• Anonym (Bonusbarn)

i vilken ålder flytta ungdomar ut?

Jag har väntat på denna tid i 6 år nu, att barnet skulle bli vuxen, ta studenten, jobba och sedan dra. Ungen har sagt att efter sommaren det året då hon tar studenten så skulle hon resa utomlands ett halvår och typ bosätta sig där, eftersom hon inte vill bo i tråkiga Sverige.

Nu när tiden har kommit så blir det inte alls så, för nu vill hon halv jobba, chilla och bo hos pappa. Jag har alltså väntat som särbo i 6 år på att hon ska flytta så att vi kan bo ihop, men det vill ju inte hon. Hon ska fortsätta ha pappa för sig själv och så länge hon bor där så kan jag inte bo där, för vi fungerar inte ihop i ens en dag. Hon vill inte heller längre vara så mycket hos sin mamma tyvärr.

I vilken ålder brukar så gamla ungdomar flytta hemifrån nuförtiden? Hade ni väntat ännu längre eller bara gett upp?

• Svar på tråden i vilken ålder flytta ungdomar ut?
  • Anonym (Pfft)
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2022-07-07 09:53:42 följande:

Vad som än hänt och vad vi än bråkar och har bråkat om så handlar det endast om dottern och att vi har olika värderingar när det gäller vuxna barn. Vi har i princip aldrig någonsin bråkat om något annat. Så enkelt är det. Just därför fokuserar jag på dottern, eftersom allt kommer lösas (även om hon kommer hem ibland när hon flyttat) den dagen hon flyttar hemifrån.
    Detta pga att hon dagligen behöver någon hjälp eller komma och hämta något eller på annat sätt behöver kontakt med pappan nu. Har hon en man i sitt liv eller bor utomlands så har hon förhoppningsvis sin man eller annat än pappan att tänka på.

SÅ enkelt är det!!

Skulle hon däremot välja att vara kvar i ytterligare några år i hans hus så är det 100% säkert att jag inte kommer vara kvar. Hon sa för inte så länge sedan att hon vill utomlands, och man får väl bara hoppas och hålla tummarna på att det blir snart.

Och hon kommer antagligen att leva längre än er båda två och kommer att finnas i hans liv så länge han lever, SÅ enkelt är det ts. Gilla läget eller stick.

Hon kommer definitivt att bo kvar i hans hus om några år, förbered dig på det du.
  • Anonym (Suck!)
    LaFontaine skrev 2022-07-07 09:57:09 följande:
    Vilken usel pappa han är, som tolererar att hans dotter omnämns på detta sätt. Fy fan, för er båda!
    Ja man får verkligen hoppas att ts håller sitt löfte och lämnar dottern och hennes pappa snart!
  • Anonym (fick)
    Anonym (Suck!) skrev 2022-07-07 12:26:44 följande:
    Ja man får verkligen hoppas att ts håller sitt löfte och lämnar dottern och hennes pappa snart!
    Jag infogar ett "ifred" i din mening där. Ja, man får verkligen hoppas, innan hon får tillfälle att sabba ännu mer av pappans relation med sina barn.
  • Anonym (Suck!)
    Anonym (fick) skrev 2022-07-07 12:36:04 följande:
    Jag infogar ett "ifred" i din mening där. Ja, man får verkligen hoppas, innan hon får tillfälle att sabba ännu mer av pappans relation med sina barn.
    Exakt! Hon kämpar hårt för det och har gjort så i alla år. Hon lyckades få bort sonen så nu kämpar hon för att få bort även dottern från pappans liv.
  • Anonym (tonårsförälder)
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2022-07-06 08:22:18 följande:

Svaret på frågan till varför jag är kvar är för att mannen, så fort det är slut eller vi tar en paus kontaktar mig och har så många positiva egenskaper som de flesta andra män inte har. Det enda negativa är hans dotter och hur han beter sig runt henne. Därför är det enda jag väntar på att hon ska flytta utomlands eller hitta en man. För i princip allt annat är bra. Så bra att ingen annan man kan mäta sig med honom.

Han älskar mig och kan inte heller hitta någon som kan mätas med mig. Han vill bara att jag ska acceptera att han har barn och att jag inte ska vara avundsjuk eller irritera mig på henne.

vi har båda försökt flera gånger att bryta med varandra men ingen av oss kan gå vidare eller hitta någon annan. Där har ni svaret.

Nu är det så nära och det "borde" handla om max ett år tills hon kanske hittar en man eller flyttar. Därför känns det dumt att ge upp just nu när jag stått ut under den värsta perioden.

Att hon ska komma på besök då och då är inga problem. Jag vill bara inte känna mig som en inneboende där hon spelar frun till sin pappa och jag är barnet. Jag tror och hoppas att när hon väl flyttar och inte varit i huset på ett tag, så kommer allt kännas bättre.

