• Anonym (hjälp)

Enskild egendom

Hur gör jag om jag vill att en viss summa ska undantas från bodelningen och vara min enskilda egendom?

Kan man skriva ett äktenskapsförord som säger att en summa om x kr utgör min enskilda egendom och är undantagen i en bodelning? t.ex. i händelse av en skilsmässa?

Kan man skriva så? Svara bara om ni vet och är säkra.

• Svar på tråden Enskild egendom
  • BuoBä

Ja, det är det (bland annat) som äktenskapsförord är till för, och de kan skrivas både innan man gifter sig och under äktenskapet. Men för att det ska bli rätt och inte gå att misstolkas så bör du ta hjälp av en jurist. Ibland har banker den servicen.
    Din bättre hälft måste också skriva på och således vara enig om uppdelningen, såklart.

• Anonym (?)
    Anonym (hjälp) skrev 2022-07-08 10:14:14 följande:
    Enskild egendom

Hur gör jag om jag vill att en viss summa ska undantas från bodelningen och vara min enskilda egendom?

Kan man skriva ett äktenskapsförord som säger att en summa om x kr utgör min enskilda egendom och är undantagen i en bodelning? t.ex. i händelse av en skilsmässa?

Kan man skriva så? Svara bara om ni vet och är säkra.

Ja, men som skrivet ovan, ta hjälp av proffs så det blir rätt. Däremot kan du inte skriva att det bara gäller skiljsmässa, det gäller alla bodelningar.

Sen måste ni båda skriva på och det ska registreras. 
  • Anonym (Frej)

Ni kan göra vilken uppdelning ni vill egentligen, så länge båda skriver på. 
    Det skulle kunna vara så att du vill undanta 1 miljon och får hjälp av jurist med ett sådant avtal, men att din make/maka inte vill skriva på. Då går det ju inte.

• Anonym (A)
    Anonym (Frej) skrev 2022-07-08 11:15:38 följande:
    Det skulle kunna vara så att du vill undanta 1 miljon och får hjälp av jurist med ett sådant avtal, men att din make/maka inte vill skriva på. Då går det ju inte.
    +1
  • FuckGoggleAskMe

Ni kan tex skriva att alla pengar på bank konto nr 1111111 är din enskilda egendom, och då har du en lämplig summa på det kontot. 

• Anonym (Cornelia)
    Anonym (Frej) skrev 2022-07-08 11:15:38 följande:

Nja nu är inte allt så svart o vitt som många tror.

Har man pengar kan man oftast juridik för att skydda dessa pengar, låt säga att jag betalat över pengarna först till mina föräldrar, föräldrar betalar tillbaka pengarna som gåva på förtidigt arv, och skriver att dessa pengar ska vara Cornelias enskilda egendom och utgör inte ett förskott på arv.

Jag betalar sedan bostaden som sambo eller senare som gift, pengarna utgör ännu enskild egendom via surrogat, har vi inte blandat in några andra pengar utgör då att bostaden jag förvärvat blir min enskilda egendom.
    Bevis finns via gåvobrev/testamente min föräldrar upprättade, samt gåvobrevet/testamentet behöver inte registreras.

Nu är detta bara ett av många exempel på hur man enkelt kan göra enskild egendom utan att sambo/gift har den blekaste aning att det som förvärvats är och förblir enskild egendom.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Cornelia) skrev 2022-07-09 09:36:01 följande:
    Nja nu är inte allt så svart o vitt som många tror.

Har man pengar kan man oftast juridik för att skydda dessa pengar, låt säga att jag betalat över pengarna först till mina föräldrar, föräldrar betalar tillbaka pengarna som gåva på förtidigt arv, och skriver att dessa pengar ska vara Cornelias enskilda egendom och utgör inte ett förskott på arv.

Jag betalar sedan bostaden som sambo eller senare som gift, pengarna utgör ännu enskild egendom via surrogat, har vi inte blandat in några andra pengar utgör då att bostaden jag förvärvat blir min enskilda egendom.
    Bevis finns via gåvobrev/testamente min föräldrar upprättade, samt gåvobrevet/testamentet behöver inte registreras.

