• Anonym (Kaffedraken)

    Berätta könet för familjen - måste man bjuda svärmors nya pojkvän?

    Dessa dilemman som uppstår inom familjer, hade gärna klarar mig utan. Speciellt nu.

    Gravid med mitt första barn (20+2) efter 2 år av konstanta mf och problematik. Stor grej för mig och min man med andra ord.
    Idag fick vi reda på könet och tänkte köra en intim kombination av födelsedagskalas för min man + berätta könet kommande helg. Vi har än så länge bjudit mina föräldrar, syskon, hans föräldrar, syskon och den enda kvarlevande äldre släktingen på bägge sidor. Litet och intimt med andra ord.

    Är vi då helt, ursäkta språket, dumma i huvudet för att vi inte vill bjuda min mans mammas nya pojkvän som hon träffade online och började prata med för max två månader sedan? Den här dagen är väldigt speciell för oss och vi vill omge oss av de närmaste inom familjen. Ska det då sitta en vitt främmande man mellan mina föräldrar och gammelmormor och samtidigt förklara vad han jobbar med? 


    Vi har fått en del motstånd från min mans sida pga detta och hans mamma känner plötsligt att hon inte vill komma för att han inte får komma. Vi tycker att om det är vår dag borde det väl vara upp till oss? Till saken hör att hon frågade inte om han fick komma utan antog och brättade därför för denna man att han var bjuden. Vilket han aldrig var. 


    Är vi trångsynta för att vi vill att denna dag, eller ja de timmar de handlar om, ska vara fokuserade på oss och vårt första barn? 

  • Svar på tråden Berätta könet för familjen - måste man bjuda svärmors nya pojkvän?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förutom att jag inte förstår grejen med att göra avslöjandet av kön till en happening, eller att jag tycker det är så litet och intimt med de du sagt så verkar ju mamman helt korkad som ens tar för givet att en så nu pojkvän ska med. 

    Hur de har träffats spelar väl ingen roll, men att de bara har setts i två månader och hon på eget bevåg bjuder med denne är synnerligen udda. Jag tolkar det som att ni inte känner personen i fråga så skulle säga nej till dem. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker nog ni är lite ogina. Ni kommer vara omgivna av massor som är så glada för er skull + en gubbe som kanske också är glada för er skull eller så håller han god min. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Så din mamma väljer bort er för en nätflirt som har haft kontakt med i ett par månader?

    Låt henne göra det då, hon kommer nog ändå när hon inser att nätflirten inte är bjuden.

    Skulle hon inte dyka upp så vet du var du har henne.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker hela ditt upplägg är asskumt om jag ska vara ärlig och en mer eller mindre inbjuden hade jag personligen inte brytt mig om i det läget.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du väljer att göra detta till en "grej" så kommer du få det oerhört jobbigt när barnet väl är fött när det är dags för besök på BB, hembesök, dop etc.. Det blir inte lättare att hantera svärmor om du lägger ribban redan nu angående detta.

    Chilla och betänk att det är en hel del gravidhormoner i omlopp just nu som gör dig extra känslig.

    Ni är vuxna människor. Låt honom komma. En extra glad människa gör väl inget? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det känns jättekonstigt att bjuda in bara för att berätta könet. Kan du inte lägga upp det på sociala medier istället? På det sättet får de som vill glädjas åt er och ni slipper ha folk ni inte vill umgås med. 


    Jag tycker båda har gjort fel. Det är småsint av er att inte låta honom komma men din mamma borde inte ha antagit att det var okej. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Sedan när blev det en grej att man ska bjuda på festligheter för att avslöja kön på en ofödd unge??? 
    Ganska löjligt.

    Då min syn på det går att beskåda ovan så är det kanske inte en skräll att jag tycker att ni kan bjuda med honom till detta. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men jisses, gud vad ni överdriver som ska göra världens grej av vilket kön barnet har... 

    För övrigt hade vi folk på vårt bröllop som vi aldrig träffat, eftersom det var kompisar som hade så pass nya partners och det gick bra ändå. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vet de inbjudna att ni tänkt berätta könet, eller tror de att de är bjudna på födelsedagskalas till din man? I så fall förstår jag om hans mamma tänkt att det är ok att ta med sin pojkvän. Ett litet kalas i vuxen ålder brukar inte vara så formellt utan mer som en trevlig fikastund.
    Ta inte er själva på så stort allvar. Bjud med honom. Det blir trevligast för alla i det långa loppet.

Svar på tråden Berätta könet för familjen - måste man bjuda svärmors nya pojkvän?