Fast du kan ju inte vänta på att hon ska flytta utomlands eller träffa en man.
    Hon tog studenten för ca 1 månad sen, hon har ingen pojkvän men du  skriver att det borde vara max ett år tills hon träffat en man eller flyttat.
    Det är väl inte alla 19 åringar som har stadiga pojkvänner att flytta i hop med, inte ens kompisar att dela en lägenhet med, vart ska den lägenheten komma ifrån?
    Det kan givetvis gå men det kanske inte är det lättaste. 
    Hon pratade om att åka utomlands, har hon inga konkreta planer på det så kanske det bara var en dröm eller en tanke och som sagt har hon inte inget konkret just nu kan du ju inte hoppas på det på ett tag.

Nej det låter konstigt att en månad efter studenten vänta på att hon flyttar utomlands eller träffar en man som hon ska flytta ihop med.
    Speciellt som du beskriver henne. 
    Hon bor nog hemma några år till.
    Alla är inte utåtriktade utan mer hemma, det är inget fel på det, alla är inte lika och hur andra är spelar ju heller ingen roll, hon är ju vad hon är vad än du hoppas på att hon ska vara.

Att du tycker att hon borde flytta utomlands, träffa en man och flytta i hop med eller flytta i hop med kompisar bara för att hon tog studenten för en månad sen, gör ju inte att hon vill det eller kommer att göra det eller att hennes pappa tycker det. 
    Du tycker att hon är annorlunda mot andra tonåringar men det finns många som är så. Många vill inte flytta på en gång.
    Hon kanske tycker att du är konstig som tycker att hon ska träffa en man att flytta ihop med när hon bara är 19 år, eller att man måste känna att man ska flytta så snart efter studenten.
    Det kan ju inte heller vara kul för henne att veta du tycker att hon ska flytta ut så att du kan flytta in.
    Hon måste ju kunna flytta när hon vill eller när pappan vill, inte när pappans särbo vill det speciellt inte så snart efter studenten.
  • Anonym (Bonusbarn)

Jag måste säga att jag är imponerad att så många härinne har tid och ork att år efter år och dagligen läsa andras trådar och följa upp dessa. Man känner att man gjort intryck vilket är roligt faktiskt. Mer synd tycker jag däremot om de som inte har något annat att göra än att orka kommentera och läsa tråd efter tråd dagligen. Har ni inget positivt att komma med utan bara känns bittra så behöver ni inte heller svara någonting.

De som svarar utan att döma är en annan sak, för alla är olika och tänker olika. Kan bara föreställa mig vilket tråkigt liv ni måste ha som går in här och aldrig missar en enda tråd ifrån folk som skriver. Skaffa en man och ett liv istället.

• Anonym (Särbo)
    Anonym (Bonusbarn) skrev 2022-07-07 20:59:39 följande:

Jag måste säga att jag är imponerad att så många härinne har tid och ork att år efter år och dagligen läsa andras trådar och följa upp dessa. Man känner att man gjort intryck vilket är roligt faktiskt. Mer synd tycker jag däremot om de som inte har något annat att göra än att orka kommentera och läsa tråd efter tråd dagligen. Har ni inget positivt att komma med utan bara känns bittra så behöver ni inte heller svara någonting.

De som svarar utan att döma är en annan sak, för alla är olika och tänker olika. Kan bara föreställa mig vilket tråkigt liv ni måste ha som går in här och aldrig missar en enda tråd ifrån folk som skriver. Skaffa en man och ett liv istället.

Jag tror inte man håller koll på varje tråd men en del teman återkommer ju och man förstår att det är samma person. 

Men ok fattar jag det rätt att du är samma som skrev om ditt bonusbarns student för ett tag sen? 

• Anonym (Pfft)

Haha måste kännas fint i glashuset ts :D Själv sitter du här och gnäller i olika trådar om din relation av och till istället för att lämna den där stackars familjen ifred. Skaffa en man (som du faktiskt passar med) och ett liv kanske?
  • Anonym (Suck!)

Haha...Det är väl snarare du som borde försöka (!) skaffa en man och ett mindre bittert liv. 
  • Anonym (aaa)

Oj vad du tar i TS. Jag har varit en som svarat trevligt i tråden och seriöst bollat, eftersom jag är intresserad av relationsfrågor. Är själv bonusförälder i en fungerande bonusfamij men förstår att det kan vara trixigt för en del andra.

Varför tror du att man har ett trist liv för att man hinner ta ett par minuter här inne på morgonen? Jag lägger max en kvart på Familjeliv när jag är inne, just nu har jag semester och är inne varje morgon (som nu). När jag jobbar är jag inne ett par ggr/veckan. Svarar inte alltid på trådar heller utan läser i perioder enbart. Svarar när jag tycker en tråd är intressant OCH att jag kanske kan bidra. Jag svarar inte bara för att skriva något. 
    Du är ju inne här själv - hur mycket tid lägger du på en vecka tex? Om du kan lägga den tiden så kan andra också utan att det betyder att man har en innehållslöst liv. 
  • Anonym (fick)

Eh, va? Synd om oss som svarar? Det är väl du som har enorma problem med dig själv och din relation och som vräker ur dig detta på ett öppet forum i tråd efter tråd efter tråd. Varför skriver du ens om du inte vill ha svar? Och försöker projicera dina tillkortakommanden på oss i tråden, patetiskt. 

Och att du bara vill ha medhåll, ja, tyvärr så funkar inte tillvaron så. Varken på ett forum eller irl. 
  • Anonym (E.)

Du har skrivit så många trådar om samma sak, att man lärt sig att känna igen vissa fakta, samt ditt sätt att skriva. 

Du vill ju aldrig ta till dig vad folk skriver! Det FUNKAR inte att leva tillsammans med någon, på permanent basis, om man inte tål att se hans barn. Det ÄR bara se. Barnen kommer aldrig att försvinna - och det är inte rätt mot pappan och barnen heller, om styvmamman hela tiden ska försöka motarbeta deras kontakt.

Om man ska ta någon med barn sedan förr, så måste man kunna köpa hela paketet. (Jag säger inte att det är lätt, alltid...)
  • Anonym (Suck!)
    Anonym (E.) skrev 2022-07-09 05:34:13 följande:
    Du har skrivit så många trådar om samma sak, att man lärt sig att känna igen vissa fakta, samt ditt sätt att skriva. 

Du vill ju aldrig ta till dig vad folk skriver! Det FUNKAR inte att leva tillsammans med någon, på permanent basis, om man inte tål att se hans barn. Det ÄR bara se. Barnen kommer aldrig att försvinna - och det är inte rätt mot pappan och barnen heller, om styvmamman hela tiden ska försöka motarbeta deras kontakt.

Om man ska ta någon med barn sedan förr, så måste man kunna köpa hela paketet. (Jag säger inte att det är lätt, alltid...)
    Ts är ifs varken styv eller bonusmamma till dottern utan pappans partner/kk/kompis? Men i övrigt håller jag med. Ts kommer aldrig kunna ha en seriös relation med denna man, men tyvärr vägrar hon att ta till sig det trots att så många tycker samma sak.
  • fornminne

Men alltså, har dottern inga vänner? Inget eget socialt liv? Alla har inte möjlighet att flytta hemifrån när de är 19-20 år. Alla har inte pojkvänner heller. Men som TS skriver, de flesta brukar vilja pröva sina vingar i den åldern. Jobba, plugga, åka utomlands. Göra NÅGOT med sitt liv. Inte bara chilla, hänga med pappa och få allt serverat.

• Anonym (Bonusbarn)

Ni har så rätt i det ni skriver. Jag har försökt förändra och "göra om" deras familjekonstellation i alla år så att det ska passa mig. Det är INTE ok. Jag borde ha accepterat ifrån dag ett att detta är en man med 2 barn, dvs ett paket. Men jag trodde att "bara de flyttar hemifrån fort så..."! Men denna press känner barnen tydligt och då blir det tvärt om effekt. De vill försöka vara barn ännu mer.

Jag har levt på hoppet att allt ska bli bra nu, men ingenting är bättre. Det handlar ju i grund och botten om att mannen och jag tycker olika. Han älskar ju att ha sina barn omkring sig så länge som möjligt och vill egentligen aldrig att de ska flytta. Jag måste förstå och acceptera detta om jag vill vara med honom. Men om jag känner mig själv så är jag ju inte den människan.

Jag har levt i en bubbla och om jag ska vara ärlig så förstår jag inte att han varit kvar under alla dessa år. Jag hade aldrig accepterat en partner som mig själv där jag inte får ha mina barn hur mycket jag vill.

• Anonym (Bonusbarn)
    fornminne skrev 2022-07-09 15:02:06 följande:

Men alltså, har dottern inga vänner? Inget eget socialt liv? Alla har inte möjlighet att flytta hemifrån när de är 19-20 år. Alla har inte pojkvänner heller. Men som TS skriver, de flesta brukar vilja pröva sina vingar i den åldern. Jobba, plugga, åka utomlands. Göra NÅGOT med sitt liv. Inte bara chilla, hänga med pappa och få allt serverat.

Nej, hon har aldrig haft pojkvän och det känns inte som att hon har något intresse av ett liv framöver utanför denna by och utanför detta hus. Men det kanske ändras efter ett år när hon tröttnat och ser att vännerna börjar resa, plugga eller flyttar iväg till stan.
Svar på tråden i vilken ålder flytta ungdomar ut?