Nu är detta bara ett av många exempel på hur man enkelt kan göra enskild egendom utan att sambo/gift har den blekaste aning att det som förvärvats är och förblir enskild egendom.
    Nu är ju TS gift. För hon över en stor summa pengar till föräldrarna inom 3år före en skilsmässa, tas det beloppet med i bodelningen. 
  • Anonym (Cornelia)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-09 10:07:31 följande:
    Nu är ju TS gift. För hon över en stor summa pengar till föräldrarna inom 3år före en skilsmässa, tas det beloppet med i bodelningen. 
    Oftast handlar det om konton, låt säga du placerar ditt arv via gåvobrev/testamente, dessa pengar växer så det knakar, dvs du är inte låst till ett belopp på det enskilda kontot.
    Datum och tid på gåvobrev/testamente skriver man själva som gåvomottagare och givare, man kan även överföra flera gåvor under hela livet, man kan även ta tillbaka en gåva om bägge parter är överens att betala tillbaka. 

Kort fattat man är fri att göra vad man vill med sina enskilda pengar, så länge man håller dom separerade.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Det bästa, enklaste och mest rationella vore istället att reformera alla dessa hopplöst föråldrade resonemang i juridiken kring äktenskap...

Eller att folk bara helt enkelt gav faan i att gifta sig, knappt ingen är ju religiös längre ändå, så vad spelar det för roll?
    Ha gärna en stor fest och fira att ni "är ihop" för släkt och vänner, fira med en resa o allt det där.... Men varför detta behov av att får det hela "på papper"?

Det enda äktenskap i praktiken är idag är att ge den av parterna med mindre tillgångar och/eller inkomster juridisk makt att tvinga till sig delar av den andra partens tillgångar vid separation.
    Det säger en hel del om intentionerna hos de som än idag förespråkar äktenskap.

• Anonym (Cornelia)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-09 11:48:28 följande:

Det bästa, enklaste och mest rationella vore istället att reformera alla dessa hopplöst föråldrade resonemang i juridiken kring äktenskap...

Eller att folk bara helt enkelt gav faan i att gifta sig, knappt ingen är ju religiös längre ändå, så vad spelar det för roll?
    Ha gärna en stor fest och fira att ni "är ihop" för släkt och vänner, fira med en resa o allt det där.... Men varför detta behov av att får det hela "på papper"?

Det enda äktenskap i praktiken är idag är att ge den av parterna med mindre tillgångar och/eller inkomster juridisk makt att tvinga till sig delar av den andra partens tillgångar vid separation.
    Det säger en hel del om intentionerna hos de som än idag förespråkar äktenskap.

Egentligen spelar det ingen roll nu när allt är upplyst och lätt att få information man kan in planera i förtid, lätt att skriva bort arv, enskild egendom osv. man bör bara tänka på detta i god tid.

Ta gåvobrev, du har ett särkullbarn, man vet tidigt om att kontakten med barnet kommer bli dåligt, man skriver gåvobrev på visst belopp, låter ex sina föräldrar styrka med bevittning. man får senare en ny familj.

Gåvobrevet sparar man i sin pärm med viktiga papper som följer dig i genom livet, sedan 40-50 år efter när ens tid är ute och arv ska delas kommer dessa gåvobrev fram som ska jämkas mellan barn och särkullbarn, med bestyrkt och bevittnad namnteckningar från personer långt bort i tiden blir det svårt för särkullbarn att bevisa att hen inte fått pengar i förtidigt arv då gåvobrev är en juridisk handling.

Allt handlar om planering, liknande med enskild egendom, vi alla vet hur systemet fungerar, samt fler o fler har gott om pengar, dessa gamla lagar tappa sin styrka ju mer utbildade folket blir, man hittar sätt att runda lagen. varav man snackar om att ev ta bort arvslagar då dessa börjar kringgås för lätt.
Svar på tråden Enskild egendom