• Anonym (Förvirrad)

Hjälp! Hur bli klar i huvudet snabbt efter narkos (IVF/äggplock)?

Jag behöver alla tips jag kan få för att bli pigg och klar i huvudet så snabbt som möjligt efter en narkos. Bakgrund: Min sambo och jag försöker få barn via IVF och håller på att stimulera inför äggplock. Idag fick jag reda på att de måste plocka ut äggen tidigare än planerat pga att de redan har rätt storlek och riskerar att släppa innan annars. Det är mitt andra äggplock, pga av mina medicinska omständigheter vill de endast plocka under en kort narkos. Nu är det så att jag har en otroligt viktig presentation på jobbet som jag har jobbat med i ett år den dagen. Läkaren avrådde mig såklart att jobba efter äggplocket men jag har inte riktigt något val, det måste gå på något sätt. Att avbryta IVFen är inte heller en option. Därför: ha någon varit med om liknande, finns det något man kan göra själv för att piggna till snabbare och få ett klart huvud? Just nu känns hela situationen så himla skit?

• Svar på tråden Hjälp! Hur bli klar i huvudet snabbt efter narkos (IVF/äggplock)?
  • Yllop

Du får välja vad du vill göra.
    Det brukar ta flera timmar efter narkos innan man ens kvicknar till så pass att man vill gå ur sängen.

• Anonym (K)
    Yllop skrev 2022-07-04 19:15:27 följande:

Det brukar ta flera timmar efter narkos innan man ens kvicknar till så pass att man vill gå ur sängen.

Det beror ju på vilken sorts narkos och vilket ingrepp. Jag är kirurg och göt ofta små ingrepp där personer varit sövda med mask (inte tub i halsen) ca 10-20 min. De går hem någon timma senare.
    Mitt råd är att prata med narkosläkaren före ingreppet om funderingarna och få ett bra svar där. 
  • Anonym (L)

Får du inte smärtstillande innan ÄP? De kan ju också ta sin tid att gå ur kroppen såpass att du är pigg nog att jobba. Utan det kommer du kanske ha ganska ont efteråt istället Obestämd

Inget jobb är så viktigt så att det inte går att flytta fram en dag. Din hälsa och ditt välmående är viktigare. 

• Anonym (biologen)
    Yllop skrev 2022-07-04 19:15:27 följande:

Inte alls säkert. Det finns lätt narkos och djup narkos och det är även individuellt hur man reagerar på det.

Jag har gjort bihåleop under lätt narkos (20 min) och då var jag helt vaken efter någon timme och tog mig hem själv.

Min son blev opad under lätt narkos när han var 8 och satte sig kapprakt upp och var helt vaken efter en halvtimme.

Men äldre personer kan drabbas mycket hårdare och min svärmor t.ex. blev helt groggy en halvdag även efter kortare ingrepp.

Numera har man kommit fram till att det händer saker i hjärnan med äldre patienter vid narkos som inte är så bra. De får ofta POCD, post-operativ kognitiv dysfunktion.

"At the moment, estimates suggest that the overall incidence of POCD in older patients can be as high as 50-80% at discharge, 20-50% at six weeks and 10-30% at six months post-surgery."

www.theguardian.com/science/2022/apr/24/the-hidden-long-term-risks-of-surgery-it-give-peoples-brains-a-hard-time
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (K) skrev 2022-07-04 19:28:08 följande:
    Det beror ju på vilken sorts narkos och vilket ingrepp. Jag är kirurg och göt ofta små ingrepp där personer varit sövda med mask (inte tub i halsen) ca 10-20 min. De går hem någon timma senare.
    Mitt råd är att prata med narkosläkaren före ingreppet om funderingarna och få ett bra svar där. 
    Bra idé, tack! Ska prata med narkosläkaren. Min läkare är inte övertygad om min tanke att åka och jobba den dagen, för att jag "inte är att räkna med", men inte som om problemet är att jag är medvetslös.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (biologen) skrev 2022-07-04 19:55:07 följande:
    Inte alls säkert. Det finns lätt narkos och djup narkos och det är även individuellt hur man reagerar på det.

