) skrev 2022-07-01 14:24:25 följande:
    Jobbar inom kontor 
    Är det lön på heltid? 
  • Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Hur) skrev 2022-07-01 14:25:16 följande:
    Är det lön på heltid? 
    40 timmar i veckan 100% 

men vet inte timlön. 

vad blir det ens? när är ens brytet? Tänker om man inte jobbar en full månad, har ju inte helger.. säg typ 1 juni till 30 juni, då får man ju räkna bort alla helger också 
  • Anonym (Fattar ej)

Säg att du jobbar 1 juli till brytet, räkna bort helgerna. 

då blir det totalt 9 dagar endast som jag får utbetalt för. 

1 juli- bryt 15 juli. 

började jobba 1 juni men de säger att det blir en släpande månad så får inte ut dem nu i samband utan de får man ut om man säger upp sig eller när tjänsten är slut 

• Anonym (Hm)

Konsultlöner är väl lite bökigt att fatta. Som jag förstår från en vän som jobbat så har man ett grundavtal med konsultföretaget på en lön, sen kan de förhandla med bolaget som köper dig som anställd om din lön. Tror garantilönen är typ de du får om du saknar uppdrag men fortfarande är anställd hos bemaningsföretaget. 

Får din timlön till typ 113 kr. Det är ju ganska lågt men jag gissar att det är instegsjobb utan utbildningskrav? Nackdelen för dig med just detta jobbet är ju att OB knappast lär bli aktuellt. Hade något liknande min första anställning, men då jobbade jag kvällar/helg vilket ändå gav lite mer. 

Du får jobba upp dig till mer avancerade uppgifter eller utbilda dig vidare för att höja lönen. Alla börjar vi någonstans. 

• Jemp

Det är inget otrevligt att ställa frågor till din chef om anställningsavtalet! 

När jag var anställd via bemanningsföretag minns jag lönesystemet med olika delar som rätt krångligt att förstå (varierar säkert mellan företag) men det ska givetvis stå korrekt i avtalet.

• Anonym (Fattar ej)
    Anonym (Hm) skrev 2022-07-01 14:39:42 följande:

Konsultlöner är väl lite bökigt att fatta. Som jag förstår från en vän som jobbat så har man ett grundavtal med konsultföretaget på en lön, sen kan de förhandla med bolaget som köper dig som anställd om din lön. Tror garantilönen är typ de du får om du saknar uppdrag men fortfarande är anställd hos bemaningsföretaget. 

Får din timlön till typ 113 kr. Det är ju ganska lågt men jag gissar att det är instegsjobb utan utbildningskrav? Nackdelen för dig med just detta jobbet är ju att OB knappast lär bli aktuellt. Hade något liknande min första anställning, men då jobbade jag kvällar/helg vilket ändå gav lite mer. 

Du får jobba upp dig till mer avancerade uppgifter eller utbilda dig vidare för att höja lönen. Alla börjar vi någonstans. 

Precis! Men det innebär att jag typ bara får ut 9 000 denna månad :(( som kommer 

är ju ledig alla helger liksom 
  • sextiotalist
    Anonym (Hm) skrev 2022-07-01 14:39:42 följande:

Det finns olika konsultbolag. Du avser bemanningsföretag, det finns konsutbolag som betalar ut fast månadslön, oavsett vad arvodet är. Oavsettt om du har full beläggning eller nite
Svar på tråden Lön bemanningsföretag