Anonym (aaa) skrev 2022-07-06 09:41:24 följande:
Har ni någon gång testat parterapi? Han måste upptäcka hur hans relation till dottern är helt käpprätt fel. Om någon utifrån ser det, kanske han kan börja ta in det.
Att du stått ut så länge är helt ofattbart. Att vara särbo har fått dig att öppna ögonen, men tydligen har inte han fått samma insikter. Om jag var du, och verkligen orkade vänta ett tag till så skulle parterapi vara ett KRAV! Om han skulle vägra så skulle jag klippa direkt - och verkligen hålla det den här gången. Ett krav efter ett antal terapitillfällen skulle kunna vara att ta med dottern också. Att ni går alla tre, så att man ser det här konstiga samspelet.
Du mår inte bra i detta och det enda du kan göra är att försöka ordna så att det blir bättre för dig själv. Vill han inte ta de hjälpmedel som finns via terapi så finns liksom inget mer, som jag kan komma på.
Hur är dotterns relation till sin mamma? Är mamman nöjd med att dottern bara bor hos pappa, eller ser även hon det konstiga i deras relation?
Ja du skriver helt rätt! Jag skulle ställt högre krav när det gäller dottern och hans relation även för framtiden om det blir vi.
dottern föredrar att vara med pappan än med mamman, eftersom hon inte får samma uppmärksamhet ifrån mamman och hon verkar ha sina problem och saker i livet. Hon skämmer heller inte bort henne på samma sätt, utan bryr sig inte så hemskt mycket. Därför är det trevligare för dottern att vara hos pappan, då han betalar för allt och hon får huset för sig själv och får även nyttja hans nya fina bil hela tiden, trots att han köpt en egen bil till henne. Då slipper hon ju tanka.
Vi har aldrig varit ifrån varandra längre än ett par veckor och då har han nog inte hunnit känna efter och sakna mig och inse att det han håller på med dottern är onormalt.
Att resa med sin 19 åring eller vuxna barn är inga problem alls....för kärnfamiljer eller föräldern....däremot inte alls lika roligt för en styvförälder som valt pappan och inte ungen. Tror nog att de flesta håller med.