• askyfullofstars

    Semester och aldrig varit sjukare. Är detta vanligt?

    Hej.
    Efter ett helvetets halvår med oerhört stressigt liv så fick jag och maken äntligen en månads semester ihop. Vi har varit utomlands hela perioden i vårt hus. Jag tänkte att semestern skulle vara ett perfekt tillfälle för mig att vila upp mig men jag har ju varit så sjuk och fått så många fysiska symtom så jag inte vet var jag ska börja?

    Innan jag åkte hade jag klump i halsen. Denna kollades av en läkare och bedömdes vara muskelrelaterad. Därefter har jag haft så mkt fysiska symtom, som nu tex har jag haft ryckningar i ögat i snart ett dygn. 


    Blir man sjukare av att vila sig än vara uppe i stressigt liv? För såhär dåligt som jag mått med fysiska besvär har jag inte upplevt risigare. 

  • Svar på tråden Semester och aldrig varit sjukare. Är detta vanligt?
  • Räkan77

    Din kropp har förmodligen signalerar till dig hela våren och du måste ta det lugnt för att inte krascha. Men du har inte märkt av signalerna på grund av stressen. Nu när det har varit lugnare så har du haft förmågan att känna in dig själv och det låter som att du behöver ta signalerna på allvar.

    Är du hemma i Sverige igen? Boka in en tid hos din husläkare så fort som möjligt. Och bestäm dig för att hösten måste bli annorlunda än våren.

  • Tow2Mater

    Vad bestod sjukdomarna i? Lite ryckning i ögat och klumpkänsla i halsen är väl knappast att klassa som sjukdom, det känner de flesta ibland. Men långvarig stress kan ju ge alla möjliga problem.

  • Litorina

    Det kan inte vara så att din kropp har protesterat ganska länge, men att du varit för upptagen för att märka det? 


    Sen kan det ju vara en tillfällighet också, att du insjuknar i något just nu. Har du många symptom så gå till läkare och få det kollat. Nämn alla symptom samtidigt. Det finns ju sjukdomstillstånd som ger många diffusa symptom (tex sköldkörteln) och läkare tenderar att vifta bort det som stress om det är en kvinna som uppvisar dem (tyvärr belagt med forskning om ngn undrar). Så om problemen inte avtar, stå på dig så att du blir undersökt. Antingen det är symptom på fysisk sjukdom eller att du håller på att gå in i väggen, så behöver du ju få hjälp. 

  • askyfullofstars
    Tow2Mater skrev 2022-07-05 07:27:36 följande:

    Vad bestod sjukdomarna i? Lite ryckning i ögat och klumpkänsla i halsen är väl knappast att klassa som sjukdom, det känner de flesta ibland. Men långvarig stress kan ju ge alla möjliga problem.


    Skrev att jag varit sjuk. Haft flera skov i min autoimmuna sjukdom bland annat som utlösts efter varandra sedan oktober 2021. Klumpkänslan i halsen har jag varit dygnet runt i snart 3 månader, vet inte om det tillhör det vanliga men ja. Sedan mkt hjärtklappningar, ångestattacker osv. 
  • askyfullofstars
    Litorina skrev 2022-07-05 07:35:50 följande:

    Det kan inte vara så att din kropp har protesterat ganska länge, men att du varit för upptagen för att märka det? 


    Sen kan det ju vara en tillfällighet också, att du insjuknar i något just nu. Har du många symptom så gå till läkare och få det kollat. Nämn alla symptom samtidigt. Det finns ju sjukdomstillstånd som ger många diffusa symptom (tex sköldkörteln) och läkare tenderar att vifta bort det som stress om det är en kvinna som uppvisar dem (tyvärr belagt med forskning om ngn undrar). Så om problemen inte avtar, stå på dig så att du blir undersökt. Antingen det är symptom på fysisk sjukdom eller att du håller på att gå in i väggen, så behöver du ju få hjälp. 


    Det är det jag misstänker, mår bara så jävla dåligt och helt ärligt får jag mörka tankar. Känns inte värt att leva om man ska må såhär varje dag känner jag. Ingen livsglädje, vill bara få sova genom hela dagarna men man ska upp och ta hand om två barn som suger ut min själ. 
  • Upptaget
    askyfullofstars skrev 2022-07-05 00:23:43 följande:
    Semester och aldrig varit sjukare. Är detta vanligt?

    Hej.
    Efter ett helvetets halvår med oerhört stressigt liv så fick jag och maken äntligen en månads semester ihop. Vi har varit utomlands hela perioden i vårt hus. Jag tänkte att semestern skulle vara ett perfekt tillfälle för mig att vila upp mig men jag har ju varit så sjuk och fått så många fysiska symtom så jag inte vet var jag ska börja?

    Innan jag åkte hade jag klump i halsen. Denna kollades av en läkare och bedömdes vara muskelrelaterad. Därefter har jag haft så mkt fysiska symtom, som nu tex har jag haft ryckningar i ögat i snart ett dygn. 


    Blir man sjukare av att vila sig än vara uppe i stressigt liv? För såhär dåligt som jag mått med fysiska besvär har jag inte upplevt risigare. 


    Känner lite igen mig i det du skriver. Dock började mitt några veckor innan semestern, trodde jag skulle få bukt med måendet innan semestern, men icke..är själv bortrest just nu och har massvis med fysiska symtom orsakad av dem stress och ångest jag burit på hela våren. Klumpen i halsen har jag också och den dök upp för några veckor sedan, mycket obehagligt! Jag försöker nu slappna av och inte ha massa måsten under semestern, låta bli att fara och flänga. Bara vara. Inte helt enkelt när liksom jag har små barn, men tur det finns en förälder till! Försök ge dig tid att vila och koppla av, minska press och stress. 
  • Tow2Mater
    askyfullofstars skrev 2022-07-05 21:02:51 följande:
    Skrev att jag varit sjuk. Haft flera skov i min autoimmuna sjukdom bland annat som utlösts efter varandra sedan oktober 2021. Klumpkänslan i halsen har jag varit dygnet runt i snart 3 månader, vet inte om det tillhör det vanliga men ja. Sedan mkt hjärtklappningar, ångestattacker osv. 
    Då har det ju knappast något samband med semestern utan ditt hektiska liv med fler barn och alla ?måsten?. Sätt er och ta fram en plan för hur ni ska dela och minska bördorna så gott det går, speciellt efter semestern när jobbet börjar igen. Kanske huset utomlands kan säljas? Har ett sånt själv och det ger ofta mer stress än avslappning sett över hela året.
  • Postman
    askyfullofstars skrev 2022-07-05 21:02:51 följande:
    Skrev att jag varit sjuk. Haft flera skov i min autoimmuna sjukdom bland annat som utlösts efter varandra sedan oktober 2021. Klumpkänslan i halsen har jag varit dygnet runt i snart 3 månader, vet inte om det tillhör det vanliga men ja. Sedan mkt hjärtklappningar, ångestattacker osv. 

    Vad är det för sjukdom? Klump i halsen kan komma från magsyran i magen.
  • Alexi

    Det är ju en klassiker att bli sjuk när semestern börjar, för folk som stressat mycket in i kaklet. 

    Men sätt dig ner med din man och gör en plan för hur ni ska förändra livet i höst? Ska ni ändra hur mycket ni jobbar, deltid? Anlita tjänster hemma, städning? Handla mat på nätet med hemkörning? Dra ner på någon aktivitet? 

  • Themis

    Jag har lite samma denna semester och ja, det är inte ovanligt att bli sjuk på semestern om man har stressat i flera månader. Hjärtklappning och ångest är starka stresstecken och då är man på väg in i väggen.

    Så länge kroppen går på adrenalin så tvingas den hålla igång oss för "överlevnad" men i samma sekund man slappnar av så adrenalinet minskar tycker immunförsvaret att det är dags att börja storstäda och kroppen släpper fram allt som varit undertryckt, grovt förenklat.

    Du behöver ha en plan för hur resten av året ska se ut och hur du ska säga åt din chef att du måste få det lite lättare nu några månader, så att du inte blir sjukskriven en längre tid.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden Semester och aldrig varit sjukare. Är detta vanligt?