• Anonym (Dans är magi)

Gick på mitt första rave vid 40...OMG!!! Någon som vet vad jag talar om?

Förra sommaren tog ett par kolleger mig på en sån där omtalad utomhusfest i ett naturreservat. Jag fattade inte alls grejen och hängde på av nyfikenhet. Det var utan tvekan den bästa natten i mitt liv och sen dess har jag varit fast.

Idag var det ett dagsrave ute på en äng som jag nyss kommit hem ifrån och jag ville aldrig att det skulle sluta. Jag förstår varför detta överlevt i drygt 30 år och bara fortsätter. Önskat att jag fattat grejen tidigare.

Någon här inne som testat och dansat natten lång och känt magin?

PS: Varför jag skriver i Sex & Samlevnadstråden är för att det är en på många sätt sexuell upplevelse. En slags katarsis för kropp och själ!

• Svar på tråden Gick på mitt första rave vid 40...OMG!!! Någon som vet vad jag talar om?
  • Anonym (dance)

Jag fattar faktiskt inte! Är det bättre än vanligt disco/klubb bara för att man är utomhus? Eller är det underförstått att man knarkar för att förhöja känslan till rave-känsla?

• Anonym (Dans är magi)
    Anonym (dance) skrev 2022-07-02 00:50:45 följande:

Jag fattar faktiskt inte! Är det bättre än vanligt disco/klubb bara för att man är utomhus? Eller är det underförstått att man knarkar för att förhöja känslan till rave-känsla?

Alltså det går inte att jämföra knappt med vanligt disco, för det är mentaliteten, den varma energin som flödar på dansgolvet, omgivna av naturen, himlen, träden, fåglarna. Alla är mycket mer vänligt sinnade, och människor ler och möter ens blickar, bjuder på öl och frukt eller vad de nu har. Man dansar och känner en sån gemenskap utan att behöva tala med varandra och man känner inte den raggningsfaktorn och tafsångesten som discon och klubbar ger. Jag tror faktiskt på allvar att alla  skulle känna sig välkomna och alla kan gå på de festerna utan att bli dömda. Jag skulle verkligen rekommendera det till alla introverta, ängsliga, förbisedda varelser som inte orkar orkar med sociala koder och hets och som älskar musik och att få vara i en gemenskap.

Det finns nog en hel del droger på de festerna, men inte mer än på vanliga klubbar som sker bakom väggarna. Kokain, amfetamin och annat skit, medan det nog mer är gräs och extasy och lustgas på ravefesterna. Mycket mindre aggressiva droger. Själv testade jag lustgas förra året men lite meningslöst och kort. Jag dricker mest öl och cider och tar inga droger. Behövs inte. Dansen och miljön är drogen:)
  • Anonym (Dans är magi)
    Anonym (dance) skrev 2022-07-02 00:50:45 följande:

Jag glömde nämna musiken...OMG;) Bästa som finns....
  • Anonym (dance)
    Anonym (Dans är magi) skrev 2022-07-02 01:18:29 följande:
    Jag glömde nämna musiken...OMG;) Bästa som finns....
    Hur skiljer den sig från vanlig klubbmusik? Vad är det för musik?
  • Anonym (Da)

Grattis verkligen, vet du hur många jag snackar med på stan och tar upp detta med men alla ser ut som fågelholkar 

• Anonym (Ofarligt?)
    Anonym (Dans är magi) skrev 2022-07-02 01:13:40 följande:
    Alltså det går inte att jämföra knappt med vanligt disco, för det är mentaliteten, den varma energin som flödar på dansgolvet, omgivna av naturen, himlen, träden, fåglarna. Alla är mycket mer vänligt sinnade, och människor ler och möter ens blickar, bjuder på öl och frukt eller vad de nu har. Man dansar och känner en sån gemenskap utan att behöva tala med varandra och man känner inte den raggningsfaktorn och tafsångesten som discon och klubbar ger. Jag tror faktiskt på allvar att alla  skulle känna sig välkomna och alla kan gå på de festerna utan att bli dömda. Jag skulle verkligen rekommendera det till alla introverta, ängsliga, förbisedda varelser som inte orkar orkar med sociala koder och hets och som älskar musik och att få vara i en gemenskap.

Det finns nog en hel del droger på de festerna, men inte mer än på vanliga klubbar som sker bakom väggarna. Kokain, amfetamin och annat skit, medan det nog mer är gräs och extasy och lustgas på ravefesterna. Mycket mindre aggressiva droger. Själv testade jag lustgas förra året men lite meningslöst och kort. Jag dricker mest öl och cider och tar inga droger. Behövs inte. Dansen och miljön är drogen:)
    Tror du lustgasen är ofarlig? 
  • Anonym (Dans är magi)
    Anonym (dance) skrev 2022-07-02 01:21:48 följande:
    Det är ju elektronisk musik som techno, trance, progressive och house.

Hittade ett set på Youtube från en utomhusfest för att samla pengar till Ukraina för ett par veckor sen som jag tycker beskriver känslan väldigt bra även om det är betydligt mer påkostat än svenska skogsrave.

Dra fram klippet till  runt 40 min ca.  Riktigt magiskt där på stranden när mörkret infallit och väldigt likt hur jag upplever hela grejen.
  • Anonym (Dans är magi)
    Anonym (dance) skrev 2022-07-02 01:21:48 följande:
    här är klippet

• Anonym (Dans är magi)
    Anonym (Da) skrev 2022-07-02 01:30:54 följande:

Grattis verkligen, vet du hur många jag snackar med på stan och tar upp detta med men alla ser ut som fågelholkar 

Varför tror du att de är så? Gissar att du dansat mycket?
    I större städer är det ju riktigt vanligt med ravefester men det finns ju många som aldrig upplevt det själv. Bland mina vänner är det väldigt sällsynt. Mina kollegor är yngre än mig och hade inte de tagit med mig hade jag aldrig fått uppleva det...å tacksam!

Mina vänner är riktigt trissta parmiddagsmänniskor hihi, de tycker jag är helknäpp!
  • Anonym (Dans är magi)
    Anonym (Ofarligt?) skrev 2022-07-02 01:33:32 följande:
    Tror du lustgasen är ofarlig? 
    Nej, fråga alla kvinnor som fött barn;) De vet! Lustgas kan vidga blodkärlen och är nog inte så nyttigt att använda så där på fester.
Svar på tråden Gick på mitt första rave vid 40...OMG!!! Någon som vet vad jag talar om?