Jag har gjort bihåleop under lätt narkos (20 min) och då var jag helt vaken efter någon timme och tog mig hem själv.

Min son blev opad under lätt narkos när han var 8 och satte sig kapprakt upp och var helt vaken efter en halvtimme.

Men äldre personer kan drabbas mycket hårdare och min svärmor t.ex. blev helt groggy en halvdag även efter kortare ingrepp.

Numera har man kommit fram till att det händer saker i hjärnan med äldre patienter vid narkos som inte är så bra. De får ofta POCD, post-operativ kognitiv dysfunktion.

"At the moment, estimates suggest that the overall incidence of POCD in older patients can be as high as 50-80% at discharge, 20-50% at six weeks and 10-30% at six months post-surgery."

www.theguardian.com/science/2022/apr/24/the-hidden-long-term-risks-of-surgery-it-give-peoples-brains-a-hard-time
    Åh, interessant. Hoppas jag är ung nog Glad
  • EpicF
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-07-04 21:53:32 följande:
    Åh, interessant. Hoppas jag är ung nog Glad
    Det är också individuellt hur man som person reagerar på narkosmedel, även lätt narkos kan man reagera negativt på med trötthet/dödlighet i timmar efterråt. 

Om läkaren har avrådit dig från att jobba så lyssna på läkaren. 
  • Aliona

Åh jag förstår ditt dilemma! Det låter som att presentationen är otroligt viktig för dig, och jag tänker att man då ofta vill vara i toppform för att briljera. Jag hade nog inte velat riskera det genom att att bli sövd samma dag. Jag vet att vänta. är oerhört svårt när man försöker skaffa barn, men överväger du inte att skjuta på äggplocket? 

• Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2022-07-04 21:56:03 följande:
    Det är också individuellt hur man som person reagerar på narkosmedel, även lätt narkos kan man reagera negativt på med trötthet/dödlighet i timmar efterråt. 

Om läkaren har avrådit dig från att jobba så lyssna på läkaren. 
    Håller med! Pressa inte kroppen i det här läget.

TS, vad är viktigast. En presentation eller att bli gravid? 
    Facit: Att bli gravid. Du är så extremt utbytbar på jobbet så du anar inte. Nån annan kan göra din presentation om den inte går att flytta på. Jobbet borde verkligen vara det minst viktiga i ditt liv.
  • Phalaenopsis
    Anonym (Ja) skrev 2022-07-04 22:13:25 följande:
    TS, vad är viktigast. En presentation eller att bli gravid? 
    Facit: Att bli gravid. Du är så extremt utbytbar på jobbet så du anar inte. Nån annan kan göra din presentation om den inte går att flytta på. Jobbet borde verkligen vara det minst viktiga i ditt liv.
    Det kanske är en del av problemet? När man är utbytbar är det lättare att bli förbigången på ett jobb man gärna vill ha.
  • Anonym (Ont)

Oavsett narkos eller inte hade jag inte kunnat arbeta eller prestera efter mina ÄP för jag hade för ont. Fundera ett varv till. Ja, egentligen tycker jag inte det är nåt att grubbla på ens.

• Anonym (Förvirrad)

Ja, såklart - det viktigaste är äggplocket, om jag måste välja kommer det alltid att vinna. Ni har rätt, har nu fixat en plan B, om jag inte orkar så får en kollega hoppa in spontant. Har morgondagen på mig att briefa honom. Det är mest att många människor väntar på det här mötet och jag skulle göra en hel del besvikna, som inte förtjänar det. Är en väldigt viktig presentation och många som påverkas om jag inte klarar det. 

• Anonym (Ont)

Plan B låter bra. Tänk så här- du hade ju kunnat råka ut för nåt akut också och inte ens kunnat fixa en plan B och då hade det säkert löst sig ändå. För det gör saker som måste lösas. Lycka till med ÄP!

Svar på tråden Hjälp! Hur bli klar i huvudet snabbt efter narkos (IVF/äggplock)?