• Anonym (OCD?)

Fler som känner samma inför semester?

Ogillar semester, känns som ett nödvändigt ont?

Tycker om rutiner, allt skall vara som vanligt. Svårt för nya saker.  Tycker om när dagarna och innehållet upprepas?
    Jobb, skola, aktiviteter, samma tider osv.
    Äter gärna på samma plats, gå på samma toa, gör gärna samma saker.
    Svårt för nytt.
    Helgen räcker för mig som fritid. 

Fler som känner samma?

• Svar på tråden Fler som känner samma inför semester?
  • Anonym (Fågel)
    Gameofthrones skrev 2022-07-05 11:51:00 följande:
    Ja när man ser iframemot nästa semester när  man har semester så tycker jag att det är en lathet. Man ser bara emot sin nästa ledighet.

Det spelar ingen roll vad man jobbar med. Utan menar det jag säger. Ser man bara framemot nästa semester, nästa lediga vecka. Då undrar man. 
    Min arbetsgivare kommer inte tacka mig för att jag jobbar mig snabbare till min grav. Jag gör de jag behöver och inte en minut mer. Jag orkar inte.

Då jobbar jag med något jag älskar. Jag borde inte jobba 100% då jag brände ut mig totalt under studietiden (5 år). Hade en veckas semester under sommaren under dessa år. Jobbade några kvällar och helger då och då under studierna och heltid under sommaren. 

Lägg även på en partner som misshandlade mig under dessa år att jag blev totalt knäckt i slutet och lyckades lämna. Hade de inte varit för honom hade jag nog inte varit så trött idag. Han prickade ofta in att bråka innan jag hade tenta eller andra viktiga saker som stressade sönder mig. 

Du kan inte gå runt och tro att folk är lata. Finns folk med sjukdomar och andra problem. 

Jobba så mycket du vill, tills du stupar. Jag bryr mig inte. Men bara för inte andra tycker som du är de fel. Själv kommer jag aldrig förstå mig på folk som måste hålla igång varje dag med flera saker, blir trött bara av att se deras FB flöde. 
  • Anonym (L)

Jag tycker det räcker med ett par dagar ledigt. Trivs bäst med att jobba som jag brukar (har ett väldigt fritt jobb där jag kan styra mina tider) men att vara ledig och speciellt om man inte har så mycket planerat i 4 veckor gör mig skitstressad. Brukar aldrig ta 4 v sammanhängande utan lite utspritt under året.

• Cissy67

Men det är väl ingen som tvingar dig att ta semester? Man ber väl om semester när man vill vara ledig - kanske för att faster i USA ska gifta om sig eller att du är trött på svensk november-dimma? Jobba på tills du vill vara ledig av någon anledning.

• Anonym (lat?)
    Ja när man ser iframemot nästa semester när  man har semester så tycker jag att det är en lathet. Man ser bara emot sin nästa ledighet.

Det spelar ingen roll vad man jobbar med. Utan menar det jag säger. Ser man bara framemot nästa semester, nästa lediga vecka. Då undrar man. 
    Lathet eller ett övermäktigt jobb? 
  • Anonym (Här)

Man blir i stort sett tvingad att ha sammanhängande semester under juni-juli-aug. Till och med endast tre v knorras det om hos oss. Kommunalt anställd) 
    Jag har drygt 5 v men tar bara ut 4. 

Cissy67 skrev 2022-07-05 12:24:03 följande:

Men det är väl ingen som tvingar dig att ta semester? Man ber väl om semester när man vill vara ledig - kanske för att faster i USA ska gifta om sig eller att du är trött på svensk november-dimma? Jobba på tills du vill vara ledig av någon anledning.

• Anonym (Falabella)
    Cissy67 skrev 2022-07-05 12:24:03 följande:

De flesta i industrin har krav på sig att ta semester när företaget man jobbar på har sommarstoppveckor. Det har luckrats upp lite på senare år men vi måste ta i alla fall 2 veckor inom en period av tre veckor.

Dvs om företaget har stopp v 29-31 måste du ta 2 av de veckorna och sen kan din semester sticka ut en vecka på endera hållet, eller kanske rentav på båda hållen om du har sparat ihop tid.
  • Anonym (Sol)

Det är inte alla förunnat att ha ett jobb man trivs med.
    Det är snarare det som är problemet då.
  • Anonym (Sol)

Dessutom är det väl inte lathet att längta till ledighet?
    Lat är väl att inte jobba alls trots att man kan och lever på andra. DÅ är man lat.
    Inte om man jobbar 47 v om året och längtar till sina 5 veckors ledighet.
  • Gameofthrones
    Anonym (Sol) skrev 2022-07-06 15:22:52 följande:
    Dessutom är det väl inte lathet att längta till ledighet?
    Lat är väl att inte jobba alls trots att man kan och lever på andra. DÅ är man lat.
    Inte om man jobbar 47 v om året och längtar till sina 5 veckors ledighet.
    Som sagt tidigare. Längtar man efter 4-6 veckors semester igen när man har haft ledighet och vi har rätt mkt ledighet generellt. Bad är ert och gnälla över längta fter ledighet?

Generellt har vi jul,, påsk, sportlov, sommarsemester, vanliga helger. Nä, för mig är det alldeles för mkt ledighet. 
  • Anonym (Sol)
    Gameofthrones skrev 2022-07-06 22:24:15 följande:
    Som sagt tidigare. Längtar man efter 4-6 veckors semester igen när man har haft ledighet och vi har rätt mkt ledighet generellt. Bad är ert och gnälla över längta fter ledighet?

Generellt har vi jul,, påsk, sportlov, sommarsemester, vanliga helger. Nä, för mig är det alldeles för mkt ledighet. 
    Men DU behöver ju inte vara ledig för att andra är det?

Så länge man försörjer sig själv fattar jag inte varför du måste tycka om andras ledighet eller längtan till ledighet.

Själv jobbar jag både helger och storhelger och lov och det gör många med mig.

att längta efter betyder inte heller att man gnäller om det eller inte vill jobba. 
    Den som gnäller mest här är ju DU.
  • Gameofthrones
    Anonym (Sol) skrev 2022-07-06 23:38:40 följande:
    Men DU behöver ju inte vara ledig för att andra är det?

Så länge man försörjer sig själv fattar jag inte varför du måste tycka om andras ledighet eller längtan till ledighet.

Själv jobbar jag både helger och storhelger och lov och det gör många med mig.

att längta efter betyder inte heller att man gnäller om det eller inte vill jobba. 
    Den som gnäller mest här är ju DU.
    Det är du som citerar och diskuterar! Har sagt mitt. Det är du som ältar om samma sak.

Du har inget och komma med du ältar du citerar jag svarar..
Svar på tråden Fler som känner samma inför